کد خبر: ۳۰۱۳۱۸
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۷
هشدار سرپرست مرکز بهداشت خوزستان:

افزایش تعداد مبتلایان به بیماریهای روده‌ای در فصل گرما

سرپرست مرکز بهداشت خوزستان با تاکید بر لزوم توجه به بیماریهای روده‌ای و رعایت نکات بهداشتی در پیشگیری از این بیماریها در فصل گرما گفت: با توجه به شرایط آب و هوایی در روزهای اخیر تعداد بیماران اسهالی افزایش یافته و در روزهای آینده نیز افزایش بیشتری خواهد داشت.
آفتاب‌‌نیوز : دکتر شکراله سلمان​زاده در نشست خبری که امروز (17 خرداد ماه) به منظور تبیین شرایط بهداشتی استان با توجه به شرایط فصلی و اقلیمی برگزار شد، اعتماد و اطمینان مردم را بزرگترین سرمایه نظام بهداشت عنوان کرد و افزود: یکی از بخش​های مهم کار رسانه​ها، جلوگیری از انتشار اخبار نادرست است که بعضا موجب سلب اعتماد مردم از نظام سلامت کشور و آسیب​های جدی به آن می​شود. اهمیت رسانه در تحقق اهداف سلامت بر هیچ کس پوشیده نیست و یکی از نقش​های مهم رسانه​های مختلف، ایجاد رفتار سلامت در افراد است.

وی ادامه داد: ممکن است مردم از یک موضوع مربوط به سلامت آگاه بوده و نسبت به آن دانش داشته باشند، اما این آگاهی هنوز تبدیل به رفتار سلامت در آنها نشده باشد. برای اینکه یک دانش تبدیل به رفتار سلامت شود باید نگرش و بینش مربوطه در این زمینه ایجاد شود و داشتن دانش کافی نیست.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اظهار کرد: تلاش​های زیادی در دولت جدید شده تا دغدغه بیماریها از دوش مردم برداشته شود و وزارت بهداشت نیز تاکید زیادی بر این موضوع دارد. در این زمینه اجرای طرح تحول نظام سلامت از اردیبهشت ماه سال گذشته آغاز و ابتدا در حوزه درمان به کار گرفته شد که طی آن آراسته شدن ظاهر بیمارستان​ها و حذف دست واسطه​ها در توزیع تجهیزات پزشکی مورد توجه قرار گرفت. البته ایراداتی هم در این زمینه وجود داشت چرا که طرح در ابتدا از درمان شروع شد و بحث بهداشت در اولویت قرار داده نشده بود.

وی افزود: هر چند همیشه گفته می​شود که پیشگیری قبل از درمان است، ولی این امکان نبود که ظاهر بیمارستان​ها را فرسوده بگذارند و به بهداشت پرداخته شود و به همین دلیل این طرح ابتدا از درمان شروع شد ولی چند ماه بعد بسته​های طرح تحول در حوزه بهداشت نیز آمد.

سلمان​زاده با بیان این که طرح تحول نظام سلامت با ظرافت تمام در حال اجرا است، گفت: مراقبت​های اولیه سلامت در دورترین نقاط کشور هم اجرا می​شد،ولی متاسفانه در حاشیه شهرها شاهد ارائه این خدمات نبودیم به همین دلیل طرح تحول در حوزه بهداشت، این گروه از افراد را هدف قرار داده و با یک طرح بسیار دقیق و ایجاد پایگاه​های سلامت این مشکل رفع شده است و از این ظرفیت برای بیماریابی و بیماریهایی که ممکن بود مخفی بمانند یا گزارش نشوند، استفاده شد.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه جندی​ شاپور اهواز با اشاره به ویژگی​های طرح تحول نظام سلامت بیان کرد: در این طرح، ارائه خدمات به شکل فعال صورت می​گیرد یعنی اگر مادری برای مراقبت​های دوران بارداری مراجعه نکند به سراغش خواهند رفت و علت را جویا می​شوند و اجازه نخواهند داد هیچ مادری بدون مراقبت بماند یا اینکه واکسن کودکی به تاخیر بیفتد. هم​چنین ارائه خدمات سلامت در قالب نظام ارجاع است یعنی در صورت لزوم، بیماران به سطوح بالاتر درمانی ارجاع خواهند شد. همچنین ارائه خدمات از طریق برون سپاری خواهد بود یعنی خدمات ابتدا توسط پیمانکارها اجرا می​شوند و در صورتی که کیفیت کار آنها مورد تایید بازرسان مربوطه قرار نگیرد، تعویض خواهند شد تا خدمات سلامت به خوبی انجام شود.

سلمان​زاده درباره برنامه​های سال جاری حوزه سلامت توضیح داد: با توجه به تغییر سیمای مرگ از بیماریهای واگیر به غیرواگیر مانند سرطانها، حوادث و بیماریهای قلبی – عروقی که در کشور ما از عوامل اصلی مرگ هستند؛ کاهش 25 درصدی از مرگ​های زودرس ناشی از بیماری​های غیرواگیردار از برنامه های سال جاری است.

وی ادامه داد: کاهش 25 درصدی شیوع فشارخون، کاهش 30 درصدی مصرف نمک که از عوامل مهم در افزایش فشار خودن و بیماری​های قلبی – عروقی است و کاهش 30 درصدی مصرف دخانیات از دیگر برنامه‌های این حوزه در سال 94 است. برنامه ویژه​ای نیز برای مبارزه با مصرف دخانیات در قالب یک طرح پیشنهادی تحت عنوان اهواز شهر عاری از دخانیات به شورای سلامت استان ارائه شده که در صورت اجرایی شدن، این طرح نقش بسزایی در کاهش مصرف دخانیات به ویژه بین قشر جوان خواهد داشت.

سرپرست مرکز بهداشت خوزستان گفت: همچنین کاهش 10 درصدی عدم تحرک فیزیکی در قالب برنامه​های مختلف و نیز عدم افزایش شیوع دیابت و چاقی در دستور کار قرار دارد که مجموع این موارد، اهداف حوزه سلامت تا سال 1404 خواهند بود.

وی در ادامه اظهار کرد: در صدد کاهش مصرف مواد قندی، کاهش 10 درصدی قند نوشابه​ها، کاهش 10 درصدی مصرف نمک و افزایش 15 درصدی سبوس آردهای توزیع شده و غنی​سازی آردهای مصرفی با آهن و فولیک اسید هستیم، ولی برای تحقق این اهداف احتیاج به همکاری همه نهادها داریم تا از بیماری​های غیرواگیر پیشگیری شود. هم چنین در بحث سلامت خانواده مهمترین اهداف، کاهش میزان مرگ کودکان یک تا 59 ماهه و نیز کاهش مرگ مادران با ترویج زایمان ایمن و فیزیولوژیک است.

سلمان​زاده در امر پیشگیری از بیماری​ها، مهمترین کار را تقویت نظام مراقبت بیماری​ها و گزارش​دهی مناسب برشمرد و گفت: در این زمینه امیدواریم با ایجاد تعامل خوب با بیمارستان​ها این هدف تحقق یابد. در بخش واکسیناسیون نیز تلاش برای تحقق پوشش بالای 98 درصد است که دور از دسترس نیست. در زمینه HIV و سل نیز برنامه افزایش بیماریابی با استفاده از ظرفیت حاشیه شهرها در دستور است.

وی در ادامه مهم​ترین بحث در زمینه بیماریها در خوزستان را بیماری​های روده​ای عنوان کرد و افزود: با توجه به شرایط آب و هوایی در روزهای اخیر تعداد بیماران اسهالی افزایش یافته و در روزهای آینده هم افزایش بیشتری خواهد داشت.

سرپرست مرکز بهداشت خوزستان تصریح کرد: با توجه به اینکه مهم​ترین راه انتقال این بیماریها، آب و مواد غذایی است باید سعی شود نکات لازم در این زمینه حتما رعایت شود. مثلا در زمینه آب آشامیدنی، خانواده​هایی که از تصفیه​کننده​های خانگی استفاده می​کنند، حتما باید فیلترها را به طور منظم تتنظیم کنند، زیرا در غیر اینصورت مواد میکروبی در فیلترها مخفی شده و فیلترهای خانگی تبدیل به منشا آلودگی برای افراد خانواده خواهند شد.

وی ادامه داد: در صورتی نیز که آب شیرین از بیرون تهیه می‌شود، حتما آن را از کارگاه​های معتبر تهیه کنند و به هیچ وجه از دوره​گردها آب آشامیدنی نخرند زیرا معمولا آنها آب شیرین را گرفته و در مخازن خودن نگه می​دارند و مشخص نیست مخازن آنها آلوده باشد یا نه.

سلمان زاده اظهار کرد: در مورد مصرف سبزیحات نیز با توجه به اینکه ماده غذایی با ارزشی است و فیبر لازم را برای روده​ها تامین می​کند، حتما باید به روش صحیح سالم​سازی شود. روش درست شستشوی سبزیجات سه مرحله است؛ ابتدا باید گل و لای آن گرفته شود، سپس 3 تا 5 دقیقه در مایع صابون غوطه​ور و آبکشی شود و در آخر، 3 تا 5 دقیقه در یک محلول ضدعفونی غوطه​ور شود.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه جندی شاپور اهواز افزود: خانواده‌ها بدون گذراندن این مراحل، به هیج وجه از سبزیجات استفاده نکنند. در صورتی که هر کدام از این مراحل حذف شود، فرایند سالم​سازی سبزی ناقص خواهد بود و توصیه می‌کنیم در رستوران هم از سبزیجات و سالادهایی که کاهو در آنها به کار رفته است مطلقا اجتناب کرده و از سایر سالادها استفاده شود.

وی ادامه داد: مصرف لیمو و مواد اسیدی همراه غذا نیز می​تواند به از بین بردن بار میکروبی غذا کمک کند.

به گزارش ایسنا، سلمان​زاده با تاکید بر لزوم جدی گرفتن بیماری​های اسهالی گفت: در صورت بروز اسهال به نزدیک​ترین مرکز درمانی مراجعه کنید. در مراکز درمانی پس از ارزیابی، اگر کم‌آبی بدن خفیف باشد با محلول ORS جایگزین خواهد شد و اگر هم شدید باشد با تزریق سرم جبران می​شود. این بیماری در بین شیرخواران و افراد مسن بیشتر از سایر افراد دیده می​شود که بهترین کار لازم در این موقع جایگزینی مایعات و مصرف ORS است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین