کد خبر: ۳۰۱۸۶۹
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۱

روزانه ۷ تا ۱۰ بیمار نیازمند پیوند می‌میرند

رئیس اداره پیوند و بیماری های خاص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مرگ و میر لیست پیوندی در کشور ما روزی هفت تا ۱۰ نفر است و امیدواریم در پایان طرح ایرانی "پیوند اعضا" هیچ بیمار نیازمند پیوند در لیست انتظار فوت نشود.
آفتاب‌‌نیوز :
دکتر کتایون نجفی زاده در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما‌ در حاشیه کنگره بین المللی ارولوژی و نفرولوژی با اشاره به اینکه اجرای این طرح 36 ماه طول می‌کشد افزود: این کار در ادامه طرح جامع تخصیص عضو کشور و با نظارت و بازرسی دقیق به خوبی در حال اجراست.

وی گفت: 53 مرکز فراهم آوری اعضای کشور و 9 قطب پیوند اعضا (بجز تهران) در قالب این طرح مشغول فعالیت هستند.

نجفی زاده با اشاره به اینکه سالانه حدود 2 هزار و 700 تا 3 هزار پیوند کلیه در ایران انجام می شود افزود: طبق محاسبات ما و با توجه به آمار بالای مرگ مغزی در کشور اگر از نسوج و ارگان های قابل استفاده از مرگ مغزی به خوبی استفاده شود در آینده هیچ نیازی به اهدای کلیه از فرد زنده نیست.

وی با اشاره به اینکه فاز اول و دوم طرح تخصیص اهدای اعضا با رضایت پیش رفته است گفت: البته این طرح از جمله طرح هایی است که در بلند مدت جواب می دهد و از همان زمان آغاز طرح (نیمه دوم 93) کاهشی که در پیوند کلیه فرد زنده دیده می شد با اهدای مرگ مغزی جبران شد.

رئیس اداره پیوند افزود: امسال در مقایسه با سال گذشته نسبت اهدای مرگ مغزی به اهدای عضو فرد زنده افزایش داشته است و طبق آمار پیوند کلیه از 48 به 56 درصد افزایش یافته است.

وی همچنین با اشاره به این که در مرگ مغزی یک تا هشت ارگان و یک تا 53 نسج قابل اهداست گفت: مرگ مغزی می تواند مرگ را زیبا کند زیرا زندگی چند نفر را با اهدا نجات می دهد و اگر خانواده های فرد مرگ مغزی بتوانند به موقع تصمیم بگیرند این اهدا به خوبی صورت خواهد گرفت.

نجفی زاده با اشاره به اهداف طرح اهدای عضو کشوری افزود: هدف این است که هیچ مرگ مغزی اعضای خود را به زیر خاک نبرد و هیچ بیمار نیازمند در لیست انتظار پیوند فوت نشود.

سالانه 5 تا 8 هزار مرگ مغزی در کشور صورت می گیرد

وی همچنین با اشاره به اینکه سالانه 5 تا 8 هزار مرگ مغزی در کشور صورت می گیرد گفت: طبق قوانین جهانی نصف این تعداد باید اهدا عضو شود یعنی 2 هزار و 500 تا 4 هزار اهدا، اما پارسال تنها 700 اهدای عضو انجام شد.

رئیس اداره پیوند با بیان اینکه این آمار شایسته کشور ما نیست تاکید کرد: مرگ و میر لیست پیوندی در کشور ما روزی هفت تا 10 نفر است.

نجفی زاده در پایان گفت: نظارت و بازرسی مکرر برای رفع مشکلات طرح شبکه فراهم آوری و پیوند اعضا انجام می شود تا همه چیز با کیفیت صورت گیرد و انتظار ما این است که در پایان طرح (36 ماه) هیچ بیمار نیازمند پیوندی در لیست انتظار فوت نشود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین