کد خبر: ۳۰۳۱۳۹
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۳
غرویان تشریح کرد

«ورود زنان به ورزشگاه»، در اندیشه امام(ره)

یک استاد حوزه علمیه قم با اشاره به موضوع ورود زنان به ورزشگاه‌ها گفت: بر طبق اندیشه حضرت امام، در این مسائل اگر مفسده‌ای نباشد، مشکلی وجود ندارد و تشخیص آن با مسئولان نظام، دولتمردان و مراجع است.
آفتاب‌‌نیوز :
حجت‌الاسلام والمسلمین محسن غرویان در گفت‌وگو با «پایگاه اطلاع‌رسانی آستان مقدس حضرت امام خمینی (س)» گفت: امام، یک فقیه مسلمان و شیعی و یک فیلسوف اسلامی بودند که توانستند در ایران، نظامی سیاسی و اجتماعی و حکومتی به نام جمهوری اسلامی را برقرار کنند.

استاد حوزه علمیه قم در تشریح دیدگاهش افزود: ما نیز در کشور ایران با همان حکومت و نظام سیاسی که امام تأسیس کردند، زندگی می‌کنیم و به طور طبیعی، در راه ادامه این تفکر و نظام و همچنین حفظ قانون اساسی نیازمند این هستیم که افکار و اندیشه‌های امام خمینی(س) استمرار داشته باشد، چراکه بقا و استمرار نظام سیاسی، در استمرار اندیشه‌های امام است. ایشان نیروی محرکه و علت محدثه این نظام بودند و ما به اجتهاد در اندیشه‌های امام نیاز داریم.

غرویان با اشاره به اینکه جهان هم به این نتیجه رسیده که بسیاری از اندیشه‌های امام برای نجات بشر و سعادت انسان‌هاست، ادامه داد: اندیشه‌های امام، فلسفه‌ و تمدن اسلامی را ترسیم می‌کند و بسیاری از آزادی‌خواهان و انسان‌دوستان همان‌گونه که به اندیشه‌های کانت، دکارت، اسپینوزا و بسیاری از فیلسوفان پرداخته‌اند، نیازمند و علاقه‌مندند که اندیشه‌های امام را مطالعه و تفسیر کنند.

وی با بیان اینکه اندیشه‌های امام برگرفته از اسلام است، تصریح کرد: همان‌طور که اسلام احتیاج به اجتهاد، تفسیر و قرائت‎های مختلف دارد، اندیشه‌های امام هم همین‌گونه است و باید تفسیر و قرائت شود و همان‌طور که در اسلام، دو نوع احکام ثابت و متغیر داریم، اندیشه‌های امام هم همین‌طور است. این‌که مقام معظم رهبری فرمودند «رأی مردم حق‌الناس است» نیز تفسیر همین معناست که در بسیاری از مسائل، خواسته مردم شناخته شود و آن‌ها را با اصول و پایه‌های فکری تطبیق دهیم و مطابقت این خواسته‌ها و اصول و پایه‌ها بر عهده کارشناسان این امر است، چنانچه مقام معظم رهبری نیز به این نکته تأکید داشتند.

غرویان همچنین با اشاره به بحث ورود زنان به ورزشگاه‌ها گفت: طبق اندیشه حضرت امام در این مسائل اگر مفسده‌ای نباشد، مشکلی وجود ندارد که تشخیص آن با مسئولان نظام، دولتمردان و مراجع است. در مقوله ورورد زنان به ورزشگاه‌ها و امثال این‌ها، باید بدون به‌هم زدن اصول و پایه‌های فکری امام و به وجود آمدن مفسده‌ای در آن، توسط کارشناسان ترتیبی اتخاذ شود که موردی خلاف قانون، اخلاق و شرع اتفاق نیفتد؛ بر این اساس، از نظر دیدگاه‌های فقهی حضرت امام(ره)، نفس مسأله بلااشکال است و آنچه مهم است، جلوگیری از بروز فساد است. در واقع می‌توان با اجتهاد در اندیشه‌های امام، به نیازهای امروز پاسخ داد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین