آفتابنیوز : سعید اسدی که امسال با عنوان دبیر سی و چهارمین جشنواره تئاتر فجر انتخاب شده است به گفتهی خودش، پس از گرفتن حکم دبیری بلافاصله کار خود را به خصوص در بخش بینالملل آغاز کرد و پس از آن که نقدهای حدود هفت دوره گذشته مربوط به این جشنواره را بررسی کرده بود، فراخوان سی و چهارمین جشنواره فجر را تهیه کرد.
به گزارش ایسنا، وی که صبح امروز 25 خرداد ماه در نخستین نشست خبری این جشنواره سخن میگفت، از تغییرات ، حذفها و رخدادهای جدیدی که قرار است در سی و چهارمین جشنواره تئاتر فجر اتفاق بیفتد، خبر داد.
او این جشنواره را به عنوان یک رخداد بین المللی معرفی کرد که امسال با توجه به بررسی نقدهای گذشتگان باید ارتقای سازندهتری داشته باشد و تاکید کرد: جشنواره امسال باید به سمت نکات حرفهایتر پیش برود، علاوه بر نقصی که در نظام تولید ما وجود دارد، جشنواره بهانهای شد برای حضور بیشتر گروههایی که ممکن است نامشان از کیفیت خوبی برخوردار نباشد.
او با تاکید بر اینکه در این جشنواره باید رویکرد تولید هنری و اجرایی، جایگزین روند کنونی و سالهای گذشته جشنوارههای قبلی تئاتر فجر باشد، افزود: امسال بخش عمدهای از آثار را به تولیدات گذشته اختصاص میدهیم و فقط اندکی از دستاوردهای جشنواره اجراهای جدید خواهند بود. چون معتقدیم جشنواره باید بازتاب آن چیزی باشد که در تئاترمان رخ میدهد.
اسدی با تاکید بر کاهش کمی آثار در فراخوان ارائه شده از سوی دبیرخانه جشنواره نیز اظهارکرد: سال گذشته جدول تعداد آثار به 115 میرسید در حالی که امسال حدود 75 اثر را در لیست جشنواره داریم. به نظر میآید کاهش کمی چند ویژگی را برای ارتقاء کیفی به همراه دارد. همچنین حمایتهای مالی از جشنواره ، امکان فرصت بیشتر برای ارائه آثار و درنهایت ایجاد یک دقت و ارتقاء حضور بیشتر گروههایی که در جشنواره حاضر میشوند را به دنبال دارد.
او در ادامه با بیان اینکه بخشی از فرایند در جشنواره تئاتر فجر یعنی انتخاب متن و بازبینی حذف شده است و این اقدام فقط در بخش «نسل نو» رخ میدهد افزود:در بخش نسل نو که برای حضور جوانان است، متن پذیرفته نمیشود. بلکه راههای ورودی دیگری برای آنها وجود دارد. کسانی که هویت دانشگاهی دارند یا کسانی که پایاننامههایی تحت این عنوان ارائه میدهند، میتوانند به بخش نسل نو راه پیدا کنند.
دبیر سی وچهارمین جشنواره تئاتر فجر در ادامه از حذف برگزیدگان مناطق در جشنواره خ تئاتر فجر خبر داد و گفت: امسال بیشترین حجم اآثار پذیرفته شده در بخش مرور هستند، در این بخش آثار تولیدی که در این بخش اجرای عمومی دارند و برگزیدگان جشنواره تئاتر استانی نیز در قالب مرور تولیدات تئاتر ایران تلقی میکنیم. بنابراین این مرور مخصوص اجراهای جشنواره و غیر جشنواره است که نشان میدهد نگاه ما به تولیدات پیشین زیادتر است.
اسدی با اشاره به جایگزینهایی که برای جشنواره تئاتر مناطق انتخاب شده است، گفت: جشنواره مناطق یکی از جشنوارههای متصل به تئاتر فجر بود که به دلیل دشواریهای موجود برای هنرمندان سراسر کشور و گروههای مختلف که به شهرهای میزبان میرفتند و سالنهای مناسبی برای اجراهای خود نداشتند به همین دلیل این بخش از تئاتر مناطق حذف شد.
وی افزود: حذف این بخش از جشنواره باعث میشود به جشنواره تئاترهای استانی اهمیت بیشتری داده شود و اینکه تئاتر برای مردم آن استان تولید شود. در جشنواره تئاتر مناطق چون چند منطقه مسئول برگزاری بودند، ترکیبهای مختلفی برای برگزار کنندگان وجود داشت که باعث میشد انتخابها یکدست نباشند. به همین دلیل امسال به شکلی متمرکز فرایند جشنوارههای تئاتر استانی را در جشنواره فجر خواهیم داشت.
وی همچنین با اشاره به شعار «تئاتر برای همه» اظهار کرد: این شعار همه کشور را در بر میگیرد، بنابراین جشنواره امکانی برای بازتاب همه اتفاقاتی است که در این حوزه رخ میدهد به همین دلیل باید بکوشیم که تعداد کارهایی که انتخاب و اجرا میشوند در یک فرایند قرار بگیرند.
او کاهش ظرفیت تئاتر فجر استانی را اتفاقی دانست که از حذف بخش تئاتر مناطق در جشنواره تئاتر فجر به دست میآید و گفت:قرار است جشنوارههای فجر استانی را با برنامهریزی و دقت بیشتری همراه کنیم. در واقع آثار برگزیده استانی برای جشنواره اصلی تئاتر فجر انتخاب میشوند.
به گفته وی جشنواره تئاتر فجر استانی بخشی از کمک هزینه برای اجرا و سفر گروههای استانی را خواهد داد اما این نکته هم قابل توجه است که جشنواره فجر استانی برخلاف جشنواره تهران جنبه رقابتی و داور ندارد.
اسدی همچنین از حذف بخشبندی مسابقه ایران در جشنواره تئاتر فجر خبر داد و گفت: امسال هیچ بخش بندی صورت نمیگیرد و دو بخش مسابقه تئاتر ایران و بینالملل در جشنواره حضور دارند و آثار متقاضی حضور در مسابقه در زمانی که ثبت نام میکنند باید در این بخش هم اعلام آمادگی کند.
دبیر سی وچهارمین جشنواره تئاتر فجر در ادامه با طرح این پرسش که در فرایند کنونی این جشنواره چگونه میتوان تولیدات تازه را با دیگر تولیدات مقایسه کرد؟ گفت: زمان کافی و مناسبی برای تولید آثار تازه در نظر گرفته شده است و برای گروهها حدود 80 روز زمان برای تمرین در نظر گرفتهایم.
وی فرایند انتخاب را گروهگرایی دانست و گفت: امسال در بخش «تازههای تئاتر ایران» ما با هویت حقوقی گروهها پس از آن هویت گروهی کارگردان و در پایان هویت حقیقی افراد روبرو میشویم. این یک رویکرد برای تقویت گروه گرایی در جشنواره است و در واقع به شکل عملی و نمادین بر روی گروهها تاکید داریم.
اسدی در بخش دیگری از صحبتهایش با بیان این نکته که در سالهای گذشته جشنواره تئاتر فجر پذیرای جشنوارههای دیگر بوده است، افزود: امسال جشنواره نسل نو و دانشگاهی مستقل عمل میکنند و وارد جشنواره فجر نمیشوند، البته برگزیدگان جشنوارهها به صورت مشروط میتوانند به این جشنواره راه پیدا کنند.
او همچنین با تاکید بر اینکه در بخش خیابانی سی و چهارمین جشنواره تئاتر فجر تغییرات عمدهای ایجاد نشده است گفت: بیشترین هدف ما این است که این جشنواره از نظر کیفی ارتقاء پیدا کند. در بخش بین الملل نیز حداقل چند نمونه از نمایشهای خیابانی خارج از کشور به جشنواره راه پیدا میکنند و بخش بین الملل جشنواره از مدتی پیش کار جستوجوی خود در این زمینه را آغاز کرده است.
وی همچنین با بیان این نکته که ممکن است امسال نام بخش خیابانی در جشنواره تغییر پیدا کند، گفت: امسال کوشش میکنیم چند نمونه از گروههای دیگر را برای حضور در جشنواره دعوت کنیم. قصد داریم با دادن فراخونی محیطی ارتباط محیطهای غیر رسمی تئاتر را با جشنواره متصل کنیم اما این موارد شرایط خاص خود را دارد.
دبیر سی و چهارمین جشنواره تئاتر فجر با تاکید بر این نکته که فراخوان به تنهایی برای بخش بین الملل این جشنواره کافی نیست اظهار کرد:هدفمان در این بخش انتخاب گروههای جذاب و دارای شانیت برای حضور در جشنواره تئاتر فجر ایران است. نباید این نکته را فراموش کنیم که همیشه برای انتخاب کارهای غیر ایرانی با مشکلاتی مانند مسائل مالی و ... روبرو هستیم، با این وجود تلاش میکنیم کسانی انتخاب شوند که رابطههای بینا فرهنگی بینمان وجود داشته باشد.
اسدی در ادامه از برگزاری کارگاهها و سمینارهایی برای تئاتر فجر خبر داد و گفت: این دو بخش در زمان جشنواره برگزار نمیشود چون فرایندی است که با تاکید بر استقلال بیشتری کار خود را انجام دهد به همین دلیل کار آن از ابتدای پاییز شروع میشود.
وی تاکید کرد: امسال براساس ایده گروهگرایی که نیازمند یک ساختار تولید مناسب است موضوع سمینار جشنواره هویت گروه و نظام تولید تئاتر در ایران خواهد بود که با همکاری دانشگاه و مشارکت دبیرخانه جشنواره و تعدادی از دانشگاهها پس از انجام مذاکرات مورد نیاز برگزار میشود.
اسدی با اشاره به برگزاری مسابقه پوستر و عکس بیست و چهارمین جشنواره تئاتر فجر گفت: کار در این زمینه نیز به دو شخص کاربلد برای تهیه پوستر سپرده شده است.
او اضافه کرد: در حوزه نشر جشنواره تئاتر فجر نیز برنامه مدونی داریم، کوشش میکنیم که تولیدات متعلق به جشنواره نمایشنامههای منتخب توسط داوران مقالات، پروندههای گفتوگو و هر محتوایی که در کارگاهها تولید و قابل انتشار هستند در قالب کتابهای مختلفی منتشر شوند.
اسدی از یک بخش اضافه و زمانبندی در بخش نمایشنامهنویسی بیست و چهارمین جشنواره تئاتر فجر نیز سخن گفت و اظهار کرد: آثار منتخب یا آثار کلی که در این بخش کاندیدا هستند، به صورت جدی مورد بررسی قرار میگیرند و یا شرایط خاصی را برای حضور در جشنواره دارند.
دبیر سی و چهارمین جشنواره تئاتر فجر از همه علاقهمندان برای شرکت در این جشنواره خواست به زمانبندیهای مشخص شده برای اجرا توجه کنند و تاکید کرد: فراتر از زمانهای اعلام شده به هیچ وجه در هیچ بخشی تمدید صورت نمیگیرد.
به گزاش ایسنا،در ادامه نشست خبری دبیر جشنواره تئاتر فجر به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.
اسدی در پاسخ به این پرسش که بخش بین الملل معمولا توسط کشورهایی مانند کویت و عمان هر سال برگزار میشود یا گروههای کمی هستند که برخی از آنها حتی در شان جشنواره تئاتر فجر نیستند اما به آنها اجازه کار داده میشود، آیا امسال نیز جشنواره قرار است با اعتبار سالهای گذشته کار خود را اجرایی کند؟ گفت: رصدهایی در این زمینه صورت گرفته و قرار است در مواقع لزوم برای دیدن برخی اجراها سفر کنیم، حتی تقویمی برای این مساله طراحی شده است.
دبیر جشنواره تئاتر فجر تاکید کرد: نقطه ضعف بخش بین الملل این است که گاهی اوقات یکسری مسائل دست انتخابکنندگان را میبندد هر کسی که جشنواره برگزار میکند، آرزو دارد بهترین آثار را به جشنواره بیاورد ما نیز تلاش میکنیم اما باید شرایط را هم در نظر گرفت، امسال هدف ما این است که از تئاتر توسعه یافتهتری بهرهمند باشیم.
وی اضافه کرد: هرچند ممکن است تعداد آثار بین الملل کم باشد اما تلاش خود را میکنیم، با کیفیت بالایی اتفاق بیفتد.
اسدی سپس تاکید کرد: این بخش از جشنواره را باید تئاتر ملل نامید نه بین الملل چون ممکن است برای معرفی بخشی از حوزههای ملل این فرایند وجود داشته باشد.
او در ادامه در پاسخ به این پرسش که چرا بخش رادیو تئاتر از چند سال گذشته در جشنواره تئاترهای فجر حذف شده است گفت:براساس برایند سالهای گذشته از عملکرد رادیو تئاتر رابطه اینگونه تعریف شده است که امسال در فراخوان خود این بخش را نداشته باشیم. اما اگر رادیو قصد دارد تعدادی از برنامهها را داشته باشد، استقبال میکنیم و پیشنهاد میکنیم آنها یک فرایند حرفهای در این زمینه درنظر بگیرند.
دبیر سی وچهارمین جشنواره تئاتر فجر در ادامه درباره شعار «تئاتر برای همه» که به اعتقاد برخی از خبرنگاران شعار جشنواره است، اظهار کرد:این شعار از سوی اداره کل هنرهای نمایشی تهیه شده است، اگر فرایند انتخاب در فراخوان مورد توجه باشد ، بخش عمده از آثار انتخاب میشوند. به همین دلیل باید توجه داشت که تئاتر برای همه وجود دارد و در سراسر ایران است پس گستره ملی ایران در عرصههای فرهنگی باید در نظر گرفته شود.
اسدی افزود: دو چشمانداز کلی گسترده در تئاتر ایران وجود دارد که در جشنواره فجر نمایش داده میشود مثلا نگاه مثبت شهرداری تهران به هنر خوشبختانه نگاهی برجسته است مانند اقدام «گالری به وسعت یک شهر» که پیامدهای خوبی داشت. بنابراین چشم انداز سی وچهارمین جشنواره تئاتر فجر این است که تا جایی که امکان دارد، مردم را از برنامه آگاه کنیم. ما یک جغرافیای فرهنگی داریم و همه برای حضور و استفاده از آن تلاش میکنند.
دبیر جشنواره تئاتر فجر همچنین در پاسخ به این پرسش که چه تضمینی برای ماندگاری تغییراتی که او امسال در فراخوان سی و چهارمین جشنواره تئاتر فجر داده وجود دارد؟ گفت: بخشی از این ماندگاری به سیاستها و دیدگاههای کلی بر میگردد اما با توجه به نقدها این تغییرات ایجاد میشود و برای ایجاد و هماهنگی کارگروه مرکز مطالعه هنرهای نمایشی یک نوع تدوین و تصویب در کارگروه دارد بنابراین بهتر است تا کارگروه هم در این زمینه گذاشته شود تا فراخوانهای سال های آینده نیز بر این اساس باشد و تغییرات شکآوری نداشته باشند.