کد خبر: ۳۰۳۰۵۱
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۸

سوئیس درباره جاسوسی از مذاکرات هشدار داد

وزیر خارجه سوئیس درباره افزایش اقدامات جاسوسی در مذاکرات بین المللی نظیر مذاکرات هسته‌ای ایران هشدار داد.
آفتاب‌‌نیوز : دیدیر بورخالتر، وزیر خارجه سوئیس در گفتگوی اختصاصی با روزنامه «نویه سورشر سایتونگ» سوئیس در واکنش به انتشار اخباری دال بر احتمال جاسوسی از محل مذاکرات اتمی ایران در کشور سوئیس اظهار داشت: امروز فعالیتهای جاسوسی در تمام دنیا تهدید فزاینده محسوب می شوند.

رنه دونتسه، خبرنگار این روزنامه بعنوان سئوال نخست از وزیر خارجه سوئیس پرسید: چند روزی است که از احتمال جاسوسی و استراق سمع مذاکرات اتمی ایران در سوئیس اخباری منتشر شده است. به همین خاطر دادستانی فدرال سوئیس علیه مظنون یا مظنونان به این جاسوسی، پرونده ای کیفری تشکیل داده است.

فکر نمی کنید اینگونه اتفاقات به اعتبار سوئیس بعنوان کشور میزبان لطمه وارد می کند؟

بورخالتر در پاسخ گفت: خیر. آنچه روشن است آنکه فعالیتهای سایبری نه تنها در سوئیس بلکه در تمامی دنیا بعنوان یک تهدید فزاینده محسوب می شوند.

وقتی از صلح و راه حلهایش، حل مشکلات بزرگ، بحرانها و چالشهای این دنیا صحبت می شود باید گفت که مشارکت در فعالیتهای جاسوسی برخی افراد خاص در این زمینه تقریبا امری غیر قابل اجتناب است.

دونتسه پرسید: اولی مارِر (وزیر دفاع) و همکار شما در شورای فدرال سوئیس بتازگی گفته است چنین اقداماتی همواره در دستور کار بوده است. آیا شما نیز با ایشان هم نظرید؟ وی گفت: بله، چون واقعیت آن است که جاسوسی، جزئی از روزمره دیپلماسی است و نباید در این زمینه متوهم شد.

این چالش، تهدید مدرنی است که روز به روز بزرگتر می شود.

وی در واکنش به این سئوال که به نظر شما برای حفاظت بیشتر از مهمانان کشور سوئیس چه اقداماتی را می توان انجام داد ، خاطر نشان کرد: همه چیز را دیدن و پیشگیری کردن، هر چند سخت و دشوار است اما غیرممکن نیست. باید هماهنگی های خود با عوامل مختلف را بیشتر کنیم. وی افزود: من در این مورد باید بگویم که سرویس امنیتی سوئیس خیلی خوب عمل کرد و من از آنها ممنونم. وزیر خارجه سوئیس در پاسخ به این سئوال که آیا سوئیس برای رویدادهای آینده نیز بخوبی خود را آماده و مجهز کرده است، افزود: اتفاق اخیر بخوبی به ما نشان داد که عوامل امنیتی ما چقدر سریع و حرفه ای هستند. باید در برابر تهدیدهای فناورانه به توسعه سطح پیشگیری توجه کرد. البته با وجودی که برای عملیات ضد جاسوسی، منابعی را در اختیار داریم اما آنها هنوز کافی نیستند.

به گزارش تسنیم، وزیر خارجه سوئیس همچنین گفت: ما در این حوزه به شایسته ترین افراد، بهترین دانش فنی و کارآمدترین اقدامات پیشگیرانه نیاز داریم. بنابراین ما باید خود را با این شرایط هماهنگ کنیم. خبرنگار روزنامه دوباره پرسید: آیا در کوتاه مدت نیز فکری کرده اید؟ وی در پاسخ گفت: برغم آنکه آمادگی خوبی داریم اما می دانیم که نمی توان از همه چیز پیشگیری کرد. چنین مشکلاتی در کشورهای دیگر نیز رخ می دهند و در آینده نیز می توانند بوقوع بپیوندند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین