آفتابنیوز : دستورالعمل حقوق مسافر در پروازهاي داخلي در ۲ فصل، ۳ ماده، ۸ بند، ۱۴ زير بند و ۲ تبصره ابلاغ شد كه بر اين اساس در تاخيرهاي بيش از ۴ ساعت شركت حمل كننده موظف به ارائه يك فقره بليت مشابه با تخفيف ۳۰ درصد از لحاظ مسير و كلاس پروازي مي باشد.
به گزارش مركز روابط عمومي و اطلاع رساني وزارت راه وشهرسازي، دستورالعمل حقوق مسافر در پروازهاي داخلي در شورايعالي هواپيمايي تصويب و به تاييد وزير راه و شهرسازي رسيده است و از تاريخ ابلاغ (ارديبهشت 94) توسط سازمان هواپيمايي قابل اجرا مي باشد.
در اين دستور العمل در مورد پروازهايي كه به دليل شرايط جوي يا امنيتي فرودگاه مبدا، مقصد و در مسير دچار تاخير و يا ابطال ميشود، شركت هاي هواپيمايي با رعايت مقررات پذيرايي از مسافرين صرفا موظف به استرداد كامل وجه به مسافران مي باشند.
همچنين بر اساس دستورالعمل حقوق مسافر در پروازهاي داخلي، اگر ابطال پرواز از زمان خريد بليت تا يك هفته قبل از انجام پرواز باشد در اينصورت شركت حمل كننده موظف به پرداخت كامل وجه بليت مي باشد و اگر ابطال پرواز از شش روز تا ۲۴ ساعت قبل از انجام پرواز باشد، در اين صورت شركت حمل كننده موظف به پرداخت كامل وجه بليت و ارائه يك بليت مشابه با ۳۰ درصد تخفيف از لحاظ مسير و كلاس پروازي به مسافر مي باشد.
بنابراين گزارش اگر ابطال از ۲۴ ساعت مانده تا زمان انجام پرواز، انجام پذيرد در اين صورت شركت حمل كننده موظف به پرداخت كامل وجه و ارائه يك فقره بليت نيم بهاء مشابه از لحاظ مسير و كلاس پروازي مي باشد.
همچنين ارائه بليت مشابه (از لحاظ مسير و كلاس پروازي) در اولين فرصت زماني انجام مي گيرد. همچنين در صورت انتقال مسافر توسط ساير خطوط هوايي اين امر بدون پرداخت هزينه و يا مابه التفاوت توسط مسافر و يا خسارت توسط شركت هاي هواپيمايي انجام خواهد پذيرفت.
بر اساس دستورالعمل حقوق مسافر در پروازهاي داخلي نماينده شركت هواپيمايي با حضور در ميان مسافران با متانت و احترام نسبت به اطلاع رساني صحيح در خصوص تاخير پرواز اقدام مي كند و شركت هواپيمايي نسبت به اطلاع رساني از طريق سيستم اطلاعات پرواز به صورت مستمر اقدام مي كند.
بنابراين گزارش در صورت تاخير بيش از يك ساعت و كمتر از دو ساعت از مسافران پذيرايي نوع اول به عمل خواهد آمد و ارائه اين پذيرايي مشروط به وجود زمان كافي جهت پذيرايي و عدم ايجاد تاخير بيشتر در پرواز است.
همچنين در تاخير بيش از ۲ ساعت و تا ۴ ساعت انجام پذيرايي مناسب حداقل نوع اول با توجه به امكانات فرودگاهي، فراهم نمودن امكان برقراري ارتباط تلفني براي اطلاع رساني، تغيير پرواز در صورت درخواست مسافر و امكان انجام آن، انجام اقدمات لازم جهت اعزام با ساير شركت هاي هواپيمايي (در صورت درخواست مسافر) و در صورت وجود پرواز از همان مسير و يا انتقال به مقصد نهايي از طريق مسيرهاي جايگزين (به غير از مسير درج شده در بليت) و پرداخت كامل وجه بليت مسافر در صورت انصراف مسافر از ادامه پرواز ضروري است.
در صورتي كه هواپيما در مكاني به غير از مقصد مسافر و يا نقطه مياني (در پروازهاي اتصالي مندرج در يك بليت) توقف نمايد شركت هواپيمايي موظف است مسافر را به مبدا يا مقصد پرواز مطابق يكي از روش ها منتقل كند. روش نخست انتقال مسافر به مبدا توسط شركت هواپيمايي حامل صورت پذيرفته و كل وجه بليت بدون كسر جرايم به مسافر پرداخت شود و روش دوم در صورت درخواست و انتقال مسافر به مقصد يا هر وسيله نقليه عمومي زميني( اتوبوس، قطار، ...) اين انتقال ضمن فراهم نمودن شرايط لازم و پرداخت هزينه هاي آن توسط شركت حامل صورت مي گيرد.
شركت هواپيمايي و دفاتر نمايندگي فروش بليت موظف هستند بليت مسافر را با مشخصات كامل اعم از شرايط و ضوابط بليت صادره، قيمت نهايي (بهاي پايه، عوارض، قواعد ابطال و هزينه هاي اضافي)، نام شركت شركت حمل كننده و ساير اطلاعات ضروري به مسافر ارائه نمايند.
بنابراين گزارش حقوق مسافر مجموعه اي از سياستها، دستورالعملها، استانداردها، ضوابط و مقرراتي است كه الگوي رفتاري شركت هواپيمايي و دست اندركاران امور پروازي را تدوين مي كند و هدف آن تضمين حقوق مادي و معنوي و رعايت شأن و منزلت مسافران در فرآيند مسافرتهاي هوايي است. رعايت اين مجموعه حمايتي بر اساس مفاد ۵ قانون هواپيمايي كشوري و ماده ۱۹ كنوانسيون ورشو مصوب ۱۳۵۴/۳/۳۱ مجلس شوراي اسلامي براي كليه شركت هاي هواپيمايي الزامي است.