کد خبر: ۳۰۲۲۱۴
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۰

پنج نظر درباره ورود زنان به ورزشگاه

ورود زنان به ورزشگاه‌ها برای تماشای مسابقات ورزشی آقایان، از آن دست موضوعات چالش‌برانگیز است. برخی می‌گویند باید آزاد باشد، برخی می‌گویند باید با اعمال محدودیت‌هایی، قانونی شود، برخی معتقدند اساساً چنین کاری نباید انجام شود و اصلاً بانوان را چه به ورزشگاه رفتن و تشویق کردن تیم آقایان! و برخی هم سکوت کرده‌اند که مبادا مخالفتی کنند و جایگاه و پایگاهشان در بین مردم را از دست بدهند.
آفتاب‌‌نیوز :
«شبکه مجازی آستان» با این مقدمه، آورده است: مخالفان، استدلال فرهنگی و مذهبی می‌آورند و ورود زنان به ورزشگاه را در حد اشاعه منکرات می‌دانند. موافقان نیز آن را حقی برای زنان و دختران قلمداد می‌کنند و به چند تجربه پیشین حضور زنان در ورزشگاه‌ها اشاره دارند که حاشیه خاصی در پی نداشت و می‌گویند دیدید که اگر این موضوع عادی شود، فرهنگش هم همراهش می‌آورد. همین چند وقت پیش بود که خانم‌های طرفدار بسکتبال در ورزشگاه حضور یافتند و حاشیه‌ساز هم نشد. از طرف دیگر، عده‌ای ناشناس چند روز قبل اطلاعیه‌ای علیه احتمال حضور زنان در استادیوم بویژه در جریان مسابقات لیگ جهانی والیبال منتشر کردند که فارغ از موافقت یا مخالفت با آن، می‌توان آن را مصداق اقدامات خودسرانه و توهین‌آمیز دانست. در رابطه با این موضوع چالش‌برانگیز، با چند صاحبنظر گفت‌وگو کرده‌ایم.

محمدجواد حق‌شناس، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی

منع حضور بانوان در ورزشگاه‌ها جایگاه قانونی ندارد

منع حضور بانوان در ورزشگاه‌ها جایگاه قانونی ندارد و هیچ نهاد قانونگذاری هم آن را منع نکرده است. هیچ سازمان صاحب صلاحیتی هم ضابطه ای در این باره مدون نکرده و صرفا بر اساس برخی سلایق است که از مراجع ذی‌نفوذ شکل گرفته است. بنابراین این موانع که خلاف قانون اساسی است و حقوق ملت را تضییع می کند باید برداشته شود. دولت، مجلس و نهادهای جامعه مدنی هم باید به این سمت حرکت کنند که این گونه قواعدی را که مبنای شرعی، فرهنگی و حقوقی ندارند، برچینند.

مصطفی کواکبیان، دبیرکل حزب مردمسالاری

می‌توان زمینه را برای حضور بانوان فراهم کرد

من معتقدم اگر موازین شرعی در مورد حضور زنان در ورزشگاه‌ها رعایت شود، ایرادی ندارد. گرچه محیط فرهنگی ورزشگاه‌ها مناسب نیست ولی از نظر شرعی می شود برخی قواعد را رعایت کرد و زمینه را برای حضور بانوان فراهم ساخت.

محسن کوهکن، دبیرکل جمعیت نمایندگان ادوار

بانوان می‌توانند در یک فضای اخلاقی به ورزشگاه بروند

من موافق این هستم که بانوان در یک فضای اخلاقی حساب شده در ورزشگاه‌ها حضور یابند زیرا محیط ورزشگاه‌ها برخی اوقات نامناسب است و ما باید حرمت انسانی بانوان را نگه داریم. دغدغه مخالفان حضور بانوان در ورزشگاه‌ها نیز مناسب ساختن فضای عمومی ورزشگاه‌ها و جلوگیری از هتک حرمت بانوان است و اگر کار فرهنگی در این زمینه انجام شود، حضور زنان در ورزشگاه‌ها نیز ایرادی ندارد.

حجت‌الاسلام محمد زارع فومنی، دبیرکل حزب مردمی اصلاحات ایران زمین

اشکال شرعی دارد

این موضوع باید به دقت حلاجی شود. حضور بانوان در ورزشگاه‌ها اگر برای دیدن ورزش بانوان باشد ایرادی ندارد ولی اگر برای دیدن نامحرم باشد، اشکال شرعی دارد.

فاطمه راکعی، فعال زنان

حق طبیعی است و زن و مرد نمی‌شناسد

حضور در ورزشگاه‌ها حق طبیعی و انسانی است که زن و مرد نمی شناسد و خارج از ضوابط شرعی و قانونی هم نیست. این مساله از نظر اصول قانونی نیز منعی ندارد. شرع و قانون این حق را از زنان سلب نکرده‌اند و من متاسفم که نهادها و گروه‌های خاصی می‌خواهند به اسم قوانین جمهوری اسلامی از حقوق طبیعی انسان‌ها جلوگیری کنند. اگر هم مشکلات فرهنگی در ورزشگاه‌ها پیش می‌آید به نظر من این مساله ناشی از قصور مسئولان کشور است، نه زنان و مردان.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین