کد خبر: ۲۹۲۳۹
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۸۴ - ۱۰:۱۲

در ارتباط با روسیه به هوش باشیم

آفتاب‌‌نیوز :  این مساله زمانی جدی گرفته می شود که به این واقعیت پی ببریم که پرونده هسته ای ایران با روسیه گره خورده و دو کشور دارای منافعی در این ارتباط هستند به گونه ای که ایران برای تکمیل نیروگاه بوشهر ناگزیر به تکنولوژی فرسوده و قدیمی روسیه روی آورده و در مقابل نیز روس ها به منافع مالی این پروژه وابسته هستند. همین مسایل سبب گردیده تا دو کشور به نوعی همزیستی روی بیاورند. 

اگر چه در این ارتباط روس ها بیشتر از تهران منتفع شده اند ولی نمی توان منافع ایران را نیز نادیده گرفت. ایران متاسفانه نتوانسته آن گونه که انتظار می رفت درباره منافع خود در خزر و یا آسیای میانه در مقابل مسکو ایستادگی کند ولی این مسایل سبب نگردیده دو طرف در امور داخلی یکدیگر دخالت کرده و یا برخلاف منافع همدیگر دست به اقدام بزنند. 

اما در این شرایط به نظر می رسد عده ای درصدد باشند روابط میان تهران و مسکو را شکرآب کرده و مانع هماهنگی و همراهی آنها در ارتباط با برنامه هسته ای و مقابله با تروریسم شوند. هر چند مخالفت تهران با طرح پوتین رئیس جمهوری روسیه درباره انتقال فعالیت های چرخه سوخت هسته ای ایران به این کشور می تواند روابط دو کشور را خدشه دار سازد اما در این میان آنچه اهمیت دارد و باید جدی گرفته شود جو سازی برخی رسانه های خارجی مبنی بر ارتباط تهران با شورشیان چچن است که در چند روز گذشته مطرح شده است. 

این یک واقعیت انکار ناپذیر است که روس ها در چچن به نقض حقوق بشر دست زده و علاوه بر این که مردم مسلمان این سرزمین را از خانه و کاشانه خود آواره کرده اند با اشغال چچن به سرکوب گروه های استقلال طلب پرداخته اند. چالش میان این گروه ها که عمدتا تروریستی هستند با نظامیان و مامورینی امنیتی روسیه نشان از شدت درگیری ها میان طرفین دارد. در این راستا ایران که بارها خود را حامی مسلمانان جهان اعلام کرده به دلیل پرهیز از رنجانیدن مسکو، چشم های خود را به روی آنچه در چچن می گذرد بسته و این واقعیت ها را نادیده گرفته است. 

در همین حال تهران خواستار عضویت در سازمان شانگهای شده تا با کمک روسیه و چین با تروریسم مقابله و مبارزه کند. لذا در چنین شرایطی بیان این مساله که ایران شورشیان چچن را تحت حمایت قرار داده و به آموزش آنها پرداخته در حقیقت حرکتی برای دامن زدن به اختلافات تهران و مسکو و رویاروی قرار داده این دو کشور است.
اگر چه ایران در سال های گذشته از بعضی حرکت ها و جنبش هایی پشتیبانی کرده که چندان به نفع منافعش نبوده اما به نظر نمی رسد در این مقطع حساس سیاست حمایت از شورشیان چچن را پیش بگیرد تا در جبهه مقابل روسیه قرار بگیرد. 

چشم پوشی تهران از آنچه در چچن می گذرد با وجود این که به منزله تایید کشتار مسلمانان این سرزمین توسط ارتش روسیه است اما منافع ایران ایجاب می کند در این ارتباط سکوت اختیار کند تا رابطه اش با روسیه خدشه دار نشود. به همین دلیل انتظار می رود مسئولین در این باره دست به شفاف سازی زده و اجازه ندهند به بهانه چچن و چچن ها، دوستی متزلزل روسیه به اختلاف و دشمنی تبدیل شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین