کد خبر: ۳۰۲۵۲۶
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۲

وزیر ارشاد: گاهی تماشاگران کنسرت‌ها مشکل‏‏‌سازند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به سهم قابل توجه اقتصاد خلاق در تولید ناخالص بسیاری از کشورهای دنیا و تجارت جهانی، از طرح این موضوع در هیات دولت و تصمیم دولت برای ایجاد شورای عالی اقتصاد خلاق خبر داد.
آفتاب‌‌نیوز : علی جنتی در جمع اصحاب فرهنگ و هنر استان یزد با اشاره به تلاش وزات فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت تدبیر و امید برای ایجاد امید و انگیزه مجدد در بین اصحاب فرهنگ و هنر به عنوان اولویت نخست کارها، گفت: متاسفانه در زمان قبول مسوولیت، در بسیاری از حوزه‏‏‌های فرهنگی و هنری کشورمان شاهد وجود مشکلاتی بودیم به‌عنوان نمونه در حوزه سینما، خانه سینما تعطیل شده بود و بسیاری از هنرمندان این عرصه فاصله گرفته بودند به نحوی که بعضا چهار سال و برخی حتی هشت سال مراجعه‎‎ای به وزارت ارشاد نداشتند.

وی همچنین ادامه داد: در حوزه نشر و چاپ کتاب نیز مشکلات زیادی در کشور وجود داشت به نحوی که برخی خرده‏‏‌گیری‏‏‌های نابجا باعث عدم کسب مجوز نشر برخی آثار نویسندگان شده بود و نوعی ناامیدی و یاس در بین فعالان این عرصه ایجاد شده بود.

وی از تاخیرهای نامعمول در صدور مجوز برای تاسیس موسسات فرهنگی و هنری در کشور نیز خبر داد و افزود: البته در مدت 21 ماه گذشته اقدامات خوبی برای بازگشت امید و انگیزه در بین اهالی فرهنگ و هنر صورت گرفته به نحوی که خانه سینما مجددا گشوده شد و هنرمندان سینما با انگیزه و علاقه مجدد وارد کار شدند.

چاپ 72 هزار عنوان کتاب

جنتی همچنین ادامه داد: در حوزه نشر کتاب نیز با آزادی‌های داده‌شده در چارچوب قانون تنها در سال گذشته شاهد چاپ بیش از 72 هزار عنوان کتاب بودیم به نحوی نسبت به سال قبل از آن، 8 هزار مورد بیشتر شده بود.

وی از تلاش برای صدور مجوز برای تاسیس موسسات در حداقل زمان خبر داد و گفت: امروز متقاضیان حداکثر در مدت دوماه می‎‎توانند اقدام به کسب مجوز و تاسیس موسسات چند منظوره فرهنگی کرده و فعالیت فرهنگی انجام دهند.

واگذاری امور به تشکل‌ها و انجمن‎‎ها

وزیر ارشاد یکی دیگر نکات مورد توجه وزارت ارشاد در مدت فعالیت خود در دولت تدبیر و امید را واگذاری تصدی‎‎گری‎‎های دولتی به بخش خصوصی، اصناف و انجمن‎‎های فرهنگی و هنری ارزیابی کرد و افزود: در این رابطه می‎‎توان به واگذاری بخشی از نمایشگاه بین‌المللی کتاب به تشکل‎‎های نشر و ناشران اشاره کرد که در فرآیندی سه ساله به طور کامل این واگذاری انجام خواهد شد.

وی با تاکید بر آمادگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای واسپاری بسیاری از امور خود به انجمن‎‎ها تشکل‎‎های فرهنگی و هنری، ادامه داد: موضوع تمرکززدایی را به طور جدی دنبال می‎‎کنیم، به نحوی که در حال حاضر بسیاری از اختیارات و مجوزهایی را که تا قبل از این باید حتما در تهران انجام می‎‎گرفت به استان‏‎‏ها واگذار کرده‎‎ایم.

تلاش برای تحقق عدالت فرهنگی


جنتی یکی از مهم‌ترین شعارهای مطرح‌شده از سوی وزارت متبوع خود را موضوع رعایت عدالت فرهنگی دانست و در این‌باره تصریح کرد: معتقدیم که بیشترین توجه‌های وزارت ارشاد باید به مناطقی با بیشترین سطح محرومیت باشد و در حال حاضر نیز در اختصاص اعتبارات به این موضوع توجه ویژه‎‎ای براساس شاخص‎‎های ارزیابی تعیین شده داریم.

وی در این رابطه به ملاک‏‏‌های تخصیص یارانه مطبوعات اشاره کرد و ادامه داد: از لحاظ فضاها نیز عمده امکانات باید به سوی مناطق کم‌برخوردار سوق داده شود. به همین دلیل نیز در ابتدای سال گذشته به معاونت‎‎ها و سازمان‎‎های تابعه وزارت ارشاد ابلاغ کردیم تا 20 درصد از اعتبارات خود را برای تامین نیازهای زیرساختی شهرستان‎‎ها اختصاص دهند.

وی ادامه داد: البته امسال توزیع این اعتبارات را خود وزارت با دریافت 20 درصد از اعتبارات معاونت‏‏‌ها و سازمان‏‏‌ها انجام می‎‎دهد و سعی داریم همین اعتبارات محدود با وجود شهرهای فراوان در کشورمان به صورت درست و با عدالت توزیع شود.

حرکت به سوی دولت الکترونیک


وزیر ارشاد از تلاش برای حرکت به سمت دولت الکترونیک خبر داد و تاکید کرد: خوشبختانه در صدور مجوز نشریات تمام مراحل کار به صورت الکترونیکی و بدون نیاز به مراجعه حضوری متقاضیان انجام می‏‏شود و سعی داریم در سایر حوزه‏‏‌ها مانند حوزه نشر و صدور مجوز برای موسسات نیز شرایط این فرآیند را مهیا کنیم.

یکی از موضوعات دیگر مورد اشاره وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمع اهالی فرهنگ و هنر استان یزد، تلاش برای دستیابی به موضوع اقتصاد فرهنگ و هنر بود که گفت: با رایزنی‎‎های صورت گرفته در این رابطه امروز در حال تبدیل این صندوق به یک بنگاه اقتصادی هستیم و در آینده نزدیک نتایج آن را خواهیم دید.

توجه به اقتصاد خلاق در عرصه فرهنگ و هنر


جنتی یکی از مباحث دنیای امروز را موضوع اقتصاد خلاق دانست و با بیان این‌که در سال 2014 میلیادی اقتصاد خلاق در تولید ناخالص کشورهای جهان در مجموع 820 میلیارد دلار درآمدزایی داشته است، اظهار کرد: خوشبختانه این طرح در هیات دولت مطرح شده و قرار است که شورای عالی اقتصاد خلاق تشکیل شود و امیدواریم از این طریق اهالی فرهنگ و هنر نیز بتوانند سهم قابل توجهی در تولید ناخالص ملی به خود اختصاص دهند.

وزیر ارشاد به درخواست‏‏‌های مطرح‌شده از سوی برخی از نمایندگان انجمن‏‏‌ها و تشکل‌های فرهنگی و هنری استان در این جلسه پاسخ داد و گفت: در رابطه با شروع طرح‏‏‌های عمرانی سیاست دولت تکمیل طرح‌‏‏های با پیشرفت بالای 80 درصد است. بنابراین تلاش خواهیم کرد تا دو طرح عمرانی تالار مرکزی یزد و فاز دوم مجتمع فرهنگی هنری امام علی (ع) یزد را با تامین اعتبار مورد نیاز به بهره‎‎داری برسانیم.

وی ایجاد جشنواره‏‏‌های ملی در وهله اول و در مراحل بعد تبدیل این جشنواره‎‏ها به بین‌المللی در تمام استان‏‎‎ها را در موضوعاتی که مزیت‏‏‌های نسبی دارند مورد تاکید وزارت ارشاد دانست.

ارشاد به موسیقی‎‎های مذهبی مجوز می‏‏‌دهد

جنتی در رابطه با خواسته‏‏‌های اهالی موسیقی استان نیز گفت: باید حساسیت‏‏‌های موجود را در نظر گرفت، هرچند مجوز ارشاد به موسیقی‎‎های مذهبی و نه غیرمذهبی داده می‎‎شود.

وی با اشاره به نظارت‎‎های ارشاد درباره شعر، موسیقی و اجرای برنامه‎‎های یادشده، اظهار کرد: البته در برخی موارد خطاهایی نیز رخ می‏‏‌دهد، ولی گاهی مشکل از کنسرت و اجرا نیست، بلکه تماشاگران حاضر در برنامه مشکل‏‏‌ساز هستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به موضوع بیمه خبرنگاران نیز اشاره کرد و گفت: رسانه‏‏‌ها موظف به بیمه خبرنگاران خود هستند، ولی با این حال اعلام کردیم که خود رسانه اقدام به بیمه خبرنگاران کند و وزارت هزینه‏‏‌های آن را تقبل می‏‏‌کند.

وی پیشنهاد ایجاد صندوق برای اعطای وام به خبرنگاران را نیز موضوعی قابل بررسی و عملیاتی شدن دانست.

وی در رابطه با موضوع برگزاری همایش نکوداشت مهدی اخوان ثالث در یزد از حمایت مادی و معنوی وزارت ارشاد در این مورد خبر داد و گفت: اخوان ثالث از مفاخر ملی ماست و حتما در این زمینه کمک خواهیم کرد.

جنتی با اشاره به مطالبه مقام معظم رهبری در رابطه با 10 میلیون حافظ قرآن در کشور، در رابطه با حمایت از موسسات قرآنی برای تحقق این مطالبه رهبری اظهار کرد: خوشبختانه در سه سال گذشته با ایجاد معاونت قران و عترت در وزارت ارشاد اقدامات خوبی و ویژه‏‏‌ای در این رابطه صورت گرفته و آمادگی داریم اعتبارات و برنامه‏‏‌های این حوزه را نیز برای کمک به توسعه و تقویت تجمع‏‏‌های قرآنی، به تشکل‏‏‌های مربوطه واگذار کنیم.

تجلیل از برگزیده مسابقات بین‌المللی قرآن

در این برنامه و در حضور وزیر ارشاد، نماینده ولی فقیه و امام جمعه، استاندار یزد و مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و اوقاف و امور خیریه استان، از استاد حسن دانش، قاری ممتاز بین‌المللی استان یزد و برگزیده سی و دومین مسابقات بین المللی قران که در ابتدای مراسم به تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید پرداخته بود، تجلیل شد.

به گزارش ایسنا، در این مراسم علاوه بر سخنرانی علی غیاثی - مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان - در رابطه با ظرفیت‏‏‌های فرهنگی و هنری یزد، آقایان خالصی، پیغمبری، اسفندیاری، ارکان، روشن بخش، قدیریان، مسرت، حجت‌الاسلام مطهریان و خانم حکمی به‌عنوان نمایندگان تشکل‎‎ها و انجمن‏‎‎های فرهنگی و هنری استان به بیان توانمندی‎ها و مشکلات حوزه‏‏‌های مربوطه پرداختند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین