کد خبر: ۳۰۳۲۰۸
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۵

اختلالات تلفن ‌همراه همچنان پابرجاست

حدود هشت ماه از کارت زردی که سازمان تنظیم مقررات برای بی‌کیفیت‌بودن شبکه‌های موبایل به اپراتورها داد می‌گذرد اما هنوز اختلالات باقی است و وعده‌هایی که برای بهبود این شرایط داده شده، هیچ‌یک محقق نشدند.
آفتاب‌‌نیوز :
درعین‌حال ۱۰ ماه از اولین اعلام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای ارائه مجوز نسل سوم و چهارم موبایل به اپراتورهای تلفن‌ همراه می‌گذرد اما شواهد نشان می‌دهد که این فناوری همچنان ناپایدار است و در بسیاری از مناطق کشور، اختلالات توسعه‌ای برای این سرویس، گریبان مکالمات را نیز گرفته است.
 
علاوه‌بر قطع و وصلی‌های گاه و بیگاه، از دسترس خارج‌شدن، خط‌روخطی و قطعی حین مکالمه و اشغالی، پیغام‌های خطا در شماره‌گیری و به‌طور کل اختلالات در آنتن‌دهی، آنچه این‌روزها نمود بیشتری در اختلالات دارد، عدم پایداری شبکه‌های موبایل اپراتورهاست که باعث شده مشترکان در یک زمان در یک منطقه دارای پوشش G٣ باشند و در زمان دیگر در همان منطقه حتی پوشش G٢ هم نداشته باشند؛ این عدم پایداری باعث شده است که اتصال به اینترنت موبایل برخی مواقع با GPRS و در برخی مواقع با G٣ و G٤ یا هیچ‌کدام اتفاق بیفتد اما در هر صورت مشترک بابت این اتصال ناپایدار مجبور به پرداخت هزینه اینترنت خواهد بود.
 
به گزارش شرق، مشترکان دو اپراتور همراه اول و ایرانسل که در اتصال به اینترنت و قطعی حین مکالمه اتفاق نظر دارند، می‌گویند: سیم‌کارت‌هایشان در مقاطعی از زمان از دسترس خارج می‌شود و مجددا آنتن روی گوشی‌هایشان دیده می‌شود؛ از طرفی آنتن‌دهی نسل سوم روی گوشی و دسترسی به اینترنت ناپایدار است و این باعث می‌شود هزینه‌های ناخواسته بابت اتصال به اینترنت پرداخت کنند؛ جالب اینجاست در مکان‌هایی که تا پیش از این، صفحه موبایل مشترک کلمه نسل سوم را نشان می‌داد و مشترک می‌توانست از اینترنت موبایل استفاده کند، هم‌اکنون به GPRS تغییر یافته است و اینترنت موبایل به‌کندی حرکت می‌کند. پوشش موبایل در حال حرکت، در جاده‌ها و اماکن عمومی مانند مترو نیز کماکان مانند سابق است و این درحالی است که پوشش جاده‌ای و اماکن عمومی شهری از جمله تعهدات اپراتورهای موبایل در ارائه سرویس نسل دوم تلفن‌ همراه بود اما با وجود ارائه خدمات نسل سوم، همچنان این مشکل وجود دارد.  
 
توضیحات یکی از اپراتورها در مورد اختلالات
سعید عسگری مدیر روابط‌عمومی اپراتور همراه اول در گفت‌وگو با «مهر» وجود اختلالات این‌چنینی را تأیید نکرده است و می‌گوید: شبکه همراه اول در هر جایی که پوشش G٣ داشته باشد، این پوشش پایدار بوده است و از نظر فنی امکان ندارد، پوشش شبکه در ساعتی کامل و در ساعتی دیگر وجود نداشته باشد؛ مگر اینکه به‌صورت موردی در سایتی با اختلال‌ روبه‌رو شویم که موضوع کاملا متفاوت خواهد بود. او در مورد گزارش‌های مردمی از بروز افزایش اختلالات و نارضایتی از کیفیت موبایل بیان می‌کند: گزارش‌های مردمی به سامانه ۹۹۹۰ تغییر خاصی نسبت به گذشته نداشته و تغییری در تعداد تماس به این سامانه و نوع شکایت مشترکان گزارش نشده است که حاکی از مشکلات و اختلالات باشد.
 
مجلس اختلالات را پیگیری می‌کند
رمضانعلی سبحانی‌فر نماینده مجلس شورای اسلامی درباره اختلالات تلفن‌ همراه از نارضایتی مردم در این زمینه خبر داده است و می‌گوید: مدتی است که کیفیت تلفن‌ همراه مشکلات واضحی دارد و ما شاهد قطعی و اختلال در مکالمات تلفن‌ همراه اپراتورهای مختلف هستیم. او ادامه می‌دهد: براساس اعلام وضعیت صورت‌گرفته، مشخص شده است که اپراتورهای موبایل در یک دوره گذر به نسل‌های جدید ارتباطی هستند و نیز اجرای طرح رومینگ ملی را در برنامه دارند که این دو موضوع باعث ایجاد اختلال در سرویس‌دهی این اپراتورها شده است. به ‌گفته او، وزارت ارتباطات نباید قول بهمن ماه را برای حل این مشکلات به مردم می‌داد؛ چراکه این اپراتورها در مهرماه مجوز اصلی خود را دریافت و در بهمن ماه تقریبا نسبت به سرویس‌دهی نسل سوم اقدام کردند، به همین دلیل نباید با وعده رفع مشکلات در بهمن ماه، مشترکان را امیدوار می‌کردیم. او می‌افزاید: از رگولاتوری نیز خواسته‌ایم در این زمینه توضیحات خود را ارائه کند که البته گفته می‌شود اغلب این مشکلات فنی به‌ دلیل تغییر تکنولوژی است.
 
عذرخواهی رگولاتوری به‌جای اپراتورها
نکته قابل‌توجه این است که رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، کوتاهی اپراتورها را پذیرفته است و از جانب آنها عذرخواهی می‌کند. علی‌اصغر عمیدیان گفته اختلالات شبکه‌های موبایل را می‌پذیریم؛ اگرچه اپراتورها با توجه به حجم سرمایه‌گذاری، در حال توسعه در این بخش هستند اما رگولاتوری نیز با برگزاری جلسات کارشناسی با حضور این اپراتورها، تأکید دارد که کیفیت باید به حد مطلوب برسد. او می‌گوید: قبول داریم مشکل وجود دارد و اپراتورهای موبایل در اول راه و با تمام توان در حال تلاش هستند و از طرفی انتظارات از آنها زیاد است، با وجود این ما از مردم به‌خاطر این مشکلات عذرخواهی می‌کنیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین