کد خبر: ۲۹۵۴۵
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۸۴ - ۱۰:۵۸

راه اندازی پنجاه‌وچهارمين ژنراتور برق هسته ای در ژاپن

آفتاب‌‌نیوز :  به نقل از خبرگزاري رويترز، پنجمين تاسيسات صنعتي بزرگ ژاپن اعلام كرد كه اين ژنراتور ‌١/١ ميليون كيلوواتي در نيروگاه هيگاشيدوري در «آاوموري» واقع در شمال ژاپن فعاليت در سطح تجاري‌اش را تاريخ هشتم دسامبر (‌١٧ آذرماه) آغاز خواهد كرد.

اين واحد كه چهارمين واحد ايجاد شده توسط توهوكو الكتريك به حساب مي‌آيد، راه‌اندازي آزمايشي‌اش را از ماه دسامبر سال ‌٢٠٠٤ ميلادي آغاز كرده است و آغاز به كار كامل آن باعث رسيدن ظرفيت توليد برق هسته‌ ای اين كشور به ‌٢٢/٤٨ ميليون كيلووات خواهد شد.

ژاپن كه سومين ظرفيت توليد برق هسته ای در جهان پس از آمريكا و فرانسه به حساب مي‌آيد، سياست حمايت‌آميزي را در قبال برق هسته‌ ای داشته است و به دليل كمبود منابع طبيعي مانند نفت و گاز طبيعي و هم‌چنين تلاش جهاني براي كاهش انتشار گازهاي گلخانه‌ ای، اين كشور سياست هسته ای خود را تشديد كرده است.

نيروگاه‌هاي برق هسته‌ ای در حال حاضر حدود ‌٣٠ درصد از برق مصرفي در ژاپن را توليد مي‌كنند و دولت در نظر دارد كه اين ميزان را تا ‌٤٠ درصد در سال ‌٢٠١٠ با راه‌اندازي واحد‌هاي جديد افزايش دهد.

در همين حال، صنايع هسته‌ ای داخلي ژاپن به دليل رسوايي‌هاي اخير در خصوص ايمني تاسيسات توليدي و يك حادثه‌ مرگبار در نيروگاهي كه يكي از همتايان توهوكو آن را اداره مي‌كرد، انتقادات عمومي را تشديد كرده است.

در ماه اوت ‌٢٠٠٤، نشت آب داغ و بخار از يك لوله‌ي شكسته در نيروگاه هسته‌ ای اداره شده توسط شركت "كانزايي الكتريك" در غرب ژاپن باعث كشته شدن چهار كارگر اين نيروگاه شد و بدترين حادثه‌ي نيروگاه هسته ای در اين كشور را رقم زد.

اين شركت از زماني كه اين نيروگاه در دسامبر ‌١٩٧٦ كارش را آغاز كرده بود، به بازرسي از اين لوله نپرداخته بود.

اين حادثه با اعترافي از جانب شركت "توكيو الكتريك" همراه شد كه اذعان كرد بيش از يك دهه اسناد گمراه‌كننده‌يي را درباره‌ ايمني هسته ای اين كشور منتشر كرده است و اين امر باعث شد كه اين شركت مجبور شود براي بازرسي از ژنراتورهاي برق هسته ای، كار تمام اين ‌١٧ ژنراتور را تعطيل كند.

تمام سه واحد برق هسته ای در نيروگاه "اوناگاوا"ي توهوكو در شمال ژاپن از ماه اوت زماني كه زمين‌لرزه‌ پرقدرت اين منطقه را به لرزه درآورد، تعطيل شده‌اند.




بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین