کد خبر: ۳۰۳۰۹
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۸۴ - ۱۱:۴۷

همکاری روسيه و هند در توسعه برنامه‌هاي صلح آميز اتمي

آفتاب‌‌نیوز : ولاديمير پوتين در پايان مذاكرات با "مان موهان سينگ" نخست وزير هند در كرملين در جمع خبرنگاران گفت: ما هند را شريك راهبردي خود مي‌دانيم و به صورت فعال تلاش خواهيم كرد اين كشور بتواند برنامه‌هاي خود را از جمله در استفاده موثر از انرژي اتمي براي اهداف صلح آميز عملي سازد.

وي با اشاره به مذاكرات امروز در مورد همكاريهاي دو كشور در زمينه انرژي ، گفت: كارشناسان روسيه امكان افزايش صادرات نفت و گاز به هند را مورد بررسي قرار مي‌دهند.

رييس جمهوري روسيه در پاسخ به سوال ديگري در مورد همكاري با هند و چين گفت: روسيه قصد حفظ چارچوب سه‌جانبه همكاريها با اين دو كشور را دارد.

وي خاطرنشان كرد: ساز و كار همكاريهاي روسيه با چين و هند از جمله در سطح وزيران توسعه مي‌يابد و اين همكاريها ماهيت مشخص و هدفدار مي‌يابد.

پوتين گفت: روسيه و هند براي گسترش همكاري در مبارزه با تروريسم آماده هستند و تلاش خواهند كرد شرايطي فراهم شود تا تروريست‌ها در هيچ جا خود را در امنيت احساس نكنند.

رييس جمهوري روسيه ،مشاركت هند در سازمان همكاريهاي شانگهاي را مثبت ارزيابي كرد.

نخست وزير هند گفت: از پوتين براي ديدار از هند دعوت كردم كه پذيرفته شد.

سينگ گفت: هند ،روسيه و چين با توجه به اقتصاد در حال توسعه خود داراي امكانات گسترده براي توسعه همكاريها در چارچوب دوجانبه و سه‌جانبه هستند.

وي خاطرنشان كرد: همكاريهاي نزديك اين سه كشور بزرگ عامل مهمي در ثبات اقتصادي و پيشرفت در عرصه اروپا و آسيا مي‌باشد.

در پايان اين مذاكرات در حضور رهبران دو كشور چند سند همكاري از جمله موافقت نامه همكاري در زمينه مطالعه فيزيك خورشيدي و ارتباط خورشيد با زمين و نيز موافقت نامه مربوط به توسعه مشترك سيستم خدمات ناوبري هوايي و فضايي جهاني گلوناس براي اهداف صلح آميز امضا شد.

در چارچوب برقراري اين سيستم ‪ ۱۸‬ماهواره و دستگاه فضايي فعاليت خواهند كرد.



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین