کد خبر: ۳۰۲۲۶۲
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۱

پیش‌بینی زلزله‌های بزرگ با کمک جوندگان

یک تیم تحقیقاتی از سه قاره جهان اخیرا داده‌های جدیدی از زمین‌لرزه پرو را بررسی کرده و نتیجه گرفته‌اند که حیوانات وحشی بویژه جوندگان می‌دانند چه زمانی زمین خواهد لرزید.
آفتاب‌‌نیوز :
10 زلزله عظیم از سال 1900 تا کنون، جان بیش از 1.5 میلیون انسان را گرفته که در این میان، تلفات زمین‌لزره 7.8 ریشتری اخیر نپال در آن محاسبه نشده است. این زلزله باعث کشته شدن بیش از 8000 انسان شده و میزان تلفات در حال افزایش است.

چند روز پیش از زلزله هفت ریشتری کانتامانا در پرو که در سال 2011 رخ داد، دوربین‌های حساس به حرکت ناحیه نشان دادند که بیشتر حیات وحش در پارک ملی Yanachaga-Chemillen فرار کرده و پس از زمین‌لرزه بازگشتند.

به گفته کارشناسان، هرگونه نتیجه‌گیری در حال حاضر ابتدایی بوده اما یافته‌ها بسیار جالب هستند.

محققان می‌گویند که با پیگیری حیات وحش ممکن است بتوان یک سیستم هشدار اولیه مبتنی بر داده تولید کرد که به دولتمردان و کارکنان امداد اولیه برای تخلیه مناطق در معرض خطر کمک کند.

به گزارش ایسنا، پیش از وقوع زلزله، سنگها در زیر زمین شروع به تغییر کرده و تغییرات الکتریکی تولید می‌کنند که به آب سطح رسیده و یون‌های مثبت را در جو پایین آزاد می‌کنند. بنظر می‌رسد که این یونیزه شدن هوا باعث گیجی و بیش‌فعالی حیوانات شده باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین