کد خبر: ۳۰۰۵۸۴
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۲

برنده جایزه نوبل شیمی 2004 درگذشت

«ایروین رز» برنده جایزه نوبل شیمی 2004، در سن 88 سالگی درگذشت.
آفتاب‌‌نیوز : رز به همراه همکاران دیگرش به نام‌های «هارون تسیخانوور» و «افرام هرشکو»، جایزه نوبل را برای شناسایی روشی دریافت کردند که در آن، سلول‌ها پروتئین‌های ناخواسته را نابود می‌کنند و این دستاورد، اساسی برای ارائه درمان‌ بیماری‌هایی مانند سرطان گردن رحم و فیبروز کیستیک ارائه داد.

رز و همکارانش در واقع دریافتند چگونه سلول‌های حیوانی و گیاهی پروتئین‌های پیر آسیب‌دیده را با مولکولی به نام polypeptide ubiquitin هدف قرار می‌دهند و این پروتئین‌ها را تجزیه می‌کنند.

جنت ویلسون، سخنگوی دانشگاه کالیفرنیا در ایروین یعنی جایی که رز در آنجا محقق بود، اعلام کرد که وی روز سه‌شنبه در شهر دیرفیلد ماساچوست و هنگامی که خواب بود، درگذشت.

هاورد گیلمن، رئیس این دانشگاه نیز گفت: رز دارای هوش سرشار و کنجکاوی بی‌نظیری درباره فرآیندهای شیمیایی و زیستی بنیادی بود که اساس حیات را تشکیل می‌دهند.

به گزارش ایسنا؛ رز در تاریخ 16 جولای سال 1926 در شهر بروکلین نیویورک متولد شد و بخش زیادی از حرفه‌ خود را به عنوان محقق در مرکز سرطان فاکس چیس در فیلادلفیا سپری کرد. تحقیقات وی که به کسب جایزه نوبل انجامید نیز ، اواخر دهه 1970 و اوایل دهه 1980 در همین مرکز انجام شدند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین