کد خبر: ۳۰۱۸۹۴
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۹

جنتی: پیشنهاد تشکیل شورای عالی اقتصاد خلاق را مطرح کرده ایم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد، این وزارتخانه پیشنهاد تشکیل شورای عالی اقتصاد خلاق را تحت نظر معاون اول رییس جمهوری و با حضور وزیران اقتصادی و مربوطه مطرح کرده است.
آفتاب‌‌نیوز :
علی جنتی بعد از ظهر چهارشنبه و در مراسم پذیره نویسی صندوق سرمایه گذاری نیکوکاری نیک اندیشان هنر که در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد، گفت: بحث اقتصاد خلاق چند هفته قبل در جلسه هیات دولت مطرح شد و شخص آقای رییس جمهور اعلام کرد که توسعه اقتصاد خلاق گام بزرگی در راستای اقتصاد مقاومتی است.

وی با بیان اینکه باید در وزارت صنعت، معدن و تجارت بخشی را به صنایع فرهنگی اختصاص داد، اظهار داشت: سهم اقتصاد خلاق از تولید ناخالص داخلی کشورهای جهان بین 3 تا 12 درصد و میانگین رشد محصولات این اقتصاد نیز 8.8 درصد است که البته رقم قابل توجهی است.

جنتی کشورهای چین، آمریکا، هنگ کنگ، آلمان و هند را پنج کشور برتر در زمینه اقتصاد خلاق عنوان کرد و افزود، ارزش صادرات کالاهای اقتصاد خلاق این کشورها در سال 2012 بیش از 270 میلیارد دلار بوده است.

وی اضافه کرد: اتحادیه اروپا پیش بینی کرده است که در سال جاری بیش از 240 میلیارد دلار از محل اقتصاد خلاق درآمدزایی داشته باشد که همزمان منجر به ایجاد 610 هزار فرصت شغلی نیز می شود.

وزیر ارشاد با یادآوری حراج محصولات فرهنگی و هنری در سال های گذشته، گفت: 2 سال پیش رقم فروش حراجی های ما 2 میلیارد و 150 میلیون تومان بود اما این رقم در سال جاری 10 برابر رشد کرده و به 21 میلیارد تومان رسیده است که نشان دهنده رونق در بازار فرهنگ و هنر است.

رییس شورای فرهنگ عمومی افزود: تنها یک تابلوی خوشنویسی یک میلیون و 200 هزار دلار فروخته شده است.

وی تصریح کرد: میزان فروش بلیت در سینماهای کشور در سال گذشته به 52 میلیارد تومان رسید که رشدی 40 درصدی نسبت به سال قبل از آن را نشان می دهد.

جنتی ابراز امیدواری کرد که با برطرف شدن برخی مسائل شاهد افزایش بیش از پیش ورود گردشگران خارجی به کشور باشیم که همزمان منجر به افزایش فروش محصولات صنایع دستی نیز می شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدای سخنان خود خواستار حرکت در جهت ایجاد فضای همدلی و هم زبانی در کشور شد.

وی با یادآوری تلاش های صورت گرفته در جهت ایجاد صندوق اعتباری هنر برای هنرمندان، نویسندگان و روزنامه نگاران گفت: این صندوق در ابتدای مسوولیت من مشکلات فراوانی داشت؛ از جمله این مشکلات پرداخت حق بیمه 50 تا 60 هزار نفر برای افرادی بود که برخی یا در ایران سکونت نداشتند یا در قید حیات نبودند. همچنین این صندوق 40 تا 50 میلیارد تومان نیز به تامین اجتماعی بدهی داشت.

جنتی با بیان اینکه در بودجه سال 1394 رقمی معادل 60 میلیارد تومان برای صندوق اعتباری هنر اعتبار در نظر گرفته شد تا بدهی های آن به طور کامل پرداخت شود، تصریح کرد: امروز این صندوق 23 هزار نفر عضو دارد که تمامی آن ها از افراد حرفه ای و شاخص در حوزه کاری خود هستند؛ همزمان صندوق در استان های شمالی و جنوبی اقدام به سرمایه گذاری کرده که آثار آن را در سال های آینده خواهیم دید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود از اینکه فرهنگ و هنر در هیچ یک از دولت های گذشته حتی دولت یازدهم اولویت نبوده، انتقاد کرد و گفت: در سفرهای استانی به طرح های عمرانی مانند آب، راه آهن و طرح های صنعتی اعتبار تخصیص داده می شود اما اگر بخواهیم سینمایی یا پردیس تئاتری ایجاد کنیم با محدودیت مواجه می شویم که این امر ناشی از اولویت نداشتن فرهنگ و هنر است.

وی خاطر نشان کرد که سرمایه گذاران نباید تصور کنند سرمایه گذاری در بخش فرهنگ و هنر توجیه اقتصادی ندارد و ما با برگزاری جلسات مختلف برای مدیران عامل بانک ها و شرکت های سرمایه گذاری توضیح داده ایم که می توان در این زمینه سرمایه گذاری کرد و سود برد.

وزیر ارشاد گفت: در گفت و گو با مدیران عامل بانک ها و شرکت های سرمایه گذاری 2 پیشنهاد مشخص مورد توجه قرار گرفت که یکی از آن ها ایجاد صندوق نیکوکاری بود که امروز در بورس ثبت شد و دیگری تاسیس شرکت سرمایه گذاری فرهنگ و هنر با حضور جمعی از هنرمندان که امیدواریم در آینده نزدیک شاهد آغاز به کار آن باشیم.

در این مراسم علاوه بر غلامرضا خلیل ارجمندی مدیرعامل صندوق اعتباری هنر، سید احمد طاهری بهبهانی مدیرعامل بانک سامان، مجید قاسمی مدیرعامل بانک پاسارگاد، جلال رسول اف نماینده بانک آینده و مهدی کرباسیان معاون وزیر صنعت و مدیرعامل ایمیدرو حضور داشتند.

به گزارش ایرنا، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم یک سهام به نام خود و یک سهام به ارزش 100 میلیون تومان به نام صندوق هنر خریداری کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین