کد خبر: ۲۹۷۰۱۳
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۴

از نمایش فیلم‌ ورهرام تا اجرایی از «هاکلبری فین»

برنامه هفته چهارم دوره جدید کانون فیلم «سینماحقیقت» مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، به نمایش و نقد فیلم مستند «سیاهان جنوب ایران» ساخته فرهاد ورهرام اختصاص یافته است.
آفتاب‌‌نیوز :
این برنامه از ساعت 17 عصر یکشنبه هفته آینده (27 اردیبهشت‌ماه) در سالن سینماحقیقت این «مرکز» آغاز خواهد شد و پس از نمایش فیلم، با حضور مازیار فکری‌ارشاد و مهرزاد دانش مورد نقد قرار خواهد گرفت.

این فیلم درباره حضور سیاهان در ایران؛ ویژگی‌های فرهنگی: موسیقی و آداب و رسوم و اعتقادات؛ ویژگی‌های اجتماعی: روابط درون‌گروهی و برون‌گروهی؛ ویژگی‌های اقتصادی: کشاورزی؛ دامداری؛ ماهیگیری؛ دریانوردی و کار در بخش خدمات آنان است.

فرهاد ورهرام درخصوص تولید مستند «سیاهان جنوب ایران» می‌گوید: سیاهان ایران در گستره جغرافیایی وسیعی از استان خورستان تا خلیج گواتر در استان سیستان و بلوچستان زندگی می‌کنند؛ اما درباره سیاهان و سابقه حضور آنها از دیرباز تاکنون، به جز در زمینه موسیقی محلی و برگزاری مراسم آیینی زار، تحقیقات جدی انجام نگرفته است.

به گزارش ایسنا، وی ادامه می‌دهد: از سیاهان ایران هیچ‌گونه آمار دقیقی و یا تقریبی در دست نیست. بیشترشان در جزایر و شهرهای بزرگ و کوچک و یا روستاهای ساحلی پراکنده‌اند و حتی گروهی از آنها زندگی دامداری و عشایری دارند. نوع معیشت سیاهان تحت‌تاثیر بومیان جنوب ایران واقع شده است. اغلب آنها بی‌هیچ فرقی با دیگر بومیان جنوبی به کارهای مختلف مشغول‌اند. شغل اغلب سیاهان ایران، ماهیگیری و یا کار در لنج‌های باربری است. گروهی از آنها شتر دارند و گروهی دیگر کشاورزند و یا در کار خرید و فروشند و یا در کارخانجات و بخش خدمات کار می‌کنند.

سیاهان با لهجه فارسی مردم جنوب ایران و یا به زبان عربی و گاه ممزوج با لهجه سرزمین مادری و یا به زبان بلوچی صحبت می‌کنند؛ سیاهان ایران مراسم و آیین‌های خود را هنوز حفظ کرده‌اند و بر موسیقی نواحی سواحل جنوب ایران تاثیر گذاشته‌اند...

گفتنی است: عوامل اصلی تولید مستند «سیاهان جنوب ایران» به این شرح است: طرح، تحقیق، عکاسی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی: فرهاد ورهرام؛ تصویربردار: رضا تیموری؛ صدابردار: احمدرضا طایی؛ تهیه شده در: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی

عموم علاقمندان جهت تماشای این فیلم مستند و شرکت در جلسه نقد و بررسی آن می‌توانند از ساعت 17 عصر یکشنبه هفته آینده (27 اردیبهشت‌ماه) به سالن سینماحقیقت واقع در خیابان سهروردی شمالی، میدان شهید قندی، شماره 15، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی مراجعه کنند.

از شب فیلم‌نامه‌نویسان چه خبر؟

برگزاری پنجمین شب فیلمنامه‌نویسان سینمای ایران می‌تواند بحثی را در زمینه فیلمنامه‌نویسی و اهمیت فیلمنامه در ساختار سینمایی ما به وجود بیاورد.

رضا مقصودی رییس کانون فیلمنامه‌نویسان سینمای ایران در رابطه با مهم‌ترین ویژگی پنجمین شب فیلمنامه نسبت به چهار دوره قبل گفت: این مراسم در شرایط مدیریتی جدید برپا می‌شود و به لحاظ محتوایی با سال‌های گذشته تفاوت چندانی نکرده است. در واقع ما، در سال‌های قبل نیز به فیلمنامه و فیلمنامه‌نویسی در سینمای ایران توجه داشتیم و تلاش‌مان این است که گامی در راستای ارتقای سطح کیفی فیلمنامه و فیلمنامه‌نویسی در ایران برداریم. به هر حال افراد جدیدی را داریم که در این مراسم از آنها تقدیر خواهدشد و از بزرگان یاد می‌کنیم.

وی در ادامه افزود: برگزاری این مراسم می‌تواند بحثی را در زمینه فیلمنامه‌نویسی و اهمیت فیلمنامه در ساختار سینمایی ما به وجود بیاورد. این بحث‌ها باعث می‌شود زوایای دقیقی از اهمیت فیلمنامه‌نویسی مورد بحث و گفت‌وگو قرار بگیرد. این گفت‌وگو‌ها می‌تواند باعث ارتقای سطح کیفی فیلمنامه‌ها شود و نقایص و محاسن عملکرد ما در دوره‌های قبل را مورد نقد و بررسی قرار می‌دهد. این‌ها باعث می‌شود دیدگاه جدیدی به فیلمنامه و فیلمنامه‌نویسی نسبت به قبل داشته باشیم. ما درصدد فراهم کردن شرایطی هستیم تا درباره فیلمنامه و فیلمنامه‌نویسی بحث شود و به اهمیت فیلمنامه،‌فیلمنامه‌نویسی و فیلمنامه‌نویسان توجه شود. این شرایطی است که برای توجه به فیلمنامه در این مراسم فراهم می‌کنیم.

پنجمین شب فیلمنامه‌نویسان سینمای ایران جمعه25 اردیبهشت ماه 94 ساعت 19:30درموزه سینما (باغ فردوس ) برگزار می‌شود. دراین

آغی در هفته فیلم شانگهای

فیلم کوتاه «آغی» از تولیدات انجمن سینمای جوانان ارومیه در بخش مسابقه هفته فیلم شانگهای پذیرفته شده است.

فیلم کوتاه «آغی» به کارگردانی "یوسف کارگر" از تولیدات انجمن سینمای جوانان ارومیه در جشنواره هفته فیلم کوتاه شانگهای چین پذیرفته شد. «آغی» در ادامه حضورهای بین المللی خود در جشنواره مذکور هم حضور خواهد داشت.

جشنواره هفته فیلم کوتاه شانگهای از روز 22 تا 31 می مصادف با اول خرداد با نمایش فیلم‌هایی از کشورهای مختلف و برگزاری کارگاه هایی با حضور مخاطبان و با هدف ایجاد ارتباط بین سینماگران نسل جدید آسیا، خاور میانه، اروپا و امریکای جنوبی درقالب بخش مسابقه رقابتی بین فیلم های پذیرفته شده در شانگهای چین برگزار خواهد شد.

«آغی» که پیش از این به بخش مسابقه جشنواره زنگبار تانزانیا، سالیسبوری امریکا و شورت فیلم کرنر کن راه یافته است دومین فیلم داستانی "کارگر" است و به تهیه‌کنندگی انجمن سینمای جوانان ارومیه تولید شده است.

اجرای نمایش هاکلبری فین در تالار هنر

نمایش «هاکلبری فین» به نویسندگی کیومرث قنبری آذر ، مسعود شاکرمی و به کارگردانی احسان مجیدی از تاریخ 27 اردیبهشت ماه در تالار هنر به روی صحنه می‌رود.

نمایش «هاکلبری فین» به کارگردانی احسان مجیدی جدیدترین اثر گروه نمایشی «رنگارنگ» است.

در این نمایش «هاکلبری فین» که فکر می‌کند در کودکی مادرش را از دست داده اما توسط آقای جکسون که وکیل مادر است، متوجه می‌شود که مادرش زنده است و در شهر کایرو زندگی می‌کند. بنابراین علیرغم مخالفت پدر به همراه جیم برده سیاه آقای اونیل،به سمت کایرو حرکت می کند. در طول مسیر اتفاقاتی شکل می‌گیرد اما هاک همچنان به مسیرش ادامه می‌دهد تا مادر را بعد از سالها ببیند و از حال او جویا شود .

عبدالله آتشانی ،میلاد رمضانی ،مهران رضوی ،حامد مدرس ،ملیحه مقیمی ،محمد نوحیان و احسان در این نمایش به ایفای نقش می‌پردازند.

انتشار کتاب‌های جشنواره فیلم شهر

فیلم‌شناخت پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر به سردبیری مسعود نجفی منتشر خواهد شد.

مسعود نجفی به همراه تیمش قرار است کتاب فیلم‌شناخت جشنواره را با شکلی متفاوت منتشر کند.

او در این کتاب علاوه بر معرفی کامل جشنواره بین‌المللی فیلم شهر، بخش‌های مختلف جشنواره شامل سینمای ایران مشتمل بر فیلم‌های کوتاه، مستند، ویدئویی و سینمایی و همچنین سینمای بین‌الملل شامل فیلم‌های مستند، سینمایی بلند، اینک خاورمیانه، قدس و غزه و همچنین معرفی آثار بخش اقلام تبلیغاتی به همراه عکس و مشخصات صاحبان آثار را گنجانده است.

همچنین برای نخستین بار اطلاعات مربوط به کارگاه‌های بین‌المللی جشنواره فیلم شهر در این کتاب گنجانده شده است.

نمایش ویژه اولین فیلم پرحاشیه روح‌الله حجازی در پردیس قلهک

فیلم سینمایی «در میان ابرها» به عنوان اولین فیلم سینمایی روح‌الله حجازی، جمعه عصر ساعت 18 و 30 به صورت ویژه و با حضور عوامل آن در پردیس سینمایی قلهک روی پرده می‌رود.

«در میان ابرها» به کارگردانی سیدروح‌الله حجازی سال 86 با حضور در جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، سیمرغ بلورین بهترین فیلم اول را دریافت کرد و الناز شاکردوست نیز به عنوان بازیگر نقش نخست این فیلم کاندیدای دریافت تندیس بازیگری خانه سینما شد. «در میان ابرها» در دوازدهمین جشن خانه سینما کاندیدای دریافت تندیس بهترین بازیگر زن (الناز شاکردوست)، بهترین صدابرداری و بهترین چهره پردازی بود.

این فیلم در سال ساختش، یکی از موفق‌ترین فیلم اولی در مجامع بین‌المللی بود و کاندیداتوری بهترین فیلم اول جشنواره پالم اسپرینگز امریکا تنها یکی از موفقیت‌های این فیلم بود. الیسا سایمون منتقد ورایتی نیز در آن سال از «در میان ابرها» تمجید کرده بود. البته «در میان ابرها» که با تحسین منتقدان و اهالی سینما روبرو شده بود، در اکران مهجور واقع شد.

همچنین بازیگرانی مانند نوید محمدزاده و یونس غزالی با این فیلم به جمع بازیگران سینمای ایران اضافه شدند.

بر اساس این گزارش، الناز شاکردوست ، یونس غزالی ، نوید محمدزاده ، رضا مختاری ، بهمن عیوق ، مالک حدپورسراج ، مهرداد ضیایی ، فرید کشکولی ، مهران امام بخش ، امیر سفیری ، سعید وکیلی، مهدی ملاک ، مجتبی دربندی ، احسان عاضدی ،‌ حسین حیدری ، رئوف دلفی بازیگران این فیلم هستند.

همچنین سعید سعدی تهیه‌کننده، محمدرضا گوهری نویسنده، افشین هاشمی انتخاب بازیگر و بازیگردان، فرشاد محمدی مدیر فیلمبرداری، سپیده عبدالوهاب تدوین، بهزاد کزازی طراح صحنه و لباس، حسین بشاش صدابردار، مهرداد میرکیانی طراح چهره پردازی، محسن روزبهانی مسئول جلوه های ویژه و... عوامل تولید این فیلم سینمایی بوده‌اند.

«در میان ابرها» جمعه این هفته ساعت 18 و 30 در پردیس سینمایی قلهک با حضور عوامل آن روی پرده می‌رود.

محمود عزیزی دبیر افتخاری فیلم و تئاتر جشنواره «باران رحمت» شد

محمود عزیزی طی حکمی از سوی دبیر جشنواره فرهنگی هنری «باران رحمت» به عنوان دبیر افتخاری بخش فیلم تئاتر شد.

حسین پارسایی دبیر دومین جشنواره سراسری دانشجویی «باران رحمت» طی حکمی محمود عزیزی کارگردان، بازیگر و مرس دانشگاه را به عنوان دبیر افتخاری بخش فیلم و تئاتر منصوب کرد.

همچنین مریم صدیق نویسنده و استاد دانشگاه نیز به عنوان دبیر اجرایی بخش تئاتر انتخاب شد.

دومین جشنواره سراسری دانشجویی «باران رحمت» در سه بخش مسابقه، جنبی و بخش بازارچه فروش از 11 الی 25 تیرماه به دبیری حسین پارسایی در باغ موزه قصر برگزار می شود.

تقدیر از 400 هنرمند خوزستانی در اردیبهشت تئاتر

ناصرچنانی معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان از تقدیر 400 هنرمند خوزستانی در هفتمین جشن اردیبهشت تئاتر خبر داد.

ناصرچنانی معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان گفت: «هفتمین جشن اردیبهشت تئاتر این استان پنج شنبه 24 اردیبهشت با حضور علی مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی، عبدالحسن مقتدایی استاندار خوزستان، همایون قنواتی مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان برگزار می‌شود.»

وی افزود: « در این مراسم از اسماعیل ارزانی بیرگانی فرماندار اهواز، سیدخلف موسوی شهردار اهواز و کانون تبلیغاتی آرشین اکسین به‌عنوان حامیان تئاتر و همچنین از 400 هنرمند فعال تئاتر تجلیل خواهد شد.»

معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان اضافه کرد: «در بخش پژوهشگران از مهرداد بهراد و همچنین از حسن سلیمی فر، اسماعیل جوان، کاظم وفادار شوشتری و بدرالسادات برنجانی به‌عنوان هنرمندان قدیمی این استان قدردانی می‌شود.»

چنانی ادامه داد: «از خانواده امیر حیدری، غلام چهارلنگ و مصطفی عطایی هنرمندان درگذشته استان خوزستان و حسین کارگر، مجتبی رستمی‌فر و سید اسماعیل سخایی به‌عنوان مدیران جوان انجمن هنرهای نمایشی شهرستان‌ها و آموزشگاه‌های تئاتر استان تقدیر صورت می‌گیرد.»

جشن‌های اردیبهشت تئا‌تر ایران، هر سال به مناسبت بزرگداشت روز جهانی تئا‌تر و با هدف تکریم فعالان سال گذشته هنرهای نمایشی توسط ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن‌های نمایشی در سراسر کشور برگزار می‌شود.

نمایش "مثل ماه برای آسمان" به تالار وحدت می‌آید

نمایش "مثل ماه برای آسمان" تازه ترین نمایش کورش زارعی برای اجرا در تالار وحدت آماده می‌شود.

کورش زارعی بازیگر و کارگردان تئاتر درباره این نمایش گفت: در حال حاضر آخرین مراحل آماده سازی نمایش "مثل ماه برای آسمان" نوشته سید حسین فدایی

حسین را پشت سر می گذاریم که قرار است خرداد ماه امسال در تالار وحدت روی صحنه برود.

وی درباره موضوع این نمایش به دیالوگی از یکی از شخصیت‌های اصلی نمایش‌اش اشاره کرده و گفت: روزگارمان به گذر تند باد می‌ماند و ما سرگشته و طوفان

زده ، بازیچه دستان باد، کجاست آن که نشانی ماه و ستاره را می داند؟ ماه درخشان کجاست؟ عمری است به بلندای تاریخ تیره گون بشر، کسی را می جویم که

آمدنش را تمام ادیان زمین وعده داده‌اند.

زارعی با بیان این که کار همراه با موسیقی و حرکات فرم است گفت: در این پروژه سید عمادالدین توحیدی به عنوان آهنگساز با ما همکاری دارد و بهزاد جاودان فرد نیز طراحی حرکات را برعهده دارد. وحید لاری و شبنم روزبهانه نیز طراحی صحنه و طراحی لباس کار را انجام می دهند.

بنا به گفته او بازیگرانی همچون ایوب آقاخانی، هادی قمیشی، سیروس اسنقی،امیرکربلایی زاده، علی فرحناک ، کاظم نظری، محمدرضا آزاد، حسن اردستانی،

محمد جواد پیروزی و کورش زارعی در این نمایش ایفای نقش می کنند.

کورش زارعی کارگردانی نمایش های "بانوی بی‌نشان"، "پرنیان هفت رنگ" ،"فال" ،"یکی از آن هزاران" ،"مسافران کوفه" ، "کانال کمیل" ، "آینه توی سقف" ، "فیروزه که می‌خواند" ،"زنان مهتابی مرد آفتابی" و ... را در پرونده کاری خود دارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین