کد خبر: ۳۰۳۳۷۵
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۷

مذاکره ایران با ١٧٠ شرکت خارجی برای صادرات گاز

مدیر عامل شرکت ملی صادرات گاز از مذاکره با ١٧٠ شرکت خارجی برای صادرات گاز در سال ٩٣ خبرداد و گفت: سال گذشته نخستین سالی بود که تراز گاز در کشور مثبت شد.
آفتاب‌‌نیوز :
علیرضا کاملی با بیان این که ایران با ٣٤ تریلیون متر مکعب گاز، دارنده بزرگترین ذخایر گازی دنیا است به افزایش تولید روزانه بیش از ١٢٠ میلیون مترمکعبی گاز در سال گذشته اشاره کرد .

به گزارش جمعه ایرنا از وزارت نفت، وی گفت: با توجه به سیاست وزارت نفت، افزایش تولید گاز در کشور قرار است ظرف سه سال آینده تداوم یابد به نحوی که در سال ٢٠١٩ تولید گاز به یک میلیارد مترمکعب در روز برسد؛ بدین ترتیب شرایطی فراهم می شود که بخشی از این افزایش تولید برای صادرات در نظر گرفته شود.

کاملی با اشاره به این که سیاست کلی و کلان صادرات گاز بدین صورت است که با افزایش تولید گاز، تفکیک و تخصیص آن به بخش های مختلف از طریق معاونت برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری و با هماهنگی با وزیر نفت صورت می گیرد، تصریح کرد: سیاست صادرات گاز نیز از سوی وزیر نفت به شرکت ملی صادرات گاز تکلیف می شود.

مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران با اشاره به این که اولویت نخست برای صادرات گاز کشورهای منطقه هستند، اظهار داشت: هم اکنون با کشورهای ترکمنستان، ارمنستان، آذربایجان، ترکیه تعامل نزدیکی وجود دارد و بزودی عراق نیز به این کشورها اضافه می شود؛ ضمن این که مذاکراتی با دیگر کشورهای منطقه خلیج فارس مثل امارات، کویت، بحرین و عمان صورت گرفته است و در حال بستر سازی برای صادرات گاز به این کشورها هستیم.

کاملی اظهار داشت: با توجه به روند فزاینده تولید گاز و همچنین طولانی بودن زمان مذاکرات قراردادهای گازی لازم است از هم اکنون این اقدام ها و مذاکرات انجام شود. 

وی درباره صادرات گاز به اروپا با تاکید بر این که اولویت نخست در صادرات گاز، کشورهای است که از لحاظ جغرافیایی به ایران نزدیک هستند، تصریح کرد: ایران می تواند با ساخت حداکثر ٢٠٠ کیلومتر خط لوله، گاز را به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر کند و طبیعی است که این کشورها به دلیل هزینه و زمان کمتر و منافع بیشتر، اولویت نخست صادرات گاز هستند.

وی با بیان این که ورود به بازار گاز اروپا از طریق خط لوله در شرایط فعلی حداقل به چهار هزار کیلومتر خط لوله نیاز دارد که که نیازمند هزینه بالا و زمان بیشتری است، تصریح کرد: البته این بدان معنی نیست که به بازار اروپا چشم نداشته باشیم بلکه نگاه ما به این بازار بلند مدت است و امیدواریم از طریق ال ان جی به بازارهای اروپا دسترسی یابیم.

کاملی همچنین به بحث تبدیل گاز به برق نیز اشاره کرد و با بیان این که در این زمینه تاکنون چندین توافقنامه امضا شده است، اظهار امیدواری کرد که با احداث این نیروگاه ها و تبدیل گاز به برق و تامین برق کشورهای همجوار ، ارزش افزوده ناشی از تبدیل گاز به برق نصیب کشور شود. 

کاملی افزود: همچنین در این زمینه مذاکراتی با شرکت های خارجی برای تبدیل گاز به برق انجام شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین