کد خبر: ۳۰۳۰
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۳۸۴ - ۱۰:۰۴

جنگ جو ، بانک دار شد!

آفتاب‌‌نیوز : انتخاب ولفویتس پس از هفته ها بحث و جدل میان محافل سیاسی و اقتصادی در حالی صورت گرفت که اروپاییان اعلام نامزدی این محافظه کار نوین را برای تصاحب پست ریاست بانک جهانی از سوی جورج بوش ، نوعی دهن کجی آشکار به خود تلقی می کردند .
ولفویست که از جمله استراتژیست های ارشد پنتاگون در جریان حمله به عراق محسوب می شود در قبال انتقادهایی که از وی به عمل می آمد تنها به ذکر تغییر رویکرد خود در صورت تصاحب این پست صحبت کرده و گفته بود که در مقام ریاست بانک جهانی نه قصد و نه توان صدور دموکراسی و ارزش های آمریکایی را نداشته و ترجیح می دهد تا به ارائه خدمات اقتصادی و بهبود اوضاع در مناطق فقیر جهان به ویژه آفریقا بپردازد.
علیرغم تمامی مخالفت های ابراز شده از سوی محافل اروپایی اما همگان انتاظر داشتند که در نهایت ولفویتس به عنوان رییس جدید بانک جهانی انتخاب شود . این انتظار در وحله نخست ناشی از تعلق بیشترین حق رای در هیات مدیره 24 نفره به ایالات متحده از یک سو و همزمان وجود سنتی قدیمی مبنی بر انتصاب یک آمریکایی به پست ریاست بانک جهانی و انتخاب یک اروپایی به ریاست صندوق بین المللی پول ، بود.
انتخاب ولفویتس به این سمت در حالی صورت می گیرد که بسیاری از تحلیلگران اقتصادی و سیاسی بر این باورند که تفکرات و روحیات محافظه کارانه وی چندان هماهنگی با مدیریت و ریاست یک نهاد چند ملیتی ندارد.
بدین ترتیب ولفویتس 61 ساله از ابتدای ماه ژوئن جایگزین جیمز ولفنساهن ، هموطن 71 ساله خود خواهد شد.
بدنبال موافقت هیات مدیره بانک جهانی با انتصاب ولفویتس ، جورج بوش در سخنانی کوتاه از آمادگی خود برای همکاری همه جانبه با وی سخن گفت . کوفی عنان نیز اعلام کرده است که برای مبارزه با فقر جهانی با وی همکاری نزدیکی خواهد داشت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین