کد خبر: ۲۹۱۶۹۴
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۳

پیکاسوی فسقلی را ببینید/تصاویر

«کودک من می‌تواند آن‌ را نقاشی کند» دوشنبه این هفته ، 24 فروردین ماه در قالب برنامه « آنسو » از شبکه مستند سیما پخش می شود.
آفتاب‌‌نیوز : شبکه مستند: «کودک من می‌تواند آن‌ را نقاشی کند»، ساختۀ امیر بارلِو دربارۀ مارلا اولمستد/ Marla Olmstead است؛ کودکی متولد سال 2000، که در کنارِ بازی و نقاشی‌های کودکانه‌اش مورد توجه قرار گرفت.

نقاشی‌های سبک آبسترۀ مارلا از زمانی که وی چهار سال داشت دنیای هنرِ مدرن را در جهان غرب تحت‌الشعاع قرار داد و نامِ او را در سطح جهانی بر سرِ زبان‌ها انداخت. پدرِ مارلا یک مدیر است و تجربه‌هایی آماتوری در نقاشی دارد. او مارلا را از زمانی‌که نوزاد بود با بوم و رنگ و قلم‌مو آشنا ساخت. نخستین بار نقاشی‌های مارلا را در رستورانی به‌معرض نمایش عموم گذاشتند، که با استقبال کم‌نظیری روبه‌رو شد. از همان زمان مارلا از شهری در حاشیۀ نیویورک به وسط معرکۀ هنرِ مدرن پرتاب شد.



تابلوهای نقاشیِ مارلا نفس را در سینۀ علاقه‌مندانِ هنرِ آبستره حبس و توجه جامعۀ بین‌المللی را به‌سوی او جلب کرده است. هر تابلویِ نقاشیِ مارلا، بلافاصله پس از آماده‌شدن، به قیمتی بیش از 24 هزار دلار به‌فروش می‌رسد.

«کودک من می‌تواند آن‌ را نقاشی کند»، که در سال 2007 از جشنوارۀ معتبرِ ساندنس نامزد دریافتِ جایزۀ بهترین فیلم مستند بود، این امکان را به امیر بارلِو داد که با نگاهی گذرا به زندگیِ کودک چهارساله‌ای به‌نامِ «مارلا المستد»، به بررسیِ هنرِ تجریدی (یا آبستره) بپردازد، و از منظرِ هنرمندان این عرصه آشکار سازد که ارزش‌های جهان‌شناختی در رنگ و شکل خلاصه می‌شود.
صرف‌نظر از استعدادی که «مارلا المستد»، به‌عنوان یک هنرمند جوان، دارد، نقشِ رسانه‌های غربی در نام‌آور ساختنِ وی بی‌تأثیر نبوده است. شاید نخستین بار نویسندۀ مجلۀ «تایمز» بود که از این کودکِ هنرمند با نام «پیکاسویِ فسقلی» یاد کرد.



میهمان این هفته برنامه «آنسو» نگین کیانفر، دوبلور، گوینده، نقاش و مستندساز است. وی در آثار متعددی به جای مریل استریپ، جولین مور، آنجلینا جولی و اما ترومن گویندگی کرده است.
«آنسو» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی محمد حمیدی مقدم هر روز ساعت 16 و جمعه ها ساعت 20 از شبکه مستند سیما پخش می شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین