کد خبر: ۳۰۳۵۷۹
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۹

ایران چگونه می‌تواند نیروهای پیاده‌نظام امریکا را شکست دهد؟

اکنون این توافق و اجماع کلی حاصل شده که حملات هوایی علیه تاسیسات هسته‌ای ایران تاثیر چندانی در جلوگیری ایران از دستیابی به سلاح هسته‌ای نخواهد داشت و ایران قادر خواهد بود تا تاسیسات خود را بازسازی کند.
آفتاب‌‌نیوز :
"زاخاری کک" تحلیلگر نشریه "نشنال اینترست" با انتشار گزارشی با استناد به شرایط جغرافیایی و توانایی‌های نظامی کشورمان اشاره می‌کند که ایران قادر است برای تحمیل هزینه‌های سنگین حمله نظامی احتمالی امریکا، اقدامات موثری را انجام دهد.

به گزارش خرداد، نویسنده مقاله با اشاره به این موضوع که اقدام صرفا نظامی هوایی امریکایی‌ها علیه ایران کارآمد نخواهد بود اشاره می‌کند که برای اشغال زمینی ایران نیز امریکایی‌ها با محدودیت‌هایی مواجه خواهند بود و در این‌باره می‌نویسد: "از سال 2009 میلادی، از سوی رییس جمهوری امریکا و سایر مقام‌های امریکایی به طور مداوم موضوع حملات هوایی علیه ایران مطرح می‌شد. با این حال، اکنون این توافق و اجماع کلی حاصل شده که حملات هوایی علیه تاسیسات هسته‌ای ایران تاثیر چندانی در جلوگیری ایران از دستیابی به سلاح هسته‌ای نخواهد داشت و ایران قادر خواهد بود تا تاسیسات خود را بازسازی کند. اکنون این نتیجه حاصل شده که تنها اقدام نظامی که می‌تواند ایران را از دستیابی به سلاح هسته‌ای بازدارد اشغال نظامی آن کشور و روی کار آوردن حکومتی دوست امریکا در ایران است. البته این گزینه هرگز از سوی هیچ ناظری به صورت جدی مطرح نشده است." 

"زاخاری کک" جغرافیای ایران را نقطه قوت کشور برای مقابله با هرگونه اشغال نظامی نیروهای امریکایی می‌داند و در این باره می‌نویسد:"شرکت خصوصی امنیتی "استراتفور" در گزارش اخیر خود درباره جغرافیای ایران می‌نویسد:"ایران سرزمینی است که از سه طرف توسط کوه‌ها محاصره شده است. زمین‌های بایر نیز آن کشور را احاطه کرده‌اند در نتیجه اشغال ایران کار دشواری است." 

نویسنده به دیگر محدودیت‌های پیش‌روی امریکا برای حمله علیه ایران اشاره می‌کند و می‌نویسد: "امریکا اگر بخواهد از طریق مرز افغانستان با ایران به آن کشور حمله کند سناریویی کابوس‌وار را پیش‌رو خواهد داشت با توجه به این که اکنون روابط امریکا و روسیه تا حد زیادی بدتر از گذشته شده است. از سوی دیگر، مناطقی از رشته‌کوه‌های نبستا کوچک در امتداد مناطق مرزی وجود دارند. دو منطقه بزرگ بیابانی دشت لوت و دشت کویر نیز در آن قسمت واقع شده است. دشت کویر شبیه یک تله است. مطابق گزارش "استراتفور" دشت کویر شامل لایه‌ای از نمک و همچنین حاوی پوششی از گل است که گل و لای شدیدی را در خود جای داده است. این موضوع می‌تواند هر نیروی زمینی پیاده نظامی را بیچاره کند و به شدت توانایی امریکا برای استفاده از نیورهای زمینی را محدود می‌کند." 

نویسنده مقاله در ادامه اشاره می‌کند که امرکا از جانب مرزهای غربی ایران نیز با مشکل مواجه است و در این باره می‌نویسد:"باید اشاره کرد که ترکیه به عنوان عضوی از ناتو و متحد ایالات متحده از صدور مجوز برای حمله امریکا علیه عراق خودداری کرد. رشته‌کوه‌های زاگرس نیز در مرز ایران و ترکیه وجود دارند که حمله را بسیار دشوارتر می‌کنند. تنها مسیر ممکن از طریق رودخانه‌های دجله و فرات و ابراهه شط العرب است با این حال، امرکایی‌ها در آن منطقه نیز آسیب‌پذیر هستند چرا که ایران در طول سال‌های اخیر توانسته حمایت شیعیان عراقی را به سوی خود جلب کند." 

زاخاری کک در ادامه اشاره می‌کند ایران در سواحل جنوب خلیج فارس نیز سال‌ها خود را برای حمله احتمالی آماده کرده است و می‌تواند با استفاده از مین‌های کارگذاری‌شده و موشک‌های خود اقداماتی را علیه نیروهای امریکایی انجام دهد. "مایکل کانل" رییس برنامه مطالعات ایران در موسسه "سی ان ای" در این‌باره می گوید: "جغرافیا عاملی کلیدی در برنامه‌ریزی دریایی ایران است. محیط خلیج فارس محدود شده است و امکان هرگونه مانور گسترده نظامی در آن را محدود می‌کند و در این باره دست نیروهای سپاه پاسداران ایران باز خواهد بود." 
 
نشنال اینترست در پایان اشاره می‌کند که واحدهای دفاع مردی تشکیل‌شده از سوی سپاه و بسیج نیز نیروهایی هستند که می‌توانند در مقابل حمله نیروهای خارجی مقاومت کنند.   
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۰
0
0
واقعایعنی مااینقدرقوی هستیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
0
0
وارد اين مقولات نشويد كه ..
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
0
0
تنها راهش فقط دوستی و مصالحه با ایران است
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین