کد خبر: ۲۹۶۲۷۰
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۲
مجازات باید مطابق قانون صادر شود

واکنش یک حقوقدان به نامه‌نگاری درباره ممنوع‌التصویری رئیس دولت اصلاحات

رئیس‌جمهور در واکنش به ارسال نامه‌ای از طرف مجمع روحانیون مبارز که خواستار بررسی و رفع ممنوع‌التصویری و ممنوع‌البیانی رئیس دولت اصلاحات شده بودند، دو روز پیش به قوه قضاییه نامه نوشته است. در این نامه که متن آن علنی نشده است رئیس‌جمهوری، به عنوان عالی‌ترین مقام اجرایی کشور و ناظر بر اجرای قانون اساسی از قوه قضاییه خواسته است تا این موضوع را بررسی کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی-این در حالی است که روز گذشته محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا نامه‌ای از رئیس‌جمهور درباره مطالبه مستندات ممنوع‌التصویری رئیس دولت سابق به قوه قضاییه رسیده است؟ به خبرنگاران گفته است «از خودشان سوال کنید. آقای روحانی، معاون یا سخنگوی ایشان هیچ‌وقت چنین حرفی نزده‌اند.»

 یک وکیل پایه یک دادگستری درباره نامه مجمع روحانیون مبازر به رئیس‌جمهور و مکاتبه رئس‌جمهور با قوه قضاییه به خبرنگار «آفتاب» می‌گوید: قطعا موضوع ممنوع‌التصویری و ممنوع‌البیانی رئیس دولت اصلاحات با شورای عالی امنیت ملی نیست. زیرا ریاست شورای عالی امنیت ملی را رئیس‌جمهور بر عهده دارد و دبیر آن هم آقای شمخانی و منتخب رئیس‌جمهور است و اگر این حرکت از طرف شورای عالی امنیت ملی بود رئیس‌جمهور نامه‌ای به قوه قضاییه نمی‌فرستاد و از آنجا درخواست نمی‌کرد که پیگیری و مشخص کند چه نهاد و سازمانی ایشان را ممنوع‌التصویر و بیان کرده است.

نعمت احمدی ادامه می‌دهد: حالا باید دید که پاسخ رئیس قوه قضاییه به نامه آقای روحانی چیست. به نظر من بهترین لقبی که به آقای روحانی نسبت داده‌اند‌‌ همان شیخ دیپلمات است. ایشان خیلی حرکت خوبی انجام داد. زمانی که نامه مجمع روحانیون مبارز به دست ایشان رسید با رئیس قوه قضاییه مکاتبه و این مکاتبه را هم علنی کردند و از نظر افکارعمومی بازی را خوب پیش بردند.

او همچنین درباره پیگیری‌های قبلی انجام شده درباره ممنوع‌التصویری و ممنوع‌البیانی رئیس دولت اصلاحات عنوان می‌کند: مدتی پیش آقای جهانگیری معاون اول ایشان در واکنش به وضعیت ممنوع‌التصویری و ممنوع‌البیانی گفته بود این وضعیت مقطعی است و ان‌شاالله برطرف می‌شود. پیدا بود که قبل از این مکاتبات هم رئیس‌جمهور درصدد پیگیری این موضوع بوده است. زیرا فردی که هشت سال رئیس‌جمهور این کشور بوده و به هر حال در جامعه از اقبال بالایی برخوردار است نباید به راحتی مورد بی‌توجهی قرار گیرد.

احمدی با بیان اینکه قانون اساسی میثاقی بین مردم و دولت است و به استناد همین قانون اساسی افراد در کشور پست و مقام دریافت می‌کنند، می‌گوید: در همین قانون مطرح شده که همه افراد در برابر قانون برابر هستند، در همین قانون مطرح شده که مجازات باید مطابق قانون و به وسیله مقام قضایی صادر شود و کسی را نمی‌توان بدون محاکمه و محکومیت قطعی مجرم شناخت و از یک‌سری حقوق محروم کرد. برابر همین قانون اساسی دادرسی عادلانه حق همه افراد است. زمانی که این حق همه است فرقی هم نمی‌کند که شما چه سمتی دارید همه یک حقوق برابر دارند.

او می‌افزاید: بنابراین اینکه نهاد یا فردی بدون ذکر عدله، زمان دادگاه، صدور حکم، ... اعلام کند که فردی ممنوع‌البیان و تصویر است مقایر با قانون اساسی است.

این وکیل دادگستری توضیح می‌دهد: مجازات‌های موجود حبس، جزای نقدی و ... است. مجازات‌هایی مانند ممنوع‌البیانی یا تصویری مجازات‌های اصلی نیستند اینها مجازات‌های «تتمینی» با «تکمیلی» هستند. یعنی مجازات‌هایی هستند که در کنار مجازات اصلی و بعد از محاکمه و براساس صلاح دید قاضی صادر می‌شوند.

احمدی تاکید می‌کند: حالا سوال اینجاست که مجازات اصلی رییس‌جمهور اسبق چیست؟ آیا زندان، تبعید و ... است که مجازات تکمیلی آن ممنوع‌التصویری باشد؟ او در واکنش به مکاتبه رئیس دولت یازدهم با قوه قضاییه می‌گوید: برابر اصل ۱۱۳ قانون اساسی رئیس‌جمهور عالیترین مقام اجرایی کشور بعد از مقام رهبری است و مسئولیت اجرای قانون اساسی برعهده ایشان است. بنابراین در اینجا رئیس‌جمهور است که باید پاسخگوی افراد باشد که آقای مجری قانون به چه علت یکی افراد کشور بدون مجازات این اتفاق برای او روی داده است.

احمدی ادامه می‌دهد: اولین بار این موضوع را سخنگو و معاون اول قوه قضاییه اعلام کرد‌؛ اعلام موضوع از طرف قوه قضاییه بوده است. آقای روحانی هم به همین اعتبار نامه‌نگاری‌ها را علنی کرده است. که بگوید وظیفه خود را برابر قانون اساسی انجام داده‌ام. کاری که می‌توانستم انجام دهم این بوده که از قوه قضاییه که اولین بار این خبر را داده است، سوال پرسیده‌ام.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۱
امیر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
10
77
دلیل ممنوع التصویر نمودن جناب خاتمی تاثیر گذار بودن ایشان بر افکار عمومی جامعه می باشد واحتمال دارد تا بعد از انتخابات مجلس ادامه داشته باشد چون واقعا مردم جناب خاتمی رو دوست دارند وایشان می تواند بر روی انتخابات مجلس تاثیر گذار باشد وباعث شکست اصولگرایان شود
علی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
11
7
قانون اساسی همیشه خوب نوشته می شود و به خورد مردم داده می شود ، اما قانون قابل اجرا همیشه ....
محمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
6
21
مردم جواب اين بي حرمتي هارادرپاي صندوق هاي راي خواهندداد.
حقوق دان
|
-
|
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
21
8
به نظر می رسد که جناب آقای حقوق دان از قانون اساسی اطلاع چندانی ندارد و نمیداند که قوه قضائیه مستقل و تحت نظر شخص دیگری است و رفع ممنوع التصویر بودن آقای خاتمی ربطی به رئیس جمهور ندارد و نخواهد داشت. شاید نامه قای رئیس جمهور به ریاست محترم قوه قضائیه نوعی درخواست و خواهش باشد.
پاسخ ها
بي بصيرت
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
جناب حقوق دان درست است كه قوه قضاييه مستقل است اما اگر قوه قضاييه برخلاف قانون اقدامي انجام دهد رييس جمهور مظف است حتي در صورت لزوم اخطار قانون اساسي بدهد پس بحث خواهش ودرخواست نيست
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
ما انقلاب کردیم که حرف بزنیم
اخمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
26
5
ثاثیراث اقای یاد شده در ایجاد وخیانث سال 88 روشن و اشکار بود برخی خود را به ندیدن میزنند
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
5
25
اقاي ياد شده در قلب مردم جاي دارد
امین پور
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
1
8
بااین اعمال وحرکات برمحبوبیت به حق ایشان می افزایند.کسی که نه تشنه قدرت است ونه پایمال کننده حق مردم و.....
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۵:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۲
1
6
خاتمی فراترزمان
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۴
0
0
صبرو ظفر هردو دوستان قدیمند بر اثر صبر نوبت ظفر اید
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین