کد خبر: ۲۹۷۸۰۵
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۸

احضار همزمان ربیعی به دادگاه مرتضوی و مجلس

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی فردا روز نسبتاً شلوغی در پیش دارد. صبح فردا علی ربیعی نخست باید در دادگاه حاضر شود و در مقابل شکایت سعید مرتضوی، مدیرعامل پیشین سازمان تامین اجتماعی به دفاع از خود بپردازد و در ادامه به صحن علنی مجلس شورای اسلامی رفته و در مقابل نمایندگان مجلس به دفاع از عملکرد وزارتخانه متبوع خود و پاسخگویی به سوالات برخی از نمایندگان مجلس بپردازد.
آفتاب‌‌نیوز :
نمایندگان طراح سوال نوک پیکان حملات خود را بر دو موضوع استوار کرده‌اند؛ نخست مشکلات موجود در صندوق‌های بازنشستگی و دوم تعداد نسبتاً چشمگیر حوادث شغلی در کشور. محوریت نمایندگان طراح سوال نیز بر عهده طیفی از نمایندگان مجلس است که شاید بتوان آنها را «حلقه کرمان» مجلس خواند.

در همین زمینه برخی از دست‌اندرکاران حوزه روابط کار با نادرست خواندن ادعاهای نمایندگان معتقدند که عملکرد صحیح وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت یازدهم سبب شده تا از ورشکستگی برخی صندوق‌ها همچون صندوق بازنشستگی فولاد جلوگیری شود و مطالبه‌های معوق ذی‌نفعان این صندوق نیز از ۴ ماه به یک ماه کاهش پیدا کند.

در زمینه حوادث شغلی نیز این عده اعتقاد دارند هرچند آمار حوادث شغلی در کشور بالاست٬ ولی دلیل عمده این موضوع کمبود تعداد بازرس‌های کار در کشور به دلیل کمبود بودجه وزارتخانه است.

این عده معتقدند اصلاح آیین‌نامه بازرسی از واحدهای کار که این هفته از آن رونمایی شد٬ می‌تواند تا حدودی از روند حوادث شغلی بکاهد و زمینه را برای مشارکت خود کارفرمایان و کارگران در امر بازرسی از کارگاه‌ها فراهم کند.

این عده می‌گویند موضوع طرح سوال درباره حوادث شغلی بیش از آنکه نشان‌دهنده دغدغه نمایندگان سوال‌کننده درباره ایمنی کارگران کشور باشد، شائبه سیاسی دارد٬ چراکه همین نمایندگان در دولت قبل و زمانی که حوادث کار در معادن، به خصوص در معادن استان کرمان تعداد بسیاری از کارگران را به کام مرگ کشاند٬ چندان اظهارنظری نکردند و بسیاری از آنها سکوت پیشه کردند.

همچنین عملکرد نمایندگان مجلس در موضوع بیمه کارگران ساختمانی که با ایجاد موانع متعدد مانع اجرای کامل آن شده‌اند٬ در حالی که بیشترین حوادث کار در این صنف اتفاق می‌افتد، نشان می‌دهد که این بار ایمنی کارگران به «پیراهن عثمان» برخی از سیاست‌بازان بدل شده است.

یک منبع آگاه در گفت‌وگو با ایلنا می‌گوید: برگزاری دادگاه و سوال از وزیر در مجلس هرچند به طور اتفاقی در یک روز رقم خورده٬ اما موضوعی است که نباید به سادگی از آن گذشت.

وی در ادامه می‌گوید: برخی از نمایندگان مجلس متاسفانه در سوال‌های خود به موضوعات عوام‌پسند اشاره می‌کنند؛ هرچند در واقعیت نظر آنها و هدف آنها چیز دیگری است. برای مثال در جریان استیضاح دکتر فرجی دانا نیز موضوع جلوگیری از بررسی مجدانه وزارتخانه از تخلف آشکار در بورسیه‌ها که پای برخی از نمایندگان و نزدیکان آنها در میان بود، هدف اصلی استیضاح بود٬ با این حال موارد متعدد دیگری در سوالات آمده بود تا افکار عمومی از موضوع اصلی غافل شود.

این منبع آگاه می‌گوید: مبارزه با فساد در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان‌های وابسته به آن دغدغه‌ اصلی برخی از نمایندگان طراح سوال است که منافع خود را در خطر دیده‌اند. از همین رو برگزاری دادگاه شکایت سعید مرتضوی که تخلفات وی در سازمان تامین اجتماعی به تایید هیات تحقیق و تفحص مجلس هم رسیده بود و طرح سوال نمایندگان را در یک راستا باید دید.

وی ادامه داد: برای مثال نوه یکی از بزرگان مبلغی حدود ۶۰ میلیارد تومان به سازمان‌های زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بدهکار است و قصد پرداخت هم ندارد. در موردی دیگر یکی از دانه‌درشت‌ها رقمی حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان به یکی از شرکت‌های زیرمجموعه وزارتخانه بدهی دارد که قصد دارد با تها‌تر حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیاردی اموال، این بدهی را صاف کند. همچنین در مورد دیگری با تغییراتی که پس از روی کار آمدن ربیعی و به تبع آن تغییر مدیریت سازمان تامین اجتماعی شکل گرفت، جلوی واگذاری بخشی از املاک تامین اجتماعی به ارزش ۱۲۰۰ میلیارد تومان گرفته شد. کوتاه نیامدن وزارتخانه و مدیران آن در مقابل این اقدامات که ردپای آن به مدیریت سابق وزارتخانه و سازمان‌های زیرمجموعه بازمی‌گردد٬ دلیل اصلی شکایت مرتضوی و طرح سوال نمایندگان است.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین