کد خبر: ۲۹۷۴۳۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۷
رقابت قدرت‌های جهانی برای گسترش تعامل با ایران

مزایای توافق هسته‌ای برای ایران و جهان

پس از قرائت تفاهمنامه لوزان، احتمال توافق ایران با غرب بیشتر از همیشه به واقعیت نزدیک شد و روند مذاکرات در فضای خوشبینانه‌تری ادامه یافت. در حالی که دیپلمات‌ها نوشتن متن توافقنامه نهائی را آغاز کرده‌اند، بررسی توافق ایران با غرب می‌رود که به یک پیروزی همه‌جانبه تبدیل شود.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- برای جمهوری اسلامی ایران، مزایای توافق با 6 قدرت جهانی یعنی آمریکا، انگلیس، روسیه، چین، آلمان و فرانسه تنها به تشکیلات هسته‌ای این کشور محدود نمی‌شود. در واقع توافق ایران با غرب می‌تواند مزایای بیشتری در حیطه استراتژی‌های ژئوپلتیکی تهران و آرایش نظامی این کشور در خاورمیانه به همراه داشته باشد.

به گزارش «آفتاب» به نقل از هافینگتون پست، در ابتدای سال جدید وزیر دفاع روسیه به ایران سفر کرد تا اولین وزیر روسی باشد که پس از 15 سال به تهران می رود.  در ماه آوریل ولادیمر پوتین رئیس جمهوری این کشور اعلام کرد که ابزار دفاعی که ایران سال‌ها پیش خریده بود اما به دلیل تحریم ها نتوانسته بود آن را در اختیار داشته باشد، را به این کشور تحویل خواهد داد.

این تحریم‌ها از سال 2010 توسط شورای امنیت سازمان ملل و با لابی‌های اسرائیل و آمریکا بر ایران تحمیل شد؛ و ماه گذشته در حالی که مدت کوتاهی از توافقنامه لوزان می‌گذشت، همکاری نظامی ایران و روسیه از سر گرفته شد. روسیه و ایران همچنین منافع مشترک ژئوپلتیکی در خاورمیانه دارند، از جمله مبارزه با افراط‌گرایان در سوریه، عراق و افغانستان و حفظ یک رژیم حقوقی با ثبات در دریای خزر که از ورود بازیگران غربی به این منطقه جلوگیری کند.

گسترش همکاری ایران و روسیه

برای رهبران سیاسی ایران، پیشرفت مذاکرات هسته‌ای می‌تواند نفوذ سیاسی و اقتصادی و البته ژئوپولتیکی آنها را در منطقه به میزان چشمگیری گسترش دهد و به تبع آن بر قدرت نظامی تهران بیافزاید. به طور مثال در اختیار داشتن سامانه دفاعی اس 300 می تواند از تشکیلات هسته ای و سایت های اتمی ایران محافظت کند؛ که همین امر سبب می شود تهران در عرصه سیاست خارجی موفق تر ظاهر شود و به نقشی پویا در منطقه تبدیل شود.

برای رهبران روسیه مهم است که در توافق ایران با غرب، موثر عمل کنند و از این طریق منافع مسکو از سمت تهران را تامین کنند. به طور مثال روسیه سال‌ها است که درصدد تقویت و گسترش منافع نفتی خود از مبادلات مسکو و تهران است. اگر روسیه نقشش را به خوبی در این میان ایفا کند برای رهبرانش این فرصت را ایجاد می‌کند تا در بازار انرژی و اقتصاد ایران قبل از کسب توافق نهائی ایران و غرب، به جایگاه خوبی برسند.

رقابت قدرت های جهانی برای گسترش تعامل با ایران

پس از آن که تفاهمنامه لوزان صورت گرفت، کشورهای زیادی خواهان تقویت داد و ستد خود با ایران شدند. پس از آنکه اروپائیان از خود اشتیاق نشان دهند و وارد بازی شوند، روسیه تلاش می‌کرد تا منافع خود را در رابطه با فروش تجهیزات نظامی به ایران حفظ کند و به ابقای اتحادش با ایران ادامه دهد.

در همین باره وزیر دفاع روسیه پیشتر اعلام کرد که مسکو آماده است تا به افزایش قدرت نظامی ایران کمک کند و آماده عقد قرار دادی به همین منظور به ارزش 800 میلیون دلار است.

به تعبیری دیگر رقابت قدرت های جهان بر سر توسعه تعامل خود با ایران نشان از اهمیت استراتژیک این کشور دارد و  توافق ایران و غرب، برای کشورهای قدرتمند به اندازه‌ای پر منفعت خواهد بود که شورای امنیت را به تسهیل تحریم‌ها ترغیب خواهد کرد.

رقابت بر سر دوستی با ایران بدون سلاح هسته‌ای، به خوبی قابل درک است؛ و روسیه به عنوان متحد قدیمی ایران تحت هیچ شرایطی حاضر نیست در این رقابت جا بماند و همانطور که سخنگوی کمیته روابط خارجی روسیه پیش از این توسط روزنامه نیویورک تایمز اعلام کرد، این کشور به زودی روابط خود با ایران را گسترش خواهد داد و منتظر اتفاق دیگری نخواهد بود. زیرا که این یک رقابت است و روسیه خواهان پیروزی است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
جلیل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۷
0
0
هرچه میخواهی بنویس. اما این را بدان که از دل نرود هر آنچه از دیده رود.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین