کد خبر: ۲۹۳۹۹
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۸۴ - ۱۵:۴۳
البرادعي:

در طرح روسی هدف کمک به اعتمادسازی است

آفتاب‌‌نیوز : محمد البرادعي، مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در گفت‌وگو با تلويزيون ان.دي.تي.وي هند گفت: معتقدم كه راه حل بادوام براي مساله‌ هسته‌اي ايران يا كره‌ شمالي و يا يك مساله‌ امنيتي بايد از طريق مذاكره و گفت‌وگو حاصل شود.

وی گفت: اما همچنين انتظار دارم ايران به درخواست جامعه‌ بين‌المللي مبني بر اين كه بايد شفاف‌تر و فعالانه‌تر باشد و به آژانس براي حل و فصل تمامي مسايل باقي مانده كمك كند، گوش فرا دهد، زيرا شكيبايي كل جامعه روبه پايان است.

البرادعي ادامه داد: ما اين كار را مدت سه سال است، انجام داده‌ايم و نمي‌توانيم براي هميشه درباره‌ برنامه‌ گذشته ايران تحقيق كنيم.

وي افزود: ما در حال حاضر بيشتر قطعات اين پازل را شاهد هستيم، اما قطعات ديگري همچنان گم شده‌اند.

مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي با اشاره به اين كه ايران در قلب خاورميانه قرار دارد و خاورميانه در حال حاضر همسايه‌هايي كه با يكديگر روابط دوستانه داشته باشند را شاهد نيست، ادامه داد: بنابراين هرگونه پيچيدگي يا تشديد موقعيت، پيامدهاي مهمي نه تنها براي ايران، بلكه براي كل خاورميانه به دنبال خواهد داشت و به همين علت است كه اميدوارم ايران اين امر را درك كند.

البرادعي در پاسخ به اين پرسش كه آيا با نگراني‌هاي مطرح شده به ويژه از جانب آمريكا در خصوص قصد ايران براي توليد سلاح هسته‌اي موافق است يا خير، گفت: ما موافق نيستيم و مخالف هم نيستيم، من همواره مي‌گويم كه هنوز نمي‌توان در اين باره قضاوت كرد. هرگونه اطلاعاتي كه در اختيار داشته باشيم، بايد اطمينان يابيم كه معتبر است و بايد اطمينان يابيم كه اين مساله به مسلح شدن مربوط نمي‌شود.

مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي گفت: يادداشتي وجود داشت كه باعث طرح پرسش‌هايي شده بود، مبني بر اين كه چرا ايران بايد سندي را داشته باشد كه به راه‌اندازي غني سازي اورانيوم و تبديل آن به فلز مربوط مي‌شود. كاربرد اين سند فقط در زمينه‌ تسليحاتي است، اما ایران اعلام کرده كه آن را از شبكه غيرقانوني قاچاق بدون اين كه درخواستش را كرده باشد، دريافت كرده‌ است.

البرادعي گفت: باید مطمئن شویم كه آيا ایرانی‌ها برگه ديگري نيز در اختیار دارند يا خير، آن سند به خودي خود حساس‌ترين بخش اطلاعات درباره چگونگي تبديل اورانيوم غني شده به شكل كروي يا سلاح نيست.

مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي گفت: تمايل دارم ظرف چند ماه آينده درباره اين پرونده دست كم درباره‌ برنامه‌ گذشته آن به نتيجه برسم و تمامي وجوه آن برنامه را مشخص سازم، زيرا کل روند راستي آزمايي در خطر است.

البرادعي در پاسخ به اين پرسش كه دولت جديد ايران در اين خصوص تا چه اندازه كمك كرده است، با بيان اين كه بايد بگويم آنها كمك كار بوده‌اند، ادامه داد: شاهد آن نبوده‌ايم كه آنها در زمينه‌ همكاري به عقب بازگردند و در واقع ما دسترسي بيشتري به برخي سايت‌هاي نظامي داشته‌ايم كه آن را معيارهاي شفاف سازي فراتر از الزامات ايران تحت توافقنامه‌ پادمان مي‌خوانيم و اين امر مثبت است.

مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي با ذكر اين كه هنوز به تمامي آنچه درخواست داشته‌ايم، به شكل مثبت پاسخ داده نشده است، گفت: به همين علت است كه هنوز مي‌گويم، بله ما پيشرفت حاصل كرده‌ايم، اما به تدريج پيش مي‌رويم و سرعت در اين مرحله كافي نيست.

وي در پاسخ به پرسشی در خصوص پيشنهاد هسته‌اي روسيه به تهران گفت: قطعا برعهده‌ ايراني‌هاست كه به اين پيشنهاد پاسخ گويند و من اميدوارم كه آنها به پيشنهاد روسيه نگاه خوبي داشته باشند.

مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي گفت: قطعا روسيه حقوق ايران را مانند هر كشوري ديگر براي استفاده‌ كامل از انرژي با اهداف صلح آميز به رسميت مي‌شناسد.

وي ادامه داد: اما فكر مي‌كنم كه هدف از پيشنهاد روسيه كمك به اعتمادسازي در جامعه بين‌المللي است.

البرادعي گفت: آنچه خوانده‌ام اين بوده است كه رييس جمهور ايران پيشنهاد خود را دارد و پيشنهاد روسيه نيز روي ميز است و آنها بايد آن را بررسي كنند.

مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در پايان گفت: به همين خاطر است كه از تمامي طرف‌ها خواستم به ميز مذاكرات باز گردند، زيرا دو گام مهم موازي است كه بايد برداشته شود و آن اين كه ايران با راستي‌آزمايي مسايل باقي مانده‌اي كه ما به آن علاقمنديم شفاف‌سازي كند و مسير موازي آن اين است كه ايران به ميز مذاكرات با اروپا و باقي جامعه‌ جهاني باز گردد.



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین