کد خبر: ۳۰۳۵۱۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۵

همنوایی جدید تلویزیون با دلواپسان!

اینکه چه زمان مدیران صداوسیما تصمیم می‌گیرند از این رویه خود دست بردارند، مشخص نیست؛ رویه‌ای که مسبوق به سابقه است و پیش از این با برنامه پر مخاطب رادیو هفت که مانند برنامه دستان در شبکه آموزش مخاطبان خاص خود را دارد نیز شده بود.
آفتاب‌‌نیوز : صداوسیما تنها برنامه موسیقی خود را به بهانه‌ای عجیب لغو کرد.

 روزنامه آفتاب یزد با انتشار این خبر، نوشت: موسیقی، موسیقی و باز هم موسیقی. انگار هیولای لغو هیچ وقت قرار نیست دست از سر موسیقی و ساز و آواز بردارد.

حالا دیگر مدتهاست که دیگر کسی توجهی نمی‌کند به ناله‌هایی که سازها سر می‌دهند، این همه لغو کنسرت‌ها کافی نبود و معترضان و دلواپسان را راضی نمی‌کرد که اندیشه اشتباهشان به صداوسیما که مدت‌های مدیدی است که دیگر هیچ‌کس رسانه ملی نمی‌خواندش تسری پیدا کرده و این بار انگار هدف تنها برنامه موسیقی محور صداوسیما یعنی برنامه دستان است؛ برنامه‌ای که با موضوع موسیقی و از شبکه آموزش (هفت) پخش می‌شود و بینندگان خاص خود را دارد.

این برنامه که هر هفته شب‌های جمعه‌ ساعت 21 پخش شده و بازپخش آن نیز شب‌های شنبه‌ها ساعت 21 است، به بررسی اتفاقات حوزه موسیقی ایران می‌پردازد.

با اینکه رئیس سازمان صداوسیما تغییر یافته و همگان امیدوار بودند که با تغییر مسئولان ارشد صداوسیما نگرش‌های غرض‌ورزانه نیز از این دستگاه رخت بربسته و به فراموشی سپرده شود، اما نه تنها اینگونه نشد که انگار سیاست‌ها همان سیاست‌های پیشین بود و نگرش‌ها نیز همان.

در آغاز ماه مبارک رمضان حداقل انتظاری که در حوزه موسیقی از این دستگاه می‌رفت این بود که راه و روش گذشته را کنار گذارد و برای برداشتن اولین گام با قرار دادن دعای معروف شب‌های رمضان یعنی ربنای شجریان در کنداکتور برنامه‌های خود پیشقدم شود و دست دوستی به سوی مردم دراز کند اما انگار در این وادی آنچه مهم نیست، خواست و اراده مردم است؛ چه آنکه گزارش‌ها و یادداشت‌های بی‌اندازه‌ای در خصوص بازگشت ربنا به تلویزیون نوشته شد اما هیچ‌کدام از مسئولان کنونی صداوسیما اهمیتی بر خواسته مردم ننهاده و تنها به طی طریق گذشتگان خود همچنان ربنا را در محاق توقیف قرار دادند و نه تنها به این نیز اکتفا نکردند که در تازه‌ترین اقدام بی‌منطق خود، قصد دارند اقدامات دیگر نهادهایی را که علیه موسیقی گام برمی‌دارند، تکمیل کنند.

این اقدام در حالی صورت می‌پذیرد که قرار بود آخرین برنامه تلویزیونی دستان با حضور مهمان‌هایی چون حمید متبسم و استاد قنبری‌مهر آماده رفتن روی آنتن صداوسیما شود اما مدیران شبکه آموزش به یکباره جلو پخش آن را گرفته و دلیل خود را برای این اقدام نداشتن رویکرد آموزشی این برنامه عنوان کردند. این در حالی است که قسمتی از این برنامه هفتگی به تدریس آواز توسط علی جهاندار اختصاص داشت و مسئولان شبکه پیش از لغو این برنامه خواهان حذف این بخش از برنامه شده بودند.

ایرانیان در طول سال‌های متعدد نه تنها از شبکه آموزش که از سوی شبکه‌های دیگر نیز شاهد پخش برنامه‌هایی بودند که نه تنها محتوای خاصی نداشته که گاه هیچ‌کس رغبت نمی‌کرده که به تماشای آن برنامه‌ها بنشیند. جالب اینجاست که دیده شده که این رسانه گاه به بهانه درخواست‌های متعدد از سوی مردم اقدام به پخش برنامه‌هایی می‌کند که شاید هیچ بیننده‌ای نداشته باشد اما تنها به این دلیل که برنامه دستان رویکرد آموزشی ندارد آن را لغو می‌کند.

پرسشی که در اینجا مطرح می‌شود این است که اساساً اگر برنامه ماهیت آموزشی نداشت چرا تا امروز این همه پول صرف هزینه ساخت آن شده و روی آنتن رفته است؟ در ادامه، سکوت معنادار مجری - کارشناس این برنامه را بخوانید که از نارضایتی وی از لغو برنامه حکایت می‌کند.

سید عباس سجادی، مجری - کارشناس برنامه دستان با بیان اینکه "در حال حاضر قصد اظهارنظر درباره این موضوع را ندارد"، می‌گوید: فعلاً قصد صحبت ندارم و سکوت می‌کنم که سکوت بخش مهمی از موسیقی است.

پرسشی که باید از مسئولان و مدیران شبکه آموزش برنامه تلویزیونی دستان پرسید این است که پس از سابقه دو ساله‌ای که این برنامه داشته و در طول این دو سال نیز با پخش بیش از صد برنامه با حضور بزرگان حوزه موسیقی موفق به جذب مخاطب شده چرا مدیران تازه امروز پی به آموزشی نبودن برنامه برده و درصدد حذف آن برآمده‌اند؟ قطعاً پاسخی که مدیران درباره آموزشی نبودن برنامه داده‌اند پاسخ قانع‌کننده‌ای نیست.

اینکه چه زمان مدیران صداوسیما تصمیم می‌گیرند از این رویه خود دست بردارند، مشخص نیست؛ رویه‌ای که مسبوق به سابقه است و پیش از این با برنامه پر مخاطب رادیو هفت که مانند برنامه دستان در شبکه آموزش مخاطبان خاص خود را دارد نیز شده بود.

مدیر شبکه آموزش: «دستان» موقتاً پخش نمی‌شود

با تمام حرف‌ها و انتقاداتی که به این اقدام مدیران شبکه آموزش وارد است، اما حسین ساری مدیر شبکه آموزش در خصوص لغو برنامه دستان دیدگاه دیگری داشته و با اشاره به لزوم هماهنگ شدن برنامه‌سازان با رویکرد آموزشی و مهارتی این شبکه، عنوان کرد برنامه «دستان» به صورت موقت و برای بالا بردن جنبه‌های آموزشی تعطیل شده است.

امیدواریم اظهارنظر مدیر شبکه آمورش حداقل این نوید را می‌دهد که برنامه دستان برای همیشه لغو نخواهد شد و این اقدام رسانه ملی در راستای اهداف لغوکنندگان کنسرت‌ها نیست. مردم نیز ناچار سخنان مدیر شبکه آموزش را به فال نیک گرفته و امیدوارند که برنامه‌های موسیقایی صداوسیما از حالت مهجوریت درآمده و در آینده بتواند نفس راحتی بکشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۲
0
2
مي خواهند مردم را بسمت كانال هاي ماهواره ترغيب نمايند
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین