کد خبر: ۳۰۳۳۷۰
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۳

اژدهای خفته در دریاچه آزادی+تصاویر

ارزش هر یک از این قایق‌ها که سری شبیه به اژدها دارند‌، حدود 100 میلیون تومان (30 هزار دلار) است،‌ با این حال این اژدهای گران، بی‌صدا در گوشه‌ای از دریاچه آزادی آرام خفته است.
آفتاب‌‌نیوز :
مربی «دراگون بوت‌ها» یا «قایق‌های اژدها» می‌گوید: این ورزش در کشورهای دیگر به صورت تفریحی و خانوادگی آخر هر هفته اجرا می‌شود‌ اما در ایران ورزش گرانی محسوب می‌شود که هر کسی توان مالی مشارکت در آن را ندارد.

شاید دلیل استقبال کم از قایق اژدها‌، گران بودن آن باشد اما محدود کردن این قایق‌ها در دریاچه‌ «صرفا» ورزشی آزادی این فرصت مشارکت را از بسیاری خانواده‌ها می‌گیرد‌. هرچند به تازگی چند قایق اژدها در دریاچه‌ چیتگر تهران رها شده‌اند اما خیلی‌ها نمی‌دانند این قایق‌های دراز و باریک از کجا آمده‌اند و هویتشان چیست.

قایق اژدها یا دراگون بوت‌، قایق پارویی دراز و باریکی است که اصالتی چینی دارد‌. سر قایق، کله‌ اژدها نصب شده که اندازه‌ آن در قایق‌های دریاچه آزادی آنقدر کوچک است که اصلا دیده نمی‌شود. بدنه‌ قایق به شکلی طراحی شده که بر ابر و غبار تسلط پیدا می‌کند و به راحتی در باد و باران هدایت می‌شود. قایق‌ران‌هایی که سوار بر دراگون بوت می‌شوند، نماد چنگال‌ها و پنجه‌های اژدها هستند که باید هماهنگ با هم عمل کنند.

در هر قایق 18 تا 20 نفر می‌نشینند که باید همزمان و با حرکتی هماهنگ پارو بزنند. این قایق گاهی هشت‌نفره هم هدایت می‌شود. در جلوی قایق یک نفر بر طبل می‌کوبد و طوری باید آن را به صدا درآورد که با حرکت پاروزنان هماهنگ باشد‌. یک سکاندار هم انتهای قایق می‌ایستد.

مسابقات اژدهای پارویی در دنیا بسیار مهیج و پربازدید است. در گذشته‌های چین، این قایق‌ها بیشتر با اهداف و مقاصد مذهبی حرکت داده می‌شدند. مثلا چینی‌ها برای مراسم بزرگداشت شاعر میهنی‌شان «کویوآن» مسابقه‌ای بزرگ بین قایق‌های اژدها ترتیب دادند که از آن پس این مسابقات نماد میهن‌پرستی و اخلاق در چین شد.

اژدهای خفته در دریاچه آزادی+تصاویر

در دهه 70 میلادی نیز مرکز اطلاع‌رسانی گردشگری چین تصمیم گرفت برای ارتقای صنعت گردشگری، جشنواره‌ اژده‌ها را با هدف توسعه این رشته‌ ورزشی برگزار کند. گفته می‌شود این جشنواره در همان دور نخست با استقبال زیادی روبه‌رو شد. تعداد علاقه‌مندان به این رشته در چین اکنون به بیش از 20 میلیون نفر رسیده است.

قایق‌های اژدها چند سالی می‌شود که در سوئد، نروژ، انگلیس و آلمان نیز هزاران طرفدار پیدا کرده‌اند. در حال حاضر کشورهایی چون لهستان،‌ مجارستان و روسیه هم به این رشته تمایل نشان داده‌اند.

اژدهای خفته در دریاچه آزادی+تصاویر

این رشته به خاطر هارمونی‌ای که در پارو زدن و تقویت روحیه‌ تیمی دارد، با استقبال زیاد گروه‌های خانوادگی در بسیاری از کشورها مواجه شده است.

مربی دراگون بوت که به علاقه‌مندان در دریاچه‌ آزادی آموزش می‌دهد، درباره‌ استقبال از این رشته در ایران به ایسنا می‌گوید: این رشته در ایران برخلاف سایر کشورها بیشتر حالت ورزشی دارد اما در بسیاری از کشورهای غربی یک رشته ورزشی تفریحی خانوادگی با جنبه گردشگری به حساب می‌آید که معمولا در آخر هفته‌ها اجرا می‌کنند.

او ادامه می‌دهد: در ایران فقط 40 قایق اژدها وجود دارد‌ چون هزینه‌ خرید آن بالاست. هر قایق ارزشی برابر با 30 هزار دلار دارد و پاروهای آن نیز هر یک 100 تا 300 دلار قیمت دارند.

حضور در کلاس‌های آموزشی دراگون بوت هم در هر ماه 100 هزار تومان هزینه برمی‌دارد. برای همین مربی این رشته‌ ورزشی می‌گوید‌ که استقبال از آن کم است.

اژدهای خفته در دریاچه آزادی+تصاویر

علاوه‌ بر گران‌بودن این قایق پارویی، به خاطر محدودیت‌هایی که مجموعه ورزشی آزادی برای حضور همزمان پاروزن‌های زن و مرد در یک قایق دارد، گروه‌های خانوادگی نیز کمتر استقبال نشان می‌دهند.

به گزارش ایسنا‌، چین بعد از آنکه این رشته را جهانی کرد، حالا از آن استفاده‌ گردشگری می‌برد. دراگون بوت‌ها به عنوان نماد چین اکنون در آب‌های بسیاری از کشورها وسیله‌ای برای تفریح گروهی گردشگران و خانواده‌ها شده‌اند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین