کد خبر: ۲۹۵۹
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۳۸۴ - ۱۶:۰۷

ولفويتس: موعظه نمي كنم

آفتاب‌‌نیوز : ولفويتس كه پيش از اين به عنوان سفير آمريكا در اندونزي فعاليت داشته و پس از حضورش در پنتاگون به عنوان معاون رامسفلد، از جمله طراحان اصلي تهاجم به عراق شناخته مي شود، در گفت و گويي با روزنامه جاكارتاپست با بيان اين مطالب، اهداف اصلي خود را در صورت تصدي پست رياست بانك جهاني، كاهش فقر و تمركز به بهبود اوضاع در آفريقا خواند.

ولفويتس مي گويد: در صورت تأييد انتصاب من به اين پست خود را خدمتكار جامعه جهاني دانسته و مسئوليت رهبري يك نهاد بين المللي با 184 عضو را به خوبي درك خواهم كرد.

اعلام نامزدي ولفويتس از سوي بوش تاكنون با اعلام نارضايتي كشورهاي مسلمان و اروپايي رو به رو شده است. اين كشورها، معاون رامسفلد را طراح اصلي تهاجم خونبار سال 2003 به عراق مي دانند.
ولفويتس در پاسخ به انتقاداتي مبني بر اين كه وي با پيگيري همان سياست راديكال «توسعه دموكراسي» بانك جهاني را تبديل به نهادي چند پاره خواهد كرد، مي گويد: تصور مي كنم در چنين پستي بهتر است به كاهش فقر و توسعه اقتصادي بپردازم.

وي با اشاره به اين كه موضوع فساد و نوع حكومت را نمي توان جدا از دموكراسي تلقي كرد افزود: توجه ويژه من با كسب رضايت كشورهاي غني بيشتري براي اعطاي كمك هاي بلاعوض، بازگشايي بازارها و در نهايت مقابله با فساد معطوف خواهد شد و در اين ميان آفريقا اولويت ويژه اي خواهد داشت.

انتظار مي رود تا پايان ماه جاري ميلادي موضوع تصدي اين پست از سوي ولفويتس در جلسه هيأت مديره 24 نفره بانك جهاني مطرح شود. با توجه به اين كه اكثريت اعضاي اين هيأت آمريكايي هستند، تصور نمي شود ولفويتس براي تصدي اين پست با معضلات چنداني رو به رو باشد. برخلاف صندوق بين المللي پول كه رياست آن عموماً برعهده يك چهره اروپايي است، بانك جهاني براساس سنتي قديمي همواره در اختيار آمريكايي ها بوده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین