کد خبر: ۲۹۹۲۶
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۸۴ - ۱۶:۵۱
دبیر شورای عالی امنیت ملی:

موضوع مذاکرات منحرف نشدن از غنی‌سازی در مسایل هسته‌ای است

آفتاب‌‌نیوز : وي افزود: تلاش مي‌كنيم تا گفت‌وگوها سازنده و جدي باشد و در اين مسير به يك راه حل معقول و دست يافتني برسيم.

دبير شوراي عالي امنيت ملي تاكيد كرد: عزم ما اين است كه مذاكرات جدي و مقبول باشد. با توجه به آسيب شناسي مذاكرات گذشته، مقصود ما و موضوع مذاكرات بر روي مسايل اصلي كه محل نزاع است، قرار گيرد.

لاريجاني خاطرنشان كرد: ساير امور جزو موضوع مذاكرات نيست. ما نبايد به حاشيه‌روي بپردازيم. نه مشوق‌هاي اقتصادي موضوع مذاكرات است و نه چيزهاي ديگر. تحقيقات به نحو عام هم چيزي نيست كه موضوع مذاكره باشد. اين موضوع، پيش از اين هم در شمار مسايل حاشيه‌اي بود.

وي اظهار داشت: موضوع مورد بحث، غني‌سازي است. ما مي‌خواهيم اطمينان دهيم در خصوص سوخت هسته‌اي، داشتن فناوري هسته‌اي موضوع مهم ايران است.

دبيرشوراي عالي امنيت ملي گفت: به نظر مي‌رسد مذاكرات در سطح كارشناسي تا دو هفته آينده آغاز شود.

لاريجاني تاكيد كرد: از نظر ما، مذاكرات با اروپا يك ميدان بازي برد - برد است. برد براي ايران محسوب مي‌شود. يعني ايران فناوري غني‌سازي را در كشور خود داشته باشد و اين خواسته ملي ايرانيان است و برد براي اروپايي‌ها كه مطمئن شوند انحرافي در اين موضوع نخواهد بود.

وي روند گذشته براي از سرگيري مذاكرات با اروپا را تشريح كرد و گفت: خوشبختانه در گذشته در كل، شرايط خوبي پيش آمد.البته مقدماتي داشت.

همكاري ما با آژانس تنگاتنگ بود. تلاش شد تا به سوالات آژانس در چارچوب مقررات پاسخ دهيم تا اطمينان حاصل كنند كه ايران فناوري صلح آميز هسته‌اي را دنبال مي‌كند.

دبير شوراي عالي‌امنيت ملي افزود: تلاش شد به برخي سوالات نمايندگان كشورهاي مختلف پاسخ داده شود. بعد از اينكه كشورهاي اروپايي مانند روسيه و چين آمادگي خود را براي مذاكره اعلام كردند هفته گذشته نمايندگان سفراي سه كشور اروپايي در ملاقات با معاون دبيرخانه هم پاسخ به نامه بنده را از طرف سه وزير و سولانا آوردند و در جلسه بعد هم آمادگي را براي مذاكره ايران با آنها در خصوص مسايل هسته‌اي اعلام كردند.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص شرط‌هاي اعلام شده از سوي ايران و اروپا براي آغاز دور جديد مذاكرات هسته‌اي، گفت: شرطي براي آغاز مذاكرات اعلام نشده است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود: بحث ما هم اين بود كه مذاكرات در فضاي بدون شرط انجام شود و هرگونه شرط گذاري مي‌تواند محدوده كار را به هم بريزد.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه اروپايي‌ها خواستار غني‌سازي درخارج از ايران هستند و ايران معتقد به تحقق چرخه سوخت در داخل خاك ايران است، آیا قبول نكردن انجام غني‌سازي در خارج از كشور از سوي ايران پيش شرط نيست، گفت: محل غني‌سازي به هيچ وجه موضوع مذاكرات ما نيست و آنچه موضوع اصلي مذاكرات است، اين است كه پروسه غني‌سازي در ايران از مسير صلح آميز منحرف نشود و ما درمورد محل غني‌سازي صحبتي نداريم.

دبير شوراي عالي امنيت ملي در پاسخ به اين پرسش كه امكان انجام مذاكرات در ايران وجود دارد يا خير، گفت: مكان انجام مذاكرات قيد مهمي نيست و مذاكره مي‌تواند در هرجايي انجام شود.

لاريجاني در مورد اظهارات اخير مقامات رژيم صهيونيستي مبني بر حمله نظامي به ايران گفت: اين اولين بار نيست كه آنها اينگونه سخنان را مطرح مي‌كنند، به شما توصيه مي‌كنم اينگونه اظهارات را جدي نگيريد.

لاريجاني تاكيد كرد: ايران كشور قدرتمندي است، از اقتدار كافي برخوردار است و هدف سختي است و نمي‌توان با كشوري كه از نيروهاي قوي و امكانات خوبي برخوردار است، اينگونه صحبت كرد.

وي در پاسخ به ‌اين پرسش كه زمان مذاكرات چه مدت خواهد بود و مذاكرات تا چه موقع طول خواهد كشيد، گفت: زمان موضوع پيچيده‌اي نيست، اگر مذاكرات جدي سازنده باشد مي‌توانيم هرچه زودتر به نتيجه برسيم و فكر مي‌كنم چند ماه بيشتر طول نكشد.

لاريجاني در خصوص مبادلات تسليحاتي ايران و روسيه گفت: روسيه كشور دوست و همسايه ماست و ما از گذشته مراودات نزديك اقتصادي، سياسي و تسليحاتي با اين كشور داشته‌ايم.

وي با اشاره به تاريخ مراودات ايران و روسيه، افزود: اين همكاري‌ها هميشه بوده و اينكه ايران تسليحات جديدي دفاع هوايي را تهيه كرده، موضوع هيجاني نبوده است.

دبير شوراي عالي امنيت ملي خاطرنشان كرد كه مذاكرات مربوط به خريد تسليحات اخير دفاعي از روسيه، در گذشته انجام شده است.

لاريحاني همچنين گفت كه ايران با كشورهاي مختلف همكاري تسليحاتي دارد و سلاح مي‌خرد و مي‌فروشد و اين امر تازه‌اي نيست.

دبير شوراي عالي امنيت ملي در پاسخ به پرسشي در مورد نگراني اسراييل از خريد موشك‌هاي جديد توسط ايران، خاطرنشان كرد: در زماني كه اين خريدها هم انجام نمي‌شد اين اعلام نگراني از سوي اسراييل صورت مي‌گرفت.

لاريجاني تاكيد كرد: ايران براي اينكه از استحكام دفاعي برخوردار باشد از تكنولوژي مدرن استفاده مي‌كند.

وي تصريح كرد: داشتن سيستم دفاعي مدرن براي جمهوري اسلامي ايران ، امري مهم است.

دبير شوراي عالي امنيت ملي بار ديگر تاكيد كرد كه مذاكرات مربوط به دريافت سلاح‌هاي اخير از روسيه به چند سال قبل باز مي‌گردد.

لاريجاني در پاسخ به پرسش ديگري مبني بر اينكه آيا آغاز مذاكرات با سه كشور اروپايي به معناي تغيير رويكرد در نگاه به شرق است، گفت: يكي از نقاط مثبت فعاليت‌هاي ديپلماتيك ايران اين بود كه به طور جدي با چين و روسيه و كشورهاي غير متعهد وارد مذاكره شد.

وي با اشاره به حضور تروئيكا غيرمتعهدها (نم) در ايران و تاثير مثبت فعاليت‌هاي ديپلماتيك ايران، تصريح كرد كه مذاكره با سه كشور اروپايي به معناي عدم پيگيري مذاكره با چين و روسيه و غير متعهدها نيست.

لاريجاني در پاسخ به اين پرسش كه اگر در مذاكرات جمهوري اسلامي با سه كشور اروپايي از ايران خواسته شود به تعليق خود ادامه دهد، آيا تهران به آن عمل خواهد كرد، گفت: هر پيشنهادي بايد بستر معقولي داشته باشد و ما با اميال كاري نداريم.

وي تصريح كرد: هر تعليقي يك وجه عقلايي دارد. اينكه تحقيقات در كشور تعليق شود، داراي مبناي عقلايي نيست چون مي‌تواند دامنه آن به تحقيقات دانشگاهي نيز كشيده شود.

دبير شوراي عالي امنيت ملي خاطرنشان كرد كه ايران چيز بيشتري از ساير كشورها نمي‌خواهد و معتقد است همان حقوقي را كه براي ژاپن، برزيل، كره‌جنوبي و برزيل قائل هستند، براي ايران نيز قايل شوند.

لاريجاني با بيان اينكه تعليق در اين امور بايد وجه عقلايي داشته باشد، تاكيد كرد: رسيدن به طرحي كه هم عدم انحراف ايران در غني‌سازي را تامين كند و هم ايرانيان به حقوقشان برسند، زمان زيادي نمي‌برد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات اخير جك استرا وزير امور خارجه انگليس مبني براينكه در مدارك تحويلي ايران به آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، اسنادي مبني بر توليد سلاح هسته‌اي وجود دارد، گفت: اين استنباط درستي نيست، ايران با هدف شفاف‌سازي در روابط با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، از گذشته اين اسناد را در اختيار گذاشته است.

وي با بيان اينكه «از اسنادي كه ايران به آژانس انرژي اتمي تحويل داده، استنباط درستي نشده است»، يادآور شد: به اندازه كافي دليل و مدرك وجود دارد كه اين اسناد در گذشته در اختيار آژانس بين‌المللي انرژي اتمي بوده است.

دبير شوراي عالي امنيت ملي گفت: در عالم سياست استفاده از اين قالب‌ها براي ايجاد فضاسازي نامتعارف نيست. به ويژه در مسير چالش هسته‌اي ايران با اين آژانس، هر از گاهي موضوعي مطرح مي‌شود.

لاريجاني به طرح برخي ادعاها توسط آمريكا درمورد غيرصلح آميز بودن فعاليت هسته‌اي ايران اشاره كرد و گفت: آمريكا اعلام كرده بود كه ايران در مجتمع پارچين در حال ساخت بمب اتمي است.

وي افزود: بازرسي‌هاي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي نشان داد كه اين مطلب واقعيت ندارد.

لاريجاني ادامه داد: آمريكا بار ديگر اين ادعا را در مورد پادگان شهيد كاظمي مطرح كرد.

دبير شوراي عالي امنيت ملي تاكيد كرد كه اين روش تجربه شده‌اي است بويژه هنگامي كه ايران به نشست‌هاي اجلاس نزديك مي‌شود، از اين حرف و حديث‌ها مي‌شود.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه اگر طرح احمدي نژاد رييس جمهوري و پيشنهاد روسيه در مذاكرات مورد تفاهم قرار گيرد، آيا طرح جايگزيني وجود دارد گفت: طرح رييس جمهوري طرح خوبي است، علاوه بر رعايت همه مقررات آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، جهان مطمئن مي‌شود كه تلاش ايران در دستيابي به فناوري هسته‌اي، مسالمت آميز است.

وي تاكيد كرد: طرح رييس جمهوري ضريب اطمينان را افزايش مي‌دهد.

دبير شوراي عالي امنيت ملي همچنين از طرح روسيه درمورد فعاليت غني‌سازي اظهار بي‌اطلاعي كرد و گفت: از اين طرح اطلاع دقيقي ندارم، چرا كه اين كشور در مذاكرات طرحي را به ايران ارايه نكرده است.

لاريجاني در عين حال تاكيد كرد: جمهوري اسلامي ايران از هر طرحي كه بتواند غني‌سازي را براي توليد سوخت هسته‌اي در ايران محقق كند، استقبال مي‌كند.

وي تاكيد كرد: ترديد نداشته باشيد راه حل‌هاي مختلفي براي اين مساله وجود دارد و حل اين گونه مسايل در عالم سياست يك راه حل ندارد، بلكه راه‌هاي گوناگوني وجود دارد، ايران نيز در اين زمينه مطالعاتي دارد.

دبير شوراي عالي امنيت ملي در پاسخ به این پرسش که آيا مصوبه دولت در زمينه‌احداث نيروگاه هسته‌اي در خوزستان، تاثيري بر مذاكرات نخواهد گذاشت، گفت: در برنامه مجلس، تامين برق مورد نياز كشور از طريق فعاليت‌هاي هسته‌اي به ميزان ‪ ۲۰‬هزار مگاوارت پيش بيني شده كه بايد محقق شود.

لاریجانی با تاكيد بر اينكه ساخت نيروگاه موضوع بحث در مذاكرات نيست، افزود: امسال ساخت دو نيروگاه را براي تامين بخشي از اين نياز در دستور كار داريم كه از طريق مناقصه انجام مي‌شود و كاري پنهاني نيست.

وي افزود: بحث ما در مذاكرات، غني‌سازي اورانيوم براي تامين سوخت نيروگاه‌ها است و ساخت نيروگاه هسته‌اي مورد نزاع نيست.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه با توجه به اينكه ايران و اروپا بر مواضع خود اصرار دارند و نظارت قبلي آنها فرقي نكرده و هيچ طرفي عقب نشيني نكرده است، آيا به نتايج مذاكرات خوشبين هستيد، گفت: موضوع بحث، عقب نشيني و اين گونه واژه‌ها نيست، ما در دنيايي زندگي مي‌كنيم كه بايد با ساير كشورها به يك تعامل منطقي برسيم.

وي ادامه داد: ايران هميشه از مذاكره استقبال كرده است و وقتي ديديم كه آژانس و كشورهاي اروپايي و ديگر كشورها براي مذاكره ابراز علاقه كردند ما هم موافقت خود را اعلام كرديم.

دبير شوراي عالي امنيت ملي خاطرنشان كرد: مهم دست يافتن به تفاهم است و نبايد كلماتي همچون عقب نشيني و يا كوتاه آمدن استفاده شود.



لاريجاني در پاسخ به این پرسش که شما در سخنان روز گذشته خود گفته‌ايد كه صبر ما تمام‌شده و مي‌خواهيم درآينده نزديك غني‌سازي را شروع كنيم، البرادعي هم گفته اگر ايران شروع كند با سلاح هسته‌اي چند ماه بيشتر فاصله نخواهد داشت. پاسخ شما چيست، گفت: بايد بپذيريد كه هر مساله سياسي براي حل، زمان خاصي نياز دارد و نمي‌شود يك مساله‌اي را در زمان رها كنيم. ما مدت طولاني براي حل مساله هسته‌اي وقت صرف كرديم و چند سال است كه براي حل اين مساله در حال تلاش هستيم .

دبير شوراي عالي امنيت ملي خاطرنشان كرد: بايد به ايران حق داد كه انتظار داشته باشد هرچه زودتر مساله حل و از تلف كردن وقت جلوگيري شود.

لاريجاني افزود: وقتي ايران همكاري لازم را انجام داده، حل مساله زياد سخت نيست. ايران براي فرصت سوزي حوصله نخواهد داشت، اما براي حل مساله بصورت عاقلانه صبور است.

دبير شوراي عالي امنيت ملي در پاسخ به پرسشی مبني بر اينكه جزیيات طرح ايران براي مذاكره با اروپا چيست و جمهوري اسلامي ايران چگونه قصد دارد پروژه نظنز را با اروپا در ميان بگذارد، گفت: ما مطالعاتي در اين زمينه انجام داده‌ايم و طرح‌هايي مطرح است كه وقتي مذاكرات شروع شد، بررسي مي‌شود.

لاريجاني اضافه كرد: در مورد نطنز نيز اگر موضوع مذاكرات به طور جدي مطرح شود، ترجيح ما اين است كه بخش غني‌سازي در درون مذاكرات به نتيجه برسد.

وی در پاسخ به خبرنگار يك رسانه خارجي که از لاريجاني خواست جزیيات طرح ايران در مذاكره با اروپا را بيان كند و پرسيد: آيا با برنامه خاصي وارد مذاكره مي‌شويد، گفت: موضع ايران در مذاكرات مشخص است. ما به دنبال غني‌سازي براي چرخه سوخت هسته‌اي هستيم.

وي در عين حال گفت: البته بستگي به اين دارد كه در مسير مذاكرات چه مدلي را طي كنيم. مدل پلكاني باشد يا غيره. ما تالرنس (تحمل) لازم را داريم.

دبير شوراي عالي امنيت ملي در پاسخ به پرسش ديگری مبني بر اينكه آيا اروپا به طور مستقل وارد مذاكرات مي‌شود يا در اين مذاكرات نيز همچون گذشته زبان آمريكا است، نيز گفت: صورت خوشي نمي‌بينيم كه اروپا زبان ديگران باشد. اروپا بايد حرف خودش را بزند.

از لاريجاني پرسيده شد، مقامات ايران از عدم ارايه طرح روسيه صحبت مي‌كنند در حالي كه مقامات اروپايي و آمريكا و حتي روز گذشته سرگئي لاوروف وزير خارجه‌روسيه از مطرح بودن چنين طرحي صحبت كرده‌اند. علت تناقضات در سخنان مقامات ايران و طرفين چيست؟ آيا صحت دارد كه در نشست اخير شوراي حكام، ايران پشت پرده در مورد اين طرح توافق كرده اما خواسته است كه اين مطلب رسانه‌اي نشود؟

وی پاسخ داد: با اعتذار، بخش دوم سوال شما را تكذيب مي‌كنم. اصلا چنين چيزي وجود نداشت. پشت پرده و روي پرده‌اي وجود نداشت. ما در مورد اينكه غني‌سازي حق ايرانيان است هيچ مذاكره پشت پرده‌اي نداشتيم.

وي افزود: اما در مورد آنچه برخي كشورها و حتي آقاي البرادعي ابراز عقيده كردند، بايد گفت كه نمي‌توان جلوي اظهارنظرها را گرفت. آنها بر اساس تصوري كه دارند، اظهارنظر كرده‌اند.

دبير شوراي عالي امنيت ملي گفت: اين مساله در حد ايده‌اي مطرح بود كه ما همان زمان هم گفتيم ايراد دارد و بايد ايده‌اي پخته باشد كه براي حل موضوع شمول داشته باشد.

دبير شوراي امنيت ملي در پاسخ به پرسشی مبني بر اينكه آيا تحقيقات مربوط به فعاليت‌هاي هسته‌اي و ساخت سانتريفيوژ بخشي از محور مذاكرات بااروپا خواهد بود، گفت: اينها مورد مذاكره نخواهد بود چرا كه اصل مذاكره مربوط به عدم انحراف از ماده غني شده است و مسائل ديگر موضوعيت ندارد.

لاريجاني افزود: كساني كه از امور دانش هسته‌اي مطلع هستند، مي‌دانند كه از اين نوع تحقيقات، بمب اتم در نمي‌آيد، ضمن آنكه ايران حق خود مي‌داند داراي دانش هسته‌اي داشته باشد.

وي در پاسخ به پرسش ديگری درباره پافشاري اروپا درباره طرح روسيه و احتمال همگرايي روسيه با اروپا گفت: روسيه خيلي هوشمندتر از آن است كه خود را در اين ميدان محصور كند.

دبير شوراي عالي امنيت ملي اضافه كرد: تاريخ سياسي روسيه و وزن اين كشور در مناسبات منطقه‌اي و بين‌المللي نشان مي‌دهد كه اين كشور از قدرت مانور خوبي برخوردار است و به طور قطع روي سطح مراودات با ايران حساب ويژه‌اي باز خواهند كرد.

وی درباره چگونگي واگذاري سهام هسته‌اي گفت: بعد از طرح رييس جمهور، سازمان انرژي اتمي برآورد كرده است كه بخشي از فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران در قالب شركتي به كار خود ادامه دهد و سهام آن به كشورهاي مختلف بصورت منطقه‌اي واگذار شود والبته محصور به دولت‌ها هم نيست و شركت‌هاي خصوصي هم مي‌توانند از اين سهام استفاده كنند و اين نهايت شفاف‌سازي در برنامه اتمي ايران است.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه چندي پيش آمريكا گفت سيستم‌اطلاعاتي اين كشور تشخيص داده است كه‪ ۱۰‬سال ديگرايران به تسليحات هسته‌اي مي‌رسد، اگر اين‌گونه است، چرا آمريكا با ايران در ستيز است؟ گفت: متاسفانه ما با رفتار دوگانه‌اي در صحنه بين‌المللي مواجه هستيم.

دبير شوراي عالي امنيت ملي با بيان اينكه اگر ايران فن‌آوري هسته‌اي داشته باشد، در چارچوب ضوابط آژانس و ان.پي.تي خواهد بود، تصريح كرد: البرادعي و ديگران نبايد به دنبال نيت خواني باشند.

وي افزود: البرادعي در گزارشات و مصاحبه خود اعلام كرد، سند و مدرك عمومي دال برانحراف ايران در فعاليت‌هاي هسته‌اي پيدا نكرديم، ما در اين زمينه براي اينكه اين نتايج قطعي‌تر شود، با آژانس همكاري مي‌كنيم، ولي با اين گونه صحبت‌ها نبايد حقوق ايرانيان را ناديده گرفت.

لاريجاني در پاسخ به پرسش دیگری مبني براينكه آيا به غني‌سازي در خاك ايران بايد به‌صورت كل نگريست يا جزء، گفت: ما از غني‌سازي كه حق ايران است هم در ايران و هم در ساير كشورها استقبال مي‌كنيم.

وي افزود: غني‌سازي بايد در ايران صورت بگيرد و كشورهاي ديگر هم مي توانند در اين غني‌سازي مشاركت داشته باشند، ايران هم مي‌تواند در غني‌سازي در كشورهاي ديگر مشاركت كند.

دبيرشوراي عالي امنيت ملي در پاسخ به پرسش ديگری مبني بر اينكه مسايل‌ اقليمي و منطقه‌اي مانند مساله افغانستان، سوريه، فلسطين و همسايگان ايران، چه تاثيري بر پرونده هسته‌اي ايران دارد، اظهار داشت: در عالم سياست هيچ چيز بي‌تاثير بر يكديگر نيست اما تاثير مسايل منطقه‌اي بر پرونده هسته‌اي ايران، آن قدر قوي نيست كه خيلي بتوان از آن نام برد.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین