کد خبر: ۲۹۶۵۸۰
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۶

آتش در کمین گوزن زرد ایرانی

رییس پارک ملی کرخه گفت: آتش جان گوزن​ها را به شدت تهدید می​کند.
آفتاب‌‌نیوز :
شادمهر احمدوندی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: تهدید بزرگی که جنگل​های کرخه و زیستگاه گوزن زرد ایرانی را تهدید می​کند، آتش​سوزی است.

وی ادامه داد: با توجه به این‌که برداشت گندم در حال انجام است، مزرعه​داران پس از برداشت اقدام به آتش زدن کاه و کله باقی​مانده در زمین کشاورزی می​کنند که این امر موجب می​شود آتش از زمین​های مجاور جنگل به درون جنگل سرایت کند.

رییس اداره پارک ملی کرخه گفت: با سرایت آتش به جنگل مهار آن برای نیروهای ما بسیار دشوار خواهد شد، لذا از جهاد کشاورزی درخواست می​شود به کشاورزان آموزش​های لازم را بدهد تا راهکار دیگری را جایگزین آتش زدن کاه و کله ناشی از برداشت گندم کنند. البته پارک ملی کرخه نیز این آموزش​ها در اختیار کشاورزان قرار می​دهد ولی از جهاد کشاورزی در این زمینه انتظار تعامل بیشتری داریم.

احمدوندی تاکید کرد: در صورت مشاهده این اقدام ناچاریم فرد خاطی را به مقامات قضایی معرفی کنیم تا بیش از این جان گوزن​ها و همچنین جنگل​های کرخه تهدید نشود.

وی افزود: به منظور تامین آب سایت تکثیر و نگهداری گوزن زرد ایرانی، پروژه انتقال آب از رودخانه کرخه انجام شد و آب به داخل سایت انتقال یافت.

احمدوندی تصریح کرد: برای کنترل بیماری میازیست که دو سال پیش گوزن​های زرد ایرانی به آن دچار شدند، اقدامات میدانی و مطالعاتی آغاز شد. در این مطالعات حشراتی که جذب تله​های به کار رفته در نقاط مختلف محل زیست گوزن​ها می​شوند، توسط محققان مورد آزمایش و بررسی قرار می​گیرند.

احمدوندی اظهار کرد: قرنطینه جهت ضدعفونی گوزن​ها در محل سایت ساخته شده و با انجام فعالیت​های مطالعاتی، احوال گوزن​ها، خوب و اوضاع در کنترل کامل است. با کنترل جمعیت مگس​های میاز می​توان در زمان بحران، مراقبت بیشتری داشته باشیم. به جز بیماری میازیست، بیماری دیگری در فصل گرما گوزن​های زرد ایرانی را تهدید نمی‌کند که خوشبختانه این بیماری در محل زندگی​شان کاملا کنترل شده است.

وی به آغاز زمان زایمان گوزن​های زرد اشاره کرد و گفت: زایمان گوزن​ها به تازگی آغاز شده که برای ایجاد فضایی آرام و به دور از استرس، اقدام به سرشماری و تردد در محل نکردیم. سرشماری جدید گوزن​ها پس از پایان زایمان​ها انجام می​شود که این زمان تا تیرماه ادامه می​یابد. البته هفته گذشته شاهد به دنیا آمدن یک گوساله در سایت بودیم.

رییس اداره پارک ملی کرخه بیان کرد: با گوساله به دنیا آمده، به طور قطعی می​توان گفت که تعداد گوزن​های زرد ایرانی در سایت کرخه به 11 راس رسیده است، البته پس از انجام سرشماری جدید طبیعتا تعداد افزایش خواهد یافت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین