کد خبر: ۲۹۷۶۶۸
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۰

ریزگردها با فارس چه کرده است؟

مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس معتقد است: ریزگردها و مشکلات ناشی از آن، یک پدیده محلی نیست و برای حل این مشکل نیازمند عزمی ملی و بین‌المللی هستیم.
آفتاب‌‌نیوز :
حسن فیاض‌پور در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: ریزگردها و آلودگی‌های ناشی از آن و خطراتی که این پدیده برای انسان در پی‌دارد، معضلی منطقه‌ای است. البته پدیده ریزگردها، آلودگی‌ها و تاثیر مخرب آن بر محیط زیست انسانی و نباتی از دیرباز مورد توجه کشورها و سازمان‌های جهانی از جمله سازمان ملل متحد بوده است. ریزگردها علاوه بر مخاطرات عدیده انسانی، موجب اختلال در روند رشد و نموی گیاهان و بقای درختان جنگلی از جمله درخت‌های بلوط زاگرس شده‌ است.

وی با بیان اینکه این پدیده می‌تواند هم منشأ خارجی و منطقه‌ای و هم داخلی و محلی داشته باشد، طوفان‌های شدید همراه با شن و ماسه و ریزگردهای برخواسته از بیابان‌ها و کویرهای شبه جزیره عربستان، عراق، ترکیه و سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس را در شمار منشأ خارجی این پدیده عنوان کرد و ادامه داد: وجود تپه رمل‌های موجود در غرب، جنوب، جنوب غرب و شرق کشور در استان‌های ایلام، خوزستان، بوشهر، هرمزگان و کویرهای واقع در استان‌های یزد، کرمان، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و بخش‌هایی از استان اصفهان منشأ داخلی ریزگردها هستند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس با ذکر اینکه این پدیده در قبل از انقلاب، نیز کشور را درگیر خود کرده بود و اختصاص به این برهه از زمان ندارد، به تشریح علل وقوع این پدیده در سال‌های اخیر پرداخت و توضیح داد: تغییرات اقلیمی و آب و هوایی منجر به خشکسالی‌های پی در پی و در نهایت خشک شدن تالاب‌ها، دریاچه‌ها و کاهش پوشش گیاهی شده و این عوامل به سهم خود، افزایش سرعت و شدت بادخیزی مناطق، فرسایش‌های بادی و طبیعی اراضی و تپه رمل‌های موجود در این مناطق را رقم زده است.

فیاض‌پور تاکید کرد: برای مقابله با این پدیده و کاهش اثرات آن نیاز به همکاری و مشارکت کشورهای منطقه دارد، چرا که مجموعه اقدامات باید مکمل و زنجیره‌ای انجام شود.رهاسازی آب در تالاب‌های داخلی و مرزی کشورها از حوزه‌های بالادست، جنگل‌کاری، مالچ پاشی، ایجاد بادشکن‌ها در مناطق بادخیز و مشارکت چندین دستگاه اجرایی در سطح کشور از جمله سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت نیرو، وزارت جهادکشاورزی و سازمان جنگلها و مراتع از اقداماتی است که با انجام آنها می‌توان ریزگردها را کنترل کرد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس ادامه داد: سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها می‌توانند با رهاسازی آب و در نظر گرفتن حق‌آبه‌های تالاب‌ها و دریاچه‌های فصلی و سطحی انتشار ریزگردها در این مناطق را کنترل کنند.

فیاض‌پور در خصوص بروز پدیده ریزگردها در استان فارس گفت:در تعدادی از شهرستان‌های غرب، جنوب غرب، جنوب و شرق استان مناطق بادخیز، تالاب‌ها و ماسه‌زار وجود دارد که با توجه به شدت و جهت باد در این مناطق همه ساله شاهد ایجاد کانون‌های محلی گرد و خاک علاوه برکانون‌های منطقه‌ای و بین‌المللی هستیم. شکل‌گیری این کانونها در اواخر فصل بهار و تابستان بیشتر می‌شود.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری فارس ابراز امیداوری کرد، با افزایش بارش‌ها در مدت باقیمانده سال زارعی جاری و آینده، شاهد بهبود وضعیت تالاب‌ها و پرآبی آنها باشیم تا بخشی از این ریزگردها با همراهی طبیعت، مهار شده و نقاطی نیز که در گذشته تبدیل به رمل‌ها و ماسه‌زار شده با تلاش‌ همه جانبه و برنامه‌های منسجم دولت، مدیریت و کنترل شوند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین