کد خبر: ۲۹۳۸۱
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۸۴ - ۲۳:۱۶

نكاتي در مورد SMS

آفتاب‌‌نیوز : تاريخ انقضا يا مدت اعتبار كوته‌پيام‌ها
فرستنده كوته‌پيام می‌تواند برای آن يك تاريخ انقضا تعيين كند. اين مفهوم كه اصطلاحا Validity Period ناميده می‌شود، مشخص می‌كند كه كوته‌پيام تا چه مدتی‌ اعتبار دارد. مثلا فرض كنيد شما تصميم داريد به شخصی اطلاع دهيد كه تا يك ساعت ديگر كاری را انجام دهد.
مسلما اگر به هر دليل (مثلا خاموش بودن موبايل او) اين كوته‌پيام تا قبل از يك ساعت ديگر به دست او نرسد، ديگر لزومی به اين كه مركز سرويس كوته‌پيام را تحويل دهد نخواهد بود.
بنابراين كاری كه شما می‌كنيد اين است كه مدت اعتبار پيام خود را يك ساعت قرار می‌دهيد و سپس آن را به مركز سرويس ارسال می‌كنيد تا به مقصد تحويل دهد.
حال اگر مركز سرويس در فاصله يك ساعت موفق به تحويل كوته‌پيام شد، كه مشكلی وجود ندارد. در غير اين صورت پيام منقضی می‌شود و تحويل آن انجام نمی‌گيرد. همانطور كه در بخش‌های قبل گفته شد، در هريك از اين دو حالت اگر شما تقاضای يك گزارش وضعيت نيز كرده باشيد، مركز سرويس با ارسال اين گزارش شما را از وضعيت نهايی كوته‌پيامتان آگاه خواهد كرد.
در استاندارد SMS فرمت‌های متعدد و قدرتمندی برای بيان مدت اعتبار توصيف شده است. با استفاده از اين فيلد شما می‌توانيد زمان انقضای خود را تقريباً به هر زمانی كه بخواهيد با دقت ثانيه قرار دهيد. اما بسياری از گوشی‌ها تنها چند گزينه محدود برای آن عرضه می‌كنند.

چگونه از سرويس كوته‌پيام استفاده كنيم؟
اين كه چگونه بايد برای استفاده از سرويس كوته‌پيام استفاده كنيم و هزينه ارسال يا حتی دريافت هر كوته‌پيام چقدر است، بايد منتظر بمانيم تا ببينيم شركت مخابرات چه چيزی اعلام خواهد كرد. با وجود اين كه تايپ كردن حتی يك جمله كوچك با استفاده از صفحه‌كليد موبايل كار آسانی نيست، اما بازهم در بسياری موارد از تماس تلفنی خوشايندتر است.
البته مشكلی كه ممكن است برای كاربران ايرانی مطرح باشد، عدم امكان تايپ فارسی روی موبايل‌ها است. البته اين مشكل توسط برخی توليدكنندگان داخلی موبايل در حال حل شدن است. اما فعلا می‌توانيد با چيزی كه به نام پينگليش (نوشتن كلمات فارسی با حروف انگليسی) می‌شناسيم، مشكل را حل كنيد.
پس از مشترك شدن در اين سرويس، به شما يك شماره تلفن به عنوان شماره تلفن SMSC داده می‌شود. اين شماره را بايد در بخش تنظيمات (settings) موبايل خود به عنوان آدرس مركز سرويس وارد كنيد. پس از اين می‌توانيد مشابه تماس‌های معمولی، هرگاه خواستيد كوته‌پيام ارسال كنيد، شماره تلفن موبايل مقصد و متن پيام خود را وارد كنيد و كوته‌پيام را ارسال كنيد.
بد نيست در اينجا بحث را كمی از نظر فنی باز كنيم. همانطور كه قبلاً نيز بيان شد، هر پيامی در دو مرحله از مبدأ به مقصد می‌رسد. در مرحله اول پيام از مبدأ به مركز سرويس ارسال می‌شود و پس از ذخيره شدن در مركز، به مقصد مشخص‌شده تحويل می‌شود. در نتيجه برای هر كوته‌پيام دو پيغام در شبكه ردو بدل می‌شود:

كوته‌پيام موبايل مبدأ (Mobile Originated Short Message) يا :MO-SM
اين كوته‌پيام از يك تلفن موبايل به مقصد مركز سرويس ارسال می‌شود و پس از دريافت در اين مركز، دريافت آن تأييد می‌گردد. در صورت بروز خطا، اين رخداد به همراه علت آن به مبدأ كوته‌پيام ارسال می‌شود. با توجه به اين كه اين كوته‌پيام قراراست كه به مقصد يك گيرنده مشخص شده (و نه به مقصد يك مركز سرويس) ارسال شود، بايد جايی در آن شماره تلفن مربوط به مقصد نيز قرار داده شود.
به عبارت ديگر هر كوته‌پيام دو مقصد دارد. يكی مركز سرويس به عنوان مقصد موقت و يكی مقصد واقعی تعيين شده برای كوته‌پيام . اين كوته‌پيام توسط مركز سرويس به مقصد تعيين شده توسط فرستنده پيام، ارسال می‌شود. 















بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین