کد خبر: ۲۹۳۲۳
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۸۴ - ۱۱:۵۳

احزاب شيعی ميانجی گفتگوی امريكا و ايران

آفتاب‌‌نیوز : به گزارش روزنامه الحیات روز چهارشنبه گذشته خلیل زاد با عبدالعزیز حکیم رهبر مجلس اعلای انقلاب اسلامی در سفارت امریکا در منطقه الخضراء دیدار کرده و مهمترین محور بحث آنها درباره ایجاد راه‌هائی برای مذاکره مستقیم با ایران بوده است. خلیل زاد همچنین در این دیدار چگونگی میانجی کردن احزاب شیعه که گفته میشود با ایران روابط نزدیکی دارند برای باز کردن باب گفتگو و همکاری مستقیم با جمهوری اسلامی مورد بررسی و مناقشه قرار داد.

در این میان « همام حمودی » عضو هسته مرکزی مجلس اعلا به روزنامه الحیات گفت که دیدار عبدالعزیز حکیم با خلیل زاد بر موضوع برقراری تماس با ایران، امنیت مرزها و افزایش خشونت ها در عراق متمرکز شده بود. حمودی تأکید کرد برای پی گیری این موضوعات بزودی کمیته ای تشکیل خواهد شد اما او تعداد اعضای این کمیته، نام آنان و همچنین مکانیسم کاری آنرا مشخص نکرد.

یک عضو دیگر مجلس اعلا بنام « علی عضاض » به روزنامه الحیات گفته است که « .. سیاست جدید امریکا یک تحول مهم به حساب میآید که با شکل گذشته آن کاملا تفاوت دارد .. این سیاست تأثیر همه جانبه ای بر کل منطقه خواهد داشت و موازنه قدرت که در سابق بر اصل ملیت دور میزد را بر هم خواهد زد.. زیرا اکنون نیروهای سیاسی شیعه در آن نقش اساسی ایفا خواهند کرد ». 

او اضافه کرد « .. امریکا در تلاش است دیدگاه واقعی ایران نسبت به تحولات عراق را درک کند و خلیل زاد بهترین شخص برای این کار است، زیرا وی افغانی الاصل است و زبانهای فارسی و عربی را به خوبی صحبت میکند ». این سیاستمدار شیعه فاش ساخت که مسؤولان امنیت ملی در ایران از قبل میدانستند که زلمای خلیل زاد برای ایجاد روابط مستقیم با آنها به سمت سفیر امریکا در بغداد تعیین شده است.

از سوی دیگر عدنان پاچه چی سیاستمدار کهنه کار عراقی نظریه عجیبی درباره ایجاد رابطه میان امریکا و ایران مطرح کرده است. وی به روزنامه الحیات گفته است که هدف از نزدیکی امریکا به ایران فعال کردن همه شیعیان منطقه و استفاده از آنها برای محاصره نیروهای تکفیری و « سلفی » سنی میباشد.

رئیس حزب « تجمع دموکراسی خواهان آزاد » که در آخرین انتخابات پارلمانی عراق فقط توانست کمتر از نیم درصد آراء ملت عراق را بدست بیاورد گفت: « .. من بعید میدانم که امریکا برای سرکوب شورشیان در عراق از ایران استفاده کند.. آنها فقط درباره چگونگی ایجاد امنیت در عراق مذاکره خواهند کرد » و اضافه نمود « .. امریکا فقط تلاش خواهد کرد به ایرانیها بگوید که در امور داخلی عراق دخالت نکنند ».

لازم به یادآوری است که در روزها و هفته های اخیر منطقه شاهد تحرک دیپلماسی وسیعی بوده که ایران در مرکز این رفت و آمدها بود. سفر جلال طالبانی رئیس جمهور عراق، موفق الربیعی مشاور امنیت ملی ، عادل عبدالمهدی معاون رئیس جمهور و همچنین سفر وزیر خارجه ایران به ترکیه در این راستا قرار میگیرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین