آفتابنیوز : در آغاز این برنامه غلامعلی دهقان به ترسیم شاخصهای موردنظر خود از مفهوم اعتدال برای دانشجویان پرداخت و گفت: در پاسخ به سوال اساسی برنامه باید بگویم که اعتدال قطعا گزیری برای مشکلات کشورمان بود و هست. حاجت به بیان نیست که چهره ایران در عرصه سیاست خارجی در حال بهبود است و مردان سیاست خارجی توانستند پروژه اسلامهراسی دشمنان را خنثی کنند و با موفقیت در مقابل چهره داعش از اسلام ایستادهایم و چهرهای رحمانی و معقول از اسلام به جهانیان عرضه کردهایم. در حالی که متاسفانه در دولت گذشته برخلاف نیت رئیس دولت، ناخواسته با اظهارات غیرلازم به اسلامهراسی دامن زده شد.
به گزارش آفتاب، سخنگوی حزب اعتدال و توسعه با اشاره دستاوردهای مذاکرات هستهای، این دستاوردها را نتیجه رویکرد اعتدال دانست که نگاه به واقعیتها نیز دارد.
دهقان در ادامه در تبیین اعتدال گفت: دال مرکزی اعتدال واقعیت است اما این به معنای حذف آرمان نیست بلکه اعتدال توازن آرمان با واقعیت است.
دهقان با انتقاد از مدیریت دولت گذشته به بحرانهایی که حاصل آن بود اشاره کرد و از افزایش بیسابقه قیمتها در اواخر دولت گذاشته، در کنار خریدهنشدن نفت و هجوم بیسابقه مردمی که بخاطر کاهش ارزش پول رسمی کشور به بازارهای سکه و ارز پناه آورده بودند، تصریح کرد: سیاستهای دولت گذشته قطعا به نفع منافع مردم ما نبوده و در حالی که کشور در سراشیبی سقوط بود، این مردم بودند که در خرداد 92 این پیام را به ما دادند که نگران هستند و به رویکرد اعتدال روی آورده شد. شش قطعنامه سازمان ملل کاغذپاره نبود و الزامآور بود. مردم این را حس کردند. این رویکرد جدید باعث شد ما در سیاست خارجی واقعیات را هم در نظر بگیریم و پشتوانه مردم و رویکرد جدید مسئولین باعث شد که مذاکرات ایران با قدرتهای بزرگ وارد این مرحله جدی شود.
دهقان علاوه بر ترسیم شاخصهای اعتدال به دفاع از دولت یازدهم پرداخت و افزود: مذاکرات تا همین امروز هم دستاوردهای بزرگی داشته است، برای اولینبار ما شاهد هستیم که بین امریکا و رژیم صهیونیستی برسر برخورد با ایران اختلافی عمیق اتفاق افتاده که در سفر آخر نتانیاهو به امریکا آن را دیدیم.
سخنگوی حزب اعتدال و توسعه گفت: ما نمیخواهیم کرهشمالی شویم، چرا که در کشوری با ریشه تاریخی عظیم و با منابعی غنی در کنار منابع انسانی توانا هستیم که رهبر آن فتوای حرام بودن بمب را داده است. کره شمالی تنها افتخارش داشتن بمب اتم است و قطعا ما در ایران دارای افتخارات ریشهدار بزرگی هستیم. بدون شک در دوسالگی دولت اعتدال، مدال افتخار را باید به گردن مردان دیپلماسی اعتدال بیاندازیم.
پس اظهارات دهقان، کوچکزاده ضمن انتقاد از آنچه فضای مسموم رسانهای دانست، انتقاد کرد و گفت که مدت هاست به دعوت های مناظره از سوی دانشگاه های مختلف جواب رد میدهد و این بار چون حقایقی در نظریات آقای دهقان در ذهن داشته از حضور در این گفتگو استقبال کرده است.
کوچکزاده ضمن اشاره به تجربیاتش بعد از سالهای پیاپی حضور در کنار مدیران کشور گفت که لازم است ابتدا و قبل از ادامه بحث، به ارائه شاخصهای قضاوت خود بپردازیم، چرا که در هر دوراهی در سیاست و زندگی برای قضاوت درستی و نادرستی امور، به شاغولی خارجی نیاز داریم و به جای ارائه صحبتهای رنگارنگ باید مشخص شود که معیار ما چیست؟ وی ضمن اشاره به صحبتهای دهقان، گفت که چاره کار بیان صحبتها و الفاظ زیبا در مورد اعتدال از جمله "توازن آرمان و واقعیت" نیست ولازم است به این صحبت امام خمینی توجه کرد که فرمودند «اگر معیاری بیرونی برای ارزیابی موضوعات نداشته باشیم، این نفس و احساس ماست که بر ما حکومت خواهد کرد.»
این نماینده مجلس افزود: این چارچوب تمام نقدهای ما خواهد بود و اکنون در این جلسه موضوع اعتدال را نیز باید با معیاری بیرونی سنجید وگرنه گرفتار احساسات خواهیم شد و همانند اشتباهات عدهای در مورد افراطیدانستن بعضی از احکام قطعی خدا در قرآن.
مهدی کوچکزاده در ادامه با طرح سوالی، عنوان کرد: لطفا پاسخ دهید که معیار اعتدال چیست؟ آیا کشتن محارب بر اساس قرآن فعلی افراطی است و خارج اعتدال؟ یا برای مثال کمی عینیتر میپرسم که آیا بستن روزنامه ای هتاک اشتباه است؟
کوچکزاده ضمن ابراز تاسف از توسل مدیران دولت به الفاظی زیبا به نام آزادی، دموکراسی و ... گفت که با ساخت فضای رسانهای کنونی بزرگترین ضربه را به مردم میزنند و آیا این رویکرد مجاز است و بر اساس اعتدال است؟ مقابله با ترویج فحشا عملی افراطی است؟ معیار برخورد وزیر ارشاد دولت اعتدال با محصولات فرهنگی چیست؟
کوچک زاده در حالی که با واکنشهای اعتراضآمیزی از سوی دانشجویان حاضر در سالن نیز روبرو شد در پایان صحبتهای این بخش خود خطاب به دانشجویان گفت: پشت این جملات زیبا چه معیار بیرونیای نشسته است و متاسفانه به نظر من نفس ما برما غلبه کرده است که خداوند میفرمایند «آفرایت من التخذ الهه هواه فالضل الله ...» خدا کسی را که تنها به نفسش بها میدهد گمراه میکند و از دانشجویان میخواهم که معیارشان را کوچکزاده و دهقان نگذارند و در مقابل هر گفته ما دلیلی عقلی یا نقلی بخواهید.
به گزارش آفتاب، در ادامه، دهقان ضمن تشکر از حمایت دانشجویان، گقت: گویا اختلاف ما با آقای کوچکزاده بسیار ریشهایست و ضمن احترام به خدمات و ایثارگریهای شما، باید بگویم که قطعا رویکرد اعتدال دارای معیار است و تصور من این است که شما گرفتار شکلگرایی و ظاهراندیشی شدهاید و در ادامه نشان خواهم داد که نتیجه این خطا چیست.
این استاد تاریخ به بررسی چند مصداق در تاریخ اسلام پرداخت و تصریح کرد: روش ما روش ائمه اطهار است و ما معتقدیم که امام برحق، مولا علی (ع) است اما به هر دلیلی اکثریت رفتند به سمتی دیگر اما امیر المومنین شمشیر به دست نگرفتند و این نشان از وجود انعطاف در عمل سیاسی ائمه ما است و قرار نیست ما همیشه در سیاست به یک روش عمل کنیم، امام حسن مجتبی در آغاز با معاویه جنگید، مقام معظم رهبری در سال 1350 کتابی در مورد صلح امام حسن نوشتهاند و به آن پرداختهاند و ایشان قطعا با اصول و حفظ آرمانها به این دولت اجازه پیشبردن این روش را دادهاند.
دهقان در تحلیل خود از تاریخ تشیع گفت: امام حسن مجتبی به صلح قهرمانانه رسیدند و بعد از ده سال صلح، نوبت به امام حسین(ع) رسید و با ساختار و زمینهای متفاوت روبرو شدند به نام حکومت یزید و منطقا و عقلا اصول امام در اینجا در روشی دیگر متبلور شد که در نهایت برای اصلاح امت رسول الله شهادت را برگزیدند و حماسه عاشورا خلق شد و در ادامه شاهدیم امام سجاد(ع) به شیوه دعا به انتقال مفاهیم پرداختند.
دهقان با طرح پرسشی از کوچکزاده مبنی بر اینکه چرا شاهد شیوههای مختلفی در بین امامانمان هستیم، تصریح کرد: این هنر و مهارت سیاستمداران ما است که قابلیت انعطاف در عمل را به آنها داده است که در عمل ائمه میبینیم امام باقر (ع) و امام صادق (ع) از طریق -به تعبیری دانشگاه و آموزش- حرکت و نهضت را ادامه دادند و تاریخ به ما میگوید که امام موسی الرضا حتی ولیعهدی مآمون را انتخاب کرد.
دهقان با اشاره به پویایی فقه شیعه در حفظ روح دین گفت: در سالهایی مردم با دیدن شطرنج با آن برخورد میکردند و حضرت امام بهجای مخالفت با شطرنج با قمار مخالفت کردند و این راز زنده ماندن تشیع است و نباید از یاد ببریم که ما در صدر اسلام هیچ کدام از ابزارهایی مثل بیمه، بانک، انتخابات و ... را نداشتیم و از همه این مصادیق این نتیجه را میگیرم که خطر شکلگرایی بسیار مخرب است و همین شکلگرایی به طالبانی ختم شد که تریاک را هم مجاز دانست. وی تفکر اجتهادی شیعه را بر اساس سنت، قرآن و اجماع و عقل دانست و از آن به عنوان افتخار تشیع نام برد.
دهقان خطاب به کوچکزاده گفت که اگر خدا به ما نعمت عقل را عطا کرده است پس کجا باید از آن استفاده کنیم که این صحبتها با عکس العمل و تشویق دانشجویان روبرو شد.
دهقان در پایان اظهاراتش به نقدهای کوچکزاده و در دفاع از اعتدال گفت: ما تآکید بر محاسبه عقلانی و به نوعی سبک سنگین یا هزینه فایدهکردن داریم و همین رویکرد اعتدال است که میگوید داشتن توان هستهای نیز باید به توازنی با منافع ملی و اقتصاد کشورمان در آید.
به گزارش آفتاب، در ادامه کوچکزاده با ابراز خرسندی از روند گفتوگو گفت: بهجای بسیار تعیینکننده و خوبی رسیدهایم و تمام بحث این است که اعتدالیون معیار خود را از کدام اسلام اخذ میکنند در حالی که داعش نیز ادعای انطباق بر قرآن را دارد و نظر بنده این است که معیار ما برای برداشت از قرآن، اماممان است و تنها امام ما میتواند تصمیم بر صلح یا جنگ بگیرد.
نماینده اصولگرای تهران ضمن تشبیه نظر دهقان به ادعاهای مطرح شده در روزنامههای دوم خرداد در گذشته، افزود: اکنون همان پاسخی را در مورد صلح امام حسن میدهم که در آن زمان روزنامه مدعی منتشر نکرد، لازم است که به روند منجر به صلح امام حسن توجه کنیم ما هم میگوییم که باید به روش امام حسن صلح کنیم اگر صلحی کنیم. معاویه برگه سفید نزد امام فرستاد و گفت هرچه بنویسی میپذیرم. لازم است صریح بگوییم که بالاخره امام را قبول داریم یا خیر. اما مذاکرات هستهای امروز خلاف روش امام حسن است. امام حسن یازده شرط برای معاویه ذکر کرد و در آن حتی معاویه را مومن نیز ندانست. آقای دهقان! معیار اعتدال، امام حسن تحریف شده است.
مهدی کوچکزاده ضمن رد ادعای خط امامیبودن همه جریانها به خواندن مستقیم عبارتی از جلد 20 صحیفه امام پرداخت و گفت: در قضیه صلح امام حسن، صلح تحمیلی بود چرا که افراد خائنی که اطراف امام بودند وی را مجبور کردند و نتوانست خروج کند و این صلح تحمیلی را پذیرفت.
کوچکزاده در ادامه به امضای قطعنامه پایان جنگ از سوی امام اشاره کرد و آن را تحمیلی دانست و افزود: ما نباید به شیوه خائنین تاریخ عمل کنیم و یادمان نرود اگر تصمیم صلح نیز گرفته شود باید به تصمیم ولی فقیه باشد و این عین قانون اساسی ما است و مصرح نظر امام که دلسوزتر و حتی ملیتر از امام سراغ ندارم، معیار من ائمه، امام خمینی و مقام معظم رهبری است و اگر امروز تفاوتهای بسیاری با جریانات منحرف و التقاطی از اسلام داریم به این خاطر است که ما امام داریم.
به گزارش آفتاب، در ادامه این برنامه دهقان با بیان اینکه "باید تکرار کنم که اعتدال، منکر اصول نیست و اتفاقا این نظر می تواند انعطاف ائمه و بزرگان دینمان را تحلیل کند"، خطاب به کوچک زاده گفت: اگر معیارتان امام است، نباید با امام گزینشی برخورد کنید، انعطاف سیاسی و نحوه عمل امام را هم ببینید؛ انعطاف امام بود که از فروردین 1367 تا تیر 1367 -که با محاسبه واقعیات- اصول را نجات داد. ما میگوییم آرمانگرایی با سطحینگری و شکلگرایی اشتباه نشود بلکه نحوه پیادهسازی آرمانها و اصول نیز مورد توجه است چرا که نحوه ایستادن مقابل ظالم نیز طرق متعددی دارد و هنر سیاستمدار انتخاب کمهزینهترین رویکرد در نیل به آرمانهاست.
دهقان در ادامه بررسی تاریخی صلح امام حسن عنوان کرد: از یاد نبریم که 10 سال از صلح امام حسن در زمان معاویه بود و ای کاش آقای کوچکزاده نظر خودش را در مورد اصل تقیه نیز بیان کنند و آیا ایشان جایی در تفسیرشان از اسلام برای آن قائلند؟
کوچکزاده در واکنش به اظهارات دهقان گفت: سوال من این است که چه کسی تصمیم گرفت که ده سال با معاویه جنگ نکند؟ آیا اکثریت معیار بود؟ خیر امام مرجع تصمیم صلح یا جنگ است و امروز نیز رهبری این جایگاه را دارند.
در ادامه این مناظره بسیار و در حالی که زمان رسمی برنامه به انتها رسیده بود، برنامه به حمایت و خواست دانشجویان ادامه پیدا کرد و غلامعلی دهقان در پاسخ به اشکالات این نماینده گفت: گویا آقای کوچکزاده از صحبتهای صریح رهبری در حمایت و موافقت با روند مذاکرات هستهای و همینطور دیپلماتهای آن بیخبر هستند. قطعا رهبری کشورمان در جریان اصول و کلیات و مسیر مذاکرات هستند و همین حمایت مردم و رهبری اکنون مارا با این دستاوردها روبرو کرده است.
دهقان گفت: امروز حق غنیسازی ایران به رسمیت شناخته شده است و در پاسخ دلواپسانی که از تعداد سانتریفیوژ و درصد غنیسازی گلایه میکنند میگویم که ما به دنبال بمب اتم و کره شمالیشدن نیستیم و ننگ نمیدانیم اگر قدری از محدودیتهای هستهای را بپذیریم چرا که به خود باور داریم بعلاوه این که همین محدودیتها نیز موقت است و دارای چارچوب زمانی معین است.
در ادامه نیز کوچکزاده گفت: من به حاضرین این برنامه و همچنین دکتر دهقان بسیار احترام قائلم اما درخواستی دارم از دانشجویان مبنی بر خواندن متن توافقنامه بعد از پایان این جلسه. دانشجویان موظفاند در هر رشته تحصیلی نسبت به این تصمیم مهم تاریخ کشورمان حساس باشند و جلوی تحمیل این اشتباه بایستند
کوچکزاده خطاب به دانشجویان گفت: نگذارید اقدامی شبیه نامه نمایندگان مجلس ششم به رهبری تکرار شود. امام سازش نکرد. امام در پیام پذیرش قطعنامه میگوید «ما با تمام وجود در مقابل گسترش باجخواهی امریکا میایستیم و تمام مسلمانان جهان باید بر وحشت و ترس غلبه کنند و به فکر حفظ وضع موجود نباشند که عزت ما در پناه مبارزه است.»
کوچکزاده در صحبتهای پایانی خود گفت: راه امام راه شهادت است و امام به ما آموخت که دو راه در پیش داریم؛ شهادت یا پیروزی که در مکتب ما هر دوی آن پیروزی است و کاش عدهای صادقانه بگویند که امام را قبول نداریم چرا که سیاست خارجی اعتدال با این اصول متفاوت است و تا امروز حتی در همین مجلس هم من را افراطی قلمداد میکنند با این که جز جملات امام معیاری نداشتم.
در انتهای برنامه دو سخنران به سوالهای کتبی و شفاهی دانشجویان پاسخ دادند که حواشی جنجالی بسیاری داشت و مسائل مختلف سیاست خارجی و داخلی دولت تدبیر و امید مورد نقد و بررسی قرار گرفت.