کد خبر: ۳۰۰۳۸۳
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۳

آمارهای تکان دهنده از مصرف سیگار بین ایرانی ها

در حال حاضر مصرف دخانیات به عنوان یکی از عوامل مهم تهدیدکننده سلامت جامعه، روند نگران کننده ای را طی می کند، عواملی که سالانه حدود 5 میلیون نفر را در جهان به کام مرگ می فرستند و حاصلی جز به هدر رفتن منابع اقتصادی و ایجاد بیماری های خطرناک را در پی ندارد.
آفتاب‌‌نیوز : بنابراعلام گزارش از وزارت بهداشت بیش از یک میلیارد نفر در دنیا و حدود 10 میلیون نفر در ایران سیگار مصرف می کنند و متاسفانه گرایش به سیگاری شدن به سرعت در بین نوجوانان و جوانان در حال افزایش است واقعا علت اینکه مردم به استقبال دشمن سلامتی خود می روند و سلامت خود را به خطر می اندازند چیست؟ و چه عواملی افراد را در برابر این خطر ناتوان و تسلیم می سازد؟

خدیجه محصلی مسوول سوء مواد دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت ضعف در اطلاع رسانی و آگاهی سازی مستمر، نبود آموزش مدون و در نهایت برخی عوامل اجتماعی و محیطی را مهم ترین علت روند رو به افزایش آمار مصرف دخانیات در کشور می داند می گوید: متاسفانه بر اساس اطلاعات بدست آمده در حال حاضر حدود یک و نیم میلیارد نفر در جهان سیگار مصرف می کنند و انتظار می رود تا سال 2020 این آمار به 6/1 میلیارد نفر در سال برسد.

هر 10 دقیقه یک نفر در ایران بر اثر مصرف سیگار می میرد

خدیجه محصلی  با تاکید الگوی مصرف سیگار در ایران به سمت جوانان تغییر کرده است اظهار کرد: متاسفانه امروزه سیگار یکی از معضلات نسل جوان است که زمینه گرایش به سایر مواد مخدر را فراهم می کند بطوریکه هر 7 ثانیه یک نفر در دنیا و هر 10 دقیقه یک نفر در ایران بر اثر مصرف سیگار می میرد و چنانچه اقدامی در جهت کنترل آن صورت نگیرد در 10 سال آینده این مرگ و میر در کشور به یک نفر در دو و نیم دقیقه خواهد رسید.

کاهش سن مصرف دخانیات به 12 تا 14 سال

وی در ادامه با تاکید بر اینکه سن شروع مصرف دخانیات در دنیا بین 12 تا 14 سال کاهش یافته است تصریح کرد: بر اساس گزارش سازمان C.D.C این آمار در ایران به سال آخر دوره راهنمایی و سال اول دروه دبیرستان رسیده است و متاسفانه مصرف سایر مواد به جز سیگار از دو درصد به 14 درصد رسیده است و آمارها بیانگر این است که که روزانه 80 تا 100 هزار نفر از جوانان و نوجوانان در جهان شروع به کشیدن سیگار می کنند و در بسیاری از موارد مدت زمان بین اولین تجربه سیگار کشیدن تا وابستگی شدید به آن در طول یک سال یا کمتر اتفاق می افتد. ایران از لحاظ داشتن جمعیت جوان نیازمند توجه خاص در حوزه کنترل دخانیات است.

27 درصد مردان و 4/3 درصد زنان ایرانی سیگاری هستند


محصلی با اشاره بر اینکه حدود 27 درصد مردان و 4/3 درصد زنان در ایران سیگار می کشند گفت: نتایج یک مطالعه نشان داد مه 70 درصد افراد سیگاری در کشور زیر 40 سال سن دارند و همچنین دو سوم آنها اولین سیگار را در سن 15 تا 24 سال تجربه کردند و متاسفانه بسیاری از افراد سیگار را در حد مصرف چای می دانند در حالی که سیگار نوعی اعتیاد است و افراد سیگاری که مدت طولانی به مصرف سیگار عادت دارند معتادان واقعی هستند و به هنگام ترک سیگار واکنش های مشابه موقع ترک سایر مواد را تجربه می کنند.

افزایش مرگ و میرهای ناشی از مصر دخانیات به 10 میلیون نفر در سال تا سال 2025


به گفته این کارشناس مسوول دخانیات در وزارت بهداشت، همه گیری مصرف دخانیات در حال حاضر در حال تغییر از کشورهای صنعتی به سمت کشورهای کم درآمد است برآورد می شود مرگ و میر ناشی از بیماریهای وایسته به استعمال دخانیات از حدود سه میلیون نفر در حال حاضر به 10 میلیون نفر در سال 2025 میلادی افزایش یابد بطوریکه حدود 7 میلیون نفر از این مرگ ها در کشورهای در حال توسعه اتفاق می افتد و در بسیاری از کشورها دخانیات شایعترین عامل قابل پیشگیری مرگ و میر و ناتوانی است.

400 نوع ماده بیماری زا در سیگار وجود دارد


وی همچنین به به اجزای تشکیل دهنده ی سیگار و ارتباط آن با بیماری ها اشاره می کند و می گوید: هر نوع سیگاری که کشیده می شود کشنده است چرا که از توتون، کاغذ اسانس و مواد نگهدارنده،نیکوتین، قطران،( خطرناک ترین ماده شیمیایی سیگار)، فنل،کانکول، کرزول، ایندول و هزاران ماده شیمیایی دیگر تشکیل شده است در واقع درجه حرارت آتش سیگار حدود 900 درجه سانتیگراد است که به دلیل حرارت زیاد تجزیه حرارتی روی می دهد و ترکیبات مضری بوجود می آید. بیش از 4 هزار ماده در سیگار شناسایی شده است که 400 نوع آن بیماری زا هستند و حدود 40 نوع سرطان به دلیل استعمال این ماده بوجود می آید.

انواع سرطان ها و مشکلات قلبی مهم ترین بیماری های ناشی از مصرف دخانیات

بنابراظهارات محصلی، بیماریهای ناشی از مصرف سیگار در کشورهای در حال توسعه شایع تر است چرا که شیوع مصرف سیگار در این کشور ها بیشتر است و بیماری های قلبی عروقی، حملات مغزی، انواع سرطان ها( معده، خون، حفره دهان، شکم، مثانه، کلیه، ریه، حفره مری) بیماریهای بدخیم تنفسی، حملات مغزی، بیماری های روان شناختی، بیماری های پوستی، زایمان زودرس و سقط جنین از مهم ترین بیماری های ناشی از مصرف سیگار است. بر اساس یافته های علمی سیگار در زنان سبب ایجاد مشکلات تولید مثلی نظیر ناباروری، سقط جنین، مرگ زودهنگام و کاهش وزن نوزاد می شود و در مردان به ناهنجاری های ژنتیکی، کاهش غلظت اسپرم و کاهش تحرک آنها می شود بطور کلی بر اساس آمارهای اعلام شده تعداد مرگ و میرهای ناشی از مصرف سیگار در کشور 50 هزار نفر در سال گزارش داده شده است.

مصرف سیگار چراغ سبز سایر اعتیادها محسوب می شود


این پژوهشگر حوزه دخانیات در وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه اکثر معتادانی که سیگار مصرف می کنند اعتیاد را نیز از سیگار شروع می کنند گفت: بر اساس معیارهای تشخصی سازمان بهداشت جهانی سیگار در ردیف مواد اعتیاد آور شروع می شود و سیگار در ورودی اعتیاد و چراغ سبزی برای سایر اعتیادها است در واقع اگر چه سیگار در ورودی در میان مواد اعتیاد آوری مثل هروئین، تریاک، حشیش، مشروبات الکلی و غیره منع اجتماعی کمتری دارد اما بررسی های نشان می دهد که سیگار یکی از بارزترین علل مرگ و میر ناشی از سرطان، بیماریهای عفونی و سکته در جهان است.

30 درصد افرادی که با سیگاری ها زندگی می کنند به سکته قلبی دچار می شوند


وی ادامه داد: مصرف هر سیگار بیش از 5 دقیقه از عمر انسان می کاهد و دانشمندان در توتون ماده ای را کشف کردند که عامل اصلی ایجاد بیماری دیابت، سرطان، آلزایمر و تسریع کننده روند پیری است و در دود سیگار بیش از 4 هزار ماده سمی وجود دارد که تعدادی از آنها سرطان زا هستند و از هر هزار نفری که به علت سرطان ریه می میرند 900 نفر آنها سیگاری هستند. همچنین افراد غیرسیگاری که با سیگاری ها زندگی می کنند حدود 30 درصد خطر ابتلا به بیماری های ایسکمیک قلبی و سکته های قلبی وجود دارد و میزان شیوع سرطان ریه در بین این افراد سه برابر بیشتر افراد دیگر است.

69 درصد سیگاری ها افسرده هستند

این پژوهشگر حوزه دخانیات، افسردگی را بیشترین انگیزه روانی برای مصرف دخانیات دانست و افزود: بر اساس نتایج بدست آمده شیوع افسردگی در بین افراد سیگاری 69 و در بین افراد غیر سیگاری 40 درصد است بنابراین افسردگی بیشترین انگیزه روانی برای مصرف سیگار است. البته مصرف دخانیات همانند مصرف سیگار، پیپ، چیق و قلیان نه تنها اعتیاد روانی بلکه جسمانی نیز ایجاد می کند در واقع مصرف دخانیات موجب ایجاد آرامش شده واین احساس به شکل بخشی از زندگی آنها تبدیل می شود و شخص وابستگی روانی پیدا می کند.

روند افزایشی مصرف سیگار در بین زنان و دختران

محصلی از افزایش مصرف سیگار در بین زنان و کودکان خبر داد و اظهار کرد: متاسفانه اپیدمی استعمال دخانیات در سال های اخیر در بین زنان سراسر دنیا افزایش چشمگیری داشته است نتایج بررسی نشان می دهد افزایش مصرف دخانیات در بین جوانان بخصوص دختران به مراتب افزایش یافته است و این شیوع در مقایسه با پسران قابل توجه بوده است باید در کشورهای در حال توسعه برای کاهش آمار مرگ و میر مادران باردار و نوزدان تلاش کنند چرا که زنانی که در طول حاملگی سیگار می کشند نوزدان آنها در هنگام تولد کاهش وزن دارند و نوزادانی به دنیا می آورند به بطور متوسط 200 گرم از نوزادان طبیعی کاهش وزن دارند و کاهش وزن هنگام تولد از علل اصلی مرگ و میر نوزادان است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین