آفتابنیوز : به گزارش افكارنيوز ، آلودگی هوای تهران متاسفانه روز به روز در حال افزایش بوده و با توجه به پیامدهای زیانبارش به یکی از ملموس ترین معضلات زیست محیطی تهران و دیگر شهر های بزرگ کشور تبدیل شده است. آمارها نشان میدهد که در روزهای تشدید آلودگی هوای تهران، شمار بیماران تنفسی «تا ۶۰ درصد» افزایش مییابد . بیشترین عامل مرتبط با تشدید بیماریهای سیستم قلبی، عروقی و ریوی، افزایش آلایندههای دی اکسید گوگرد، ذرات معلق و منواکسید کربن است، به طوریکه آلودگی هوا در تهران به طور متوسط موجب کاهش ۵ سال از عمر تهرانیها شدهاست. سال ۱۳۷۴ برای اولین بار زنگ هشدار آلودگی هوای تهران به صدا در آمد که در آن موقع حدود صد نفر از کارشناسان و مدرسان محیط زیست، جغرافیا و شهرسازی، نشستی در سالن اجتماعات پارک شهر تهران برگذار نمودند. در این نشست بود که بیانیه «هوای تهران ۷۴» منتشر گردید و در آن برای نخستین بار از آلودگی هوای پایتخت به عنوان یک «بحران ملی» که راه مقابله با آن «عزم ملی» است، نام برده شد.
حسین شهبازی، کارشناس بخش سیاهه انتشار و پیش بینی آلودگی هوا طی گزارشی آماری عنوان کرد که روزانه بیش از ٤٠٠ تن آلودگی به وسیله خودروهای سواری کاربراتوری تولید شده و در هوای شهر تهران منتشر میشود و این یعنی یک فاجعه زیست محیطی دیگر. وی در ادامه گزارش خود عنوان کرده بود نتایج بررسیها و محاسبات انجام گرفته از منظر آلودگی هوا نتایج قابل توجهی از سهم خودروهای کاربراتوری را نشان میدهد، این محاسبات نشان میدهد به صورت کلی ٥١,٣ درصد از آلودگی تولید شده ناشی از تردد خودروهای سواری در شهر تهران متعلق به همان تعداد اندک خودرو کاربراتوری است که ٩.٤ درصد از ناوگان خودروهای سواری شهر تهران را تشکیل میدهد.
همچنین مهندس مدنی مدیرعامل گروه خودروسازی سال گذشته طی گزارش دیگری عنوان کرده بود حدود ۵۰۰ هزار خودروی کاربراتوری در کشور وجود دارد و نقش بسیار زیادی در آلودگی هوای شهر دارند. میتوان گفت آلودگی این تعداد خودروهای کاربراتوری به اندازه تمامی خودروهای تولیدی دیگر است.
حال سوال اینجاست که با وجود آنچه که گفته شد چرا هنوز این مقدار خودروهای کاربراتوری در سطح شهر در حال تردد می باشند و روز به روز بر آلودگی هوای تهران می افزایند؟
طی چند ماه اخیر گروه خودروسازی سایپا طرح خوبی را در جهت خروج خودروهای فرسوده کلید زد و این طرح با توجه به همه ی مشکلات در جهت اجرایی شدن است.خروج خودروهای کاربراتوری بدون شک تاثیر به سزایی در کاهش آلودگی هوا خواهد داشت اما در صورتی این مهم اتفاق خواهد افتاد که عزم ملی که در بیانیه «هوای تهران ۷۴» به آن اشاره شد رخ دهد.
طرح های جدید خروج خودروهای فرسوده توسط هر دو گروه بزرگ خودروسازی کشور و همچنین فراهم شدن بستری در جهت رفاه مشتریان تعویض خودرو، شرایطی را فراهم خواهد کرد تا تمام خودروهای کاربراتوری هر چه سریعتر از ناوگان های حمل و نقل و همچنین خودروهای شخصی از جاده های کشور خارج شوند.
بر کسی پوشیده نیست که طرح های اینچنینی به حمایت همه جانبه ی دولتی ها نیز نیازمند است.تعامل های خوب و سازنده و همچنین حمایت های لازم در جهت اجرای اینگونه طرح ها از سمت دولت، باعث خواهد شد که مردم رغبت بیشتری جهت تعویض خودروهای فرسوده خود نشان دهند.
آمارها نشان می دهد که متاسفانه همه ساله تعداد زیادی از هموطنان عزیزمان به دلیل آلودگی هوا در تهران، جان خود را از دست می دهند و فاجعه بزرگتر این است که خودروهای فرسوده و کاربراتوری نقش به سزایی در بالا رفتن این آمار مرگ و میر دارند. یک مثلث سه ضلعی کار این فاجعه زیست محیطی را یک سره خواهد کرد و آن هم تعامل و همکاری دولت – خودروسازی ها و مردم است.