کد خبر: ۲۹۱۴۷۷
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۱

واکنش رئیس انجمن مددکاری ایران به بازتاب حادثه "فرودگاه جده" درافکار عمومی

مصطفی اقلیما، جامعه‌شناس و رئیس انجمن علمی مددکاری ایران، حادثه تجاوز به دو نوجوان ایرانی در عربستان را حاصل دیپلماسی ضعیف در سال‌های متمادی دانست و تاکید کرد: تجمع در برابر سفارت عربستان اقدامات نمایشی است و تنها راهکارهای قاطع حقوقی از تکرار چنین اتفاقاتی جلوگیری می‌کند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس اجتماعی: رئیس انجمن  مددکاری ایران در گفتگو با خبرنگار آفتاب به دلایل این حادثه اشاره کرده وگفت: تجمع مردم در برابر سفارت عربستان و تحریم حج که عملا هم ممکن نیست؛ برای سعودی‌ها مهم نیست و فایده‌ای ندارد. اگر ما دیپلماسی قوی و موثر داشتیم پیگیری این حادثه قبل از اینکه به مطبوعات برسد، رخ داده بود.

وی ادامه داد:در کشورهای دیگر وکلای سفارت خانه‌ها اگر تبعه کشورشان با مشکلی مواجه شود؛ بلافاصله اقدامات حقوقی را انجام می دهند. اما در کشور ما سفارت خانه‌ها سال هاست که کار خود را عملا انجام نمی دهند.

 دکتر اقلیما افزود: «سازمان اوقاف باید سریعا پیگیری‌های لازم را انجام می داد اما می بینیم که این ارگان نیز به وظیفه اجرایی خود و حفظ امنیت حجاج درست عمل نکرد بنابراین باید رئیس اوقاف و مسئولان ذی ربط که نتوانستند امنیت مردم  را برقرار کنند؛ برکنار شوند.»

 دکتر اقلیما تاکید کرد: «بررسی ابعاد این حادثه نشان می دهد که این جرم سنگین قبلا نیز تکرار شده است اما به دلیل فرهنگ سکوت در برابر تجاوز این اتفاق رسانه ای نشده است.دستگاه  دیپلماسی ما باید به دور از اقدامات نمایشی سریعا با پیگیری های لازم حقوقی و قاطعانه باید زمینه مجازات دستگیری افراد خاطی را فراهم آورد. این اقدامات هم باید به سرعت از طریق رسانه‌ها به مردم اعلام شود.» 

 دکتر اقلیما به تبعات اقدامات قاطعانه نیز اشاره و تاکید کرد: مجازات این افراد مطابق با قوانین کشور عربستان قطعا مجازات سنگین و غیر قابل بخششی خواهد بود و ایران باید این دو نفر را در دادگاه کشور عربستان محاکمه کند.

وی گفت: در نقطه مقابل اگر سفارت ایران با اهمال و سستی با این موضوع برخورد کند قطعا جرم های اینچنینی با جسارت بیشتری در حق ایرانی ها انجام خواهد شد، زیرا ایرانی‌ها در عمل نشان می دهند که در برابر این حرکت غیر انسانی کاری از پیش نمی برند.»

دکتر اقلیما با اظهار امیدواری از پیگیری این حادثه گفت: «امیدوارم به این ماجرا ساده نگاه نشود و مسئولان مانند همیشه نگویند درحال پیگیری هستیم. من معتقدم اگر دو اصل شایسته سالاری و پاسخگویی مسئولان که بارها رهبر انقلاب نیز بر آن تاکید کرده‌اند، واقعا عملی شود، قطعا مسئولان با دقت و حساسیت بیشتری به وظایف خود عمل می کنند تا شاهد کاهش چنین وقایع تلخی نباشیم.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین