کد خبر: ۲۹۷۸۷۳
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۵

رمادی مشکل جدید دولت عراق با داعش

نبرد با داعش، مقامات عراقی را در وضعیتی بحرانی قرار داده است. ساعاتی پیش وزرا و رهبران نظامی به سربازان شیعی دستور دادند تا از بغداد به شهری بروند که هم اکنون در دست داعش است.
آفتاب‌‌نیوز :
گروهی از نیروهای مردمی شیعه (حشد شعبی) که برای باز پس‌ گرفتن رمادی از نیروهای داعش اعزام شده‌ بودند، در پایگاهی نزدیک این شهر در استان انبار عراق مستقر شده‌اند.

به گزارش «آفتاب» به نقل از گاردین، تصرف رمادی توسط داعش مهمترین دستاورد این گروه پس از حضور در مناطق شمالی عراق و تصرف چند شهر از جمله موصل بوده است. نیروهای شیعه پیش‌تر در بازپس گیری شهر تکریت، زادگاه صدام حسین، از نیروهای داعش نقش کلیدی داشتند.

صالح عراقی یک سرهنگ پلیس که پس از کشته شدن برادرش در رمادی به این شهر آمده مقامات محلی و دولت را مسئول از دست دادن رمادی می داند. او می گوید: ارتش روحیه مبارزه ندارد، آنها منتظر بودند تا داعش حمله کند. آنها برای مقابله با گروهی مانند داعش بسیار ضعیف هستند. ما با اسلحه و هفت تیر می جنگیم، اما داعش اسلحه های پیشرفته دارد و با بمب های دست ساز به استقبال ما می آید.

این سرهنگ می گوید: نیروهای حشد شعبی از پس این مشکل بر نمی آیند زیرا صدمات زیادی دیده اند. این نیروها بیش از 250 نفر هستند که شامل عراقی ها و خارجی ها هستند. ما همراه با نیروهای مردمی ساعت هغا جنگیدیم اما اسلحه هایمان تمام شد و باید دوباره فشنگ بدست می آوردیم.

عراقی می گوید نظامیان شیعه برای به دست آوردن شهر، با یک چالش بزرگ روبرو هستند، او می افزاید: سنی های بسیاری می خواهند که با داعش بجنگند، اما مشکل این است که اسلحه به اندازه کافی وجود ندارد. تنها امید ما این است که از آمریکائی ها واقعا حمایت شویم.

شهر رمادی در طول ماه های اخیر در محاصره شدید گروه تکفیری داعش قرار داشت و هر لحظه پیش بینی سقوط آن از سوی ناظرین منطقه قابل تصور بود. سقوط رمادی را می توان لحظه ای مهم و حیاتی در طول یک سال اخیر پس از حملات داعش به عراق دانست، تحولی که پیروزی چشمگیر نیروهای عراقی در تکریت را به حاشیه رانده و زمینه روحیه فزاینده تروریست های داعش را فراهم آورد.

 در واقع فتح رمادی و پیش روی داعش در سوریه در روزهای اخیر دلگرمی فزاینده ای را برای خلافت خودخوانده داعش فراهم نموده است.

شماری از مقامات عراقی جهت سرپوش نهادن بر شکست فوق از کم اهمیت دادن این واقعه سخن رانده اند، با این حال وسعت بزرگ استان الانبار به عنوان بزرگترین استان عراق و شهر رمادی بسان مرکز آن تحولی شگرف در عرصه میدانی تلقی می شود.

در حالی که داعش در شهر رمادی جست و جوی خانه به خانه را برای یافتن نیروهای عراقی آغاز کرده، ایران و آمریکا اعلام کرده اند که به دولت عراق برای بازپس گیری این شهر کمک خواهند کرد.  
 ماه ها محاصره رمادی و در نهایت سقوط این شهر حاوی نکات مهمی است که عدم توجه بدان ها در آینده نیز پیامدهای سنگینی را متوجه دولت مرکزی بغداد خواهد کرد، امری که ممکن است در پایان به تجزیه عراق واحد منجر گردد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین