کد خبر: ۲۹۶۹۶۱
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۳:۴۳

پاسخ سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به یک سوال

پاسخ سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به یک سوال: آیانگران درگیری بین ناوهای ایرانی و سعودی در منطقه هستید؟
آفتاب‌‌نیوز : سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت:درباره محموله ایران که به یمن می رود،نگرانی هایی وجود دارد وباید اطمینان یافت که اهداف این محموله آن چیزی است که آنها (ایرانی ها) اعلام کردند.

به گزارش مونیتورینگ خبرگزاری صدا وسیما،جف راتکه درباره کشتی ایرانی حامل کمک های انسان دوستانه گفت:ما دیروز در این زمینه صحبت کردیم.من اطلاعات جدیدی در این زمینه ندارم. ما می خواهیم سازمان ملل متحد نقش هدایت جامعه بین المللی درباره نحوه کمک های بشردوستانه را برعهده داشته باشد و ایران در این زمینه مستثنی نیست.ما از استفاده از مسیرهای تعیین شده برای کمک ها تحت نظارت سازمان ملل متحد حمایت می کنیم و فکر می کنیم این موثرترین راه برای انجام این کار است.دلیلی برای کمک های بشردوستانه در خارج از سیستم بین المللی در جریان این آتش بس وجود ندارد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوال خبرنگار درباره تماس مستقیم با ایران در این زمینه گفت: من اطلاعاتی درباره تماس ها ندارم.من فکر می کنم موضع ما به روشنی بیان شد.ما به صورت روشن گفتیم که این کمک ها ازطریق آژانس های سازمان ملل متحد و فرستاده ویژه سازمان ملل متحد که اکنون در صنعا است،انجام می شود.بنابراین دیدگاه ما درباره این موضوع خاص روشن است.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره احتمال گفتگو با ایران در مذاکرات هسته ای درباره یمن گفت:همانطور که گفتیم همواره در گفتگوها با ایران درباره برنامه هسته تمرکز بر روی برنامه هسته ای بوده است.همانطور که گفتیم گاهی موضوعات دیگری مطرح شد.من اطلاعی درباره مطرح شدن موضوع یمن ندارم اما در حاشیه این گفتگوها تاکنون موضوعات دیگر نیز مطرح شده است.
 
 
جف راتکه درباره محموله کمک های بشردوستانه ایران به یمن گفت:ما فکر می کنیم باید هماهنگی برای اطمینان از تحویل موثر کمک ها صورت گیرد.آژانس های امدادی سازمان ملل متحد باید درباره کمک های که به این کشور می رود،مطلع باشند.با توجه به شرایط خاص در یمن و خشونت ها در چند هفته گذشته اهمیت بیشتری دارد تا آتش بس برای کمک های بشردوستانه به صورتی اجرا شود که از حمایت همه طرف ها برخوردار باشد.بنابراین مهم است این کار از طریق هماهنگی با سازمان ملل متحد صورت گیرد.

وی گفت:درباره این محموله که به یمن می رود،نگرانی هایی وجود دارد وباید اطمینان یافت که اهداف این محموله آن چیزی است که آنها (ایرانی ها) اعلام کردند.بنابراین ما مطمئنا درباره محموله هایی که از طرف ایران یا دیگران به یمن می رود، نگرانی هایی داریم و باید این محموله ها فقط درباره کمک های بشردوستانه باشند. بنابراین ما نگرانی هایی داریم.

خبرنگار پرسید شما نگرانی دارید اما نمی گویید که این محموله را نفرستید و نیازی به کمک های بشردوستانه شما نداریم؟
جف راتکه گفت:ما می گوییم از کانال های تعیین شده سازمان ملل متحد باید در این مورد و همه موارد تبعیت شود.
خبرنگاری پرسیدآیا ایران از طریق این کانال اقدام نکرده است؟
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت:من شما را به دفتر هماهنگی کمک های بشردوستانه سازمان ملل متحد و دیگر نهادهای مربوطه سازمان ملل متحد ارجاع می دهم.

خبرنگار پرسید چه کسی می تواند تایید کند که این کشتی در حال حمل تسلیحات نیست.آیا این وظیفه سازمان ملل متحد است؟
جف راتکه گفت:من نمی توانم در اینجا مسئولیت تعیین کنم اما بار دیگر می گویم دفتر کمک های بشردوستانه سازمان ملل متحد نقش هماهنگی تلاش های بین المللی در زمینه کمک های بشردوستانه را در اختیار داردو من نمی خواهم درباره جزییات این نقش و تایید محتوای کمک ها صحبت کنم اما مطمئنا لازم است همه محموله ها و تحویل آن از این طریق انجام شود.
وی افزود:موضوعات منطقه ای،ایران ،سوریه و اوکراین در دستور کار گفتگوهای بین وزیر امور خارجه آمریکا با مقامات روسی قرار داشت.

خبرنگاری پرسید ایران به ارسال کمک های خود به یمن تاکید کرده است و یک ژنرال ایرانی عربستان سعودی را تهدید کرده است اگر جلوی ورود این کشتی را بگیرد،شلیک خواهند کرد.آیا شما احساس می کنید که ایران با اعزام این ناوها به یمن می خواهد پیام تحریک انگیزی به سران شورای همکاری خلیج فارس در نشست آنها با رئیس جمهور آمریکا در کمپ دیوید بدهد؟
جف راتکه گفت:من نمی خواهم درباره انگیزه (ایرانی ها)صحبت کنم اما ما مطمئنا گزارش ها را دیده ایم و دیروز درباره ناوهای ایران در منطقه صحبت کردیم.من بار دیگر تکرار می کنم که ما اقدام تحریک آمیز را توصیه نمی کنیم و توصیه می کنیم کمک های بشردوستانه از طریق کانال های تعیین شده انجام شود.بنابراین ما مطمئنا از همه طرف ها می خواهیم از اقدام تحریک آمیز از جمله این صحبت ها که شما درباره آن گفتید(ژنرال ایرانی)،خودداری کنند.

خبرنگار پرسید آیا شما نگران درگیری بین ناوهای ایرانی و سعودی ها یا مصری ها در منطقه هستید؟
جف راتکه گفت:بار دیگر می گویم،ما فکر می کنیم کمک ها باید با هماهنگی و از طریق سازمان ملل متحد انجام شود و ما هیچ اقدام تحریک آمیزی را توصیه نمی کنیم.

خبرنگار پرسید آیا ناوهای آمریکا در منطقه در این زمینه هیچ نقشی را ایفا می کنند؟
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت:ما گشت نیروی دریایی خود در خلیج فارس را حفظ می کنیم تا دربرابر احتمالات آماده باشیم. ما با جامعه بین المللی در حال همکاری هستیم تا درباره انجام کمک های کشورهای داوطلب از طریق مسیرهای تعیین شده اطمینان یابیم. ما مطمئنا منابع خود را در منطقه داریم.

منبع: واحدمرکزی خبر

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین