کد خبر: ۲۹۷۸
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۳۸۴ - ۱۲:۰۹

مواد نقشه راهي كه اجرا نشد

آفتاب‌‌نیوز : مرحله اول نقشه راه، به خاتمه تروريسم و خشونت، عادي كردن زندگي فلسطينيان و ايجاد نهادهاي فلسطيني اشاره مي کرد.

در اين مرحله، از فلسطينيان خواسته شده بود  كه اقدامات خشونت آميز را بدون قيد و شرط متوقف كنند. در اين راستا، فلسطينيان و اسرائيلي ها بايد همكاري امنيتي خود را براي خاتمه خشونت و تروريسم افزايش دهند و نيروهاي امنيتي فلسطيني نيز در اين روند، نقش پررنگ تري بيابند. 

با ايجاد اصلاحات سياسي در فلسطين، اسرائيل نيز در مقابل، باید از اراضي اشغال شده از 28 سپتامبر سال 2000 ميلادي عقب نشيني مي کرد و كار ساختن شهرك ها را نيز متوقف مي نمود.


در آغاز مرحله اول:
- رهبران فلسطيني بايد حق موجوديت اسرائيل را به رسميت مي شناختند و به آتش بس فوري و بي قيد و شرط براي خاتمه فعاليت هاي مسلحانه عليه اسرائيل تن مي دادند.

- رهبران اسرائيل بايد كشور مستقل فلسطين را به رسميت مي شناختند و انجام عملیات خشونت آميز عليه فلسطينيان را متوقف مي كردند.

در زمينه امنيتي، فلسطينيان بايد از فعاليت افراد و گروه هايي كه به طرح ريزي حملات عليه اسرائيل مشغول بودند جلوگيري مي كردند.

اسرائيل نيز بايد در مقابل از اقدامات خود در زمينه اخراج فلسطينيان، حمله به غيرنظاميان، توقيف يا نابودي خانه ها و اموال فلسطينيان صرف نظر مي كرد.

در عين حال، قرار بود چهار طراح نقشه راه يعني آمريكا با حمايت اتحاديه اروپا، روسيه و سازمان ملل متحد به نظارت و بازرسي و نيز مشورت با طرفين رو آورند تا به مكانيسم نظارتي و اجرايي مناسبي دست يابند.

از سوي ديگر،
- نهادهاي امنيتي فلسطين بايد تحت نظارت وزارت كشور عمل مي كردند.

- كشورهاي عربي نيز بايد حمايت مالي و عمومي خود از گروه هاي درگير در اقدامات خشونت آميز قطع مي كردند.

- با اجراي برنامه امنيتي جامع فوق، نيروهاي اسرائيلي به تدريج از اراضي اشغال شده از 28 سپتامبر سال 2000 ميلادي عقب نشيني كرده و نيروهاي امنيتي فلسطين جايگزين آنها می شدند.

در ادامه اين روند، پيش نويس قانون اساسي جديد فلسطين تعيين مي شد و افزايش قدرت نخست وزير از جمله موارد مورد توجه در آن بود.

از سوي ديگر، اسرائيل بايد براي بهبود شرايط انساني در منطقه تلاش مي كرد. برداشتن حكومت نظامي و تسهيل محدوديت هاي رفت و آمد مردم و كالاها و صدور اجازه فعاليت پرسنل بين المللي گروه هاي بشردوست از اين موارد بود.

در مورد شهرك هاي اسرائيلي نيز، اسرائيل بايد شهرك هايي را كه از مارس 2001 برپا كرده بر می چید.
در مرحله دوم:

تلاش ها بر ايجاد كشور مستقل فلسطيني با مرزهاي مشخص و داراي اختيارات كامل براساس قانون اساسي جديد متمركز می شد. اصلاح نهادهاي مدني فلسطين و ساختارهاي امنيتي نيز در همين راستا مورد توجه بود.

در مرحله سوم:
ادامه اصلاحات سياسي فلسطين، اجراي توافقات امنيتي و تقويت همكاري ها و استفاده از تلاش هاي بين المللي براي آسان ساختن اصلاحات نهادها و ايجاد ثبات در فلسطين مورد توجه قرار مي گرفت.

پذيرش برقراري روابط عادي كشورهاي عربي با اسرائيل و همكاري امنيتي در منطقه از ديگر موارد مطرح در مرحله آخر نقشه راه بوده است كه قرار بود تا سال 2005 ميلادي به اجرا درآيد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین