کد خبر: ۲۹۴۲۴۷
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۹

ضرر 17 میلیارد دلاری ترکیه در سوریه و عراق

حزب مخالف جمهوریخواه خلق ترکیه در گزارشی اعلام کرد : ترکیه در نتیجه اجرای سیاستهای اشتباه در قبال تحولات سوریه و عراق 17 میلیارد دلار متضرر شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
 ایرنا نوشت: در این گزارش که از سوی بزرگترین حزب مخالف در مجلس ترکیه منتشر شد ، آمده است: هزینه هایی که صرف آوارگان سوری در ترکیه شده و زیانهایی که به صنعت توریسم این کشور وارد شده است، بزرگترین بخش زیانهای ترکیه را تشکیل می دهد.

بر اساس این گزارش ، ترکیه از آغاز بحران و فعالیتهای گروههای تروریستی در خاک سوریه تا کنون 5/5 میلیارد دلار برای آوارگان سوری ( یک میلیون و هشت صد هزار نفر) هزینه کرده و بحرانهای داخل سوریه و عراق نیز موجب کاهش درآمدهای ترکیه از محل جهانگردی و صادرات شده است.

این گزارش اضافه می کند، در سه سال گذشته کل ظرفیت صادرات ترکیه به سوریه معادل 5/10 میلیارد بود که در این مدت تنها 5/4 میلیارد دلار اجرایی شد و صادرات ترکیه به عراق نیز کاهش یافت.

در بررسی بخش بعد اجتماعی حادثه در گزارش حزب جمهوریخواه خلق آمده است هم اکنون حدود 500هزار کودک سوری در ترکیه آواره هستند که در سن ورود به دبستان می باشند ولی ترکیه مدرسه توانایی آموزش حداکثر 175 هزار تن از آنان را دارد.

در این گزارش هم چنین به تبعات نا مطلوب سیاسی و اقتصادی سیاستهای خصمانه آنکارا علیه دمشق در بعد از پایان بحران در سوریه پرداخته شده است.

هم اکنون حدود یک میلیون و 800 هزار آواره سوری در ترکیه بسر می برند که شمار کمی از آنان در اردوگاههای مرزی زندگی می کنند و اکثریت آنها در شهرهای بزرگ پراکنده شده اند و با مشکلات معیشتی یزرگی رو به رو هستند.

ترکیه از آغاز بروز بحران در سوریه همواره از معارضان حمایت کرده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین