کد خبر: ۳۰۳۳۹۱
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۲

نخستین نشست 1+5 پس از موضع‌گیری تازه جان کری

معاونان وزیران خارجه کشورهای 1+5 در وین برای هماهنگ کردن مواضع در مذاکره با ایران نشستی تشکیل دادند. این نخستین نشست شش قدرت جهانی پس از چرخش آشکار مواضع جان کری وزیر خارجه امریکا است.
آفتاب‌‌نیوز :
در هفتمین دور مذاکرات که نشستی هماهنگی میان معاونان وزیر امور خارجه با همتایان شان در شش کشور قدرتمند جهان برگزار شد، مقرر شد روند مذاکرات که کند و آهسته اما رو به پیشرفت ارزیابی می شد ، قدری شتاب گیرد.

سه روز پس از آن، جان کری در اظهارنظری که چرخشی آشکار در مواضع امریکا ارزیابی شد، گفت که فعالیت های گذشته ایران برای واشنگتن ملاک نیست و نگاه آنها به آینده است.

وزیر خارجه امریکا گفت که اطمینان از آینده بسیار مهم تر از کنکاش در گذشته است. به اعتقاد کری، « فعالیت های ایران در گذشته نیاز به بررسی دارد ولی تحریم ها پیش از رفع نگرانی های آژآنس هم قابل برچیدن است»، تحریم هایی که فروش نفت ایران و نقل و انتقال پول را با دشواری های زیادی روبرو کرده است.

البته کری جملات دیگری هم گفت که به نظر می رسد مخاطب آن بیش از همه، افکار عمومی امریکا بود. او گفت که دستگاه های اطلاعاتی امریکا به خوبی از آنچه ایران کرده آگاهند.

برخی کارشناسان امریکایی این اظهارات را چالش کشیده اند. یکی از آنها دیوید آلبرایت رییس موسسه علوم وامنیت بین الملل است که سخنان کری را تضعیف موضع قبلی امریکا و یا حداقل پیش درآمدی برای تضعیف آن در آینده می بیند.

آلبرایت گفت: اگر دولت آمریکا اینقدر درباره برنامه های ایران می داند باید جزییات آن را منتشر کند مثل اسامی، تاریخ ، فعالیت ها و مکان ها.

رسانه های امریکایی ها می گویند برچیدن تحریم ها و میزان دسترسی بازرسان آژانس همچنان دو موضوع حل نشده در مذاکرات است ولی ایران « جدول همزمانی» را یکی از پرانتز های باز متن توافق جامع اعلام کرده است.

رابرت آینهورن عضو تیم مذاکره کننده امریکا تا سال2013 در تازه ترین مقاله خود نوشت: علاوه بر موضوعات مهم و شاخص، مذاکره باید درباره بخش قابل ملاحظه ای از جزییات فنی هم به توافق منجر شود.

او گفت که 5+1 سه ضمیمه طولانی فنی در کنار متن توافق اصلی سیاسی پیشنهاد کرده اند که ایرانی ها تاکنون در قبال آن مقاومت کرده اند با این استدلال که جزییات در کنار اجرای توافق اصلی قابل انجام است.

با این حال 5+1 بویژه آمریکا اصرار دارد که جزییات ثبت شود تا اجرای توافق بعدا بامشکل روبرو نشود.

به گزارش ایرنا، هرچه هست، نتیجه نشست 1+5 روند و شتاب مذاکرات در روزهای آینده را مشخص می کند، بویژه آن که زمان به سرعت می گذرد و مهلت خودخوانده نگارش متن توافق جامع هم به زودی بسر خواهد رسید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین