کد خبر: ۲۹۹۰۸
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۸۴ - ۱۶:۳۱

مختاباد: اراده ای برای تحول در موسیقی سنتی وجود ندارد

آفتاب‌‌نیوز : وی افزود بحث کلیت وهویت هنر موسیقی مهمتر از جزییات آن است؛ چرا که تا زمانی که ظرف درست و اصولی نباشد، هر مظروفی به هدر خواهد رفت.

این خواننده در ادامه افزود : عدم گرایش نسل جوان به موسیقی ملی را می توان از جنبه های مختلف بررسی کرد؛ البته با یک نگاه کلی می توان این نظریه را رد کرد و به کنسرت اخیر استاد شجریان و سیل مخاطبان جوان اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه استقبال وسیع نیازبه تبلیغات و فرهنگ سازی دارد، تصریح کرد : رسانه تلویزیون در تمام دنیا مهمترین مولفه برای تبلیغ هنر محسوب می شود، اما متاسفانه این رسانه در کشور ما، نگاهی مصرف گرایانه به موسیقی و موسیقیدان دارد و آنطور که لازم است، برای این هنر انرژی نمی گذارد.

مختاباد ادامه داد : در این کشور حتی از وجود مسایل سخت افزاری، نظیر برگزاری کنسرت، خبری نیست؛ چرا که اجرای زنده، خود، یکی ازعوامل حاشیه ای تبلیغ و ارتباط با مخاطب محسوب می شود که آن هم ، در ورطه ای از فراموشی به سر می برد.

نیازمند بودن مخاطب، یکی دیگر از مباحثی است که این خواننده موسیقی ملی، به آن اشاره و خاطر نشان کرد : سبد مصرفی کالاهای فرهنگی در جامعه ما خیلی ناچیز است؛ به گونه ای که تیراژ کتاب در نهایت به 2000 جلد می رسد و اگر کتاب نویسنده ای تیراژی بیش ازاین داشته باشد، به معنای شاهکار بودن اثر است.

به گفته مختاباد موسیقی ملی درهر عصر و زمانی شاداب و حس زندگی را منتقل کرده است. او اظهار کرد : این فضا و شرایط در حال حاضر، حس رقابت و خلق آثار جدید را به موسیقیدان و هنرمند منتقل نمی کند.

عبدالحسین مختاباد در پایان گفت : اصالت و زیبایی موسیقی ما مانند ادبیات به جهانیان و اهل خرد ثابت شده است. همین طور که با آمدن شعر، نو زیبایی شعر حافظ و سعدی نادیده انگاشته نشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین