کد خبر: ۳۰۳۸۱۵
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۲

فرانس پرس: فرد مرموزی که گمنام ماندن را بر معروف بودن ترجیح می‌دهد

خبرگزاری فرانسه در گزارشی به قلم دابیلو. جی . دانلوپ کارشناس سیاسی مسائل کشورهای عربی، به ماهیت و پیشینه ابوبکر البغدادی سرکرده گروه تروریستی داعش پرداخت و نوشت : ابوبکر البغدادی که یک سال پیش توسط داعش به عنوان خلیفه مسلمین معرفی شد، فرد مرموزی است که گمنام ماندن را بر معروف بودن بیشتر ترجیح می دهد .
آفتاب‌‌نیوز : البته شاید علت بخشی از این ترجیح وی به قصد آمریکا درباره او برگردد زیرا همین حالا وی یکی از افراد به شدت تحت تعقیب در جهان است و آمریکا برای بازداشت وی 10 میلیون دلار جایزه تعیین کرده است. اما جالب به نظر می رسد که با وجود گسترش رسانه های داعش که هر روز موارد زیادی عکس و ویدئو از حملات و عملیات خود در مناطق مختلف سوریه و عراق نشان می دهند وی همچنان ناپیدا و نادیدنی است.

پاتریک اسکینر Patrick Skinner کارشناس بنگاه مشاوران سوفان گروپ Soufan Group در همین باره می گوید نکته جالب این است که سرکرده این گروه تروریستی که تا این حد به تصویر خود حساس است باید مخفی و مرموز باشد.
از ماه ژوییه سال 2014 که خلیفه ابراهیم برای نخستین بار در حال سخنرانی در مسجدی در موصل دیده شد و تصاویر وی از رسانه ها پخش شد دیگر هیچ گاه تصویری از وی در رسانه ها نشان داده نشده است. وی سال گذشته در حالی که عبا و عمامه سیاهی پوشیده بود چند روز بعد از معرفی به عنوان خلیفه مسلمین، برای مردم سخنرانی می کرد و از همه مسلمانان خواست از او پیروی کنند.

سخنرانی وی در زمانی انجام شد که گروه تروریستی داعش، بخش قابل توجهی از سرزمین های عراق و سوریه را به تصرف و کنترل خود در آورده بود. از زمانی که حملات (به اصطلاح) ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا در ماه اوت علیه گروه داعش در عراق و سوریه آغاز شد، دیگر تصویری از ابوبکر البغدادی منتشر نشد و تنها دو پیام صوتی از وی منتشر شد و آن هم بعد از آن صورت گرفت که برخی شایعات حاکی از زخمی یا حتی کشته شدن وی در حملات و بمباران های نیروهای (به اصطلاح) ائتلاف بین المللی بود.

ایمن التمیمی کارشناس همایش خاورمیانه (غرب آسیا) در همین باره می گوید ابوبکر البغدادی شخصیت مرموزی دارد و این شخصیت مرموز وی نیز ناشی از آن است که وی تاکنون چند بار از حملات و اقداماتی که برای کشتن وی ترتیب داده شده بود جان سالم به در برده است. به نظر می رسد وی نسبت به ایمن الظواهری سرکرده القاعده خیلی بهتر و عملی تر از عهده انجام دادن بسیاری کارها برآمده است.

بر اساس اسناد و مدارکی که دستگاه اطلاعاتی عراق از ابوبکر البغدادی به دست آورده است وی در سال 1971 در سامرا در شمال عراق به دنیا آمده است. ابوبکر البغدادی دارای مدرک دکترا در رشته پژوهش های اسلامی است و استاد دانشگاه تکریت بود. وی از زن اولش که در فاصله سالهای 2000 تا 2008 همسر او بود چهار فرزند شامل دو پسر، دو دو دختر دارد. از همسر دومش نیز یک پسر دارد.
ابوبکر البغدادی در سال 2003 بعد از حمله آمریکا به عراق به شورشیان پیوست که احتمال داده می شود وی مدتی نیز در اردوگاه آمریکایی ها در عراق در بازداشت بود.

نیروهای آمریکایی در سال 2005 از مرگ ابو دعا یکی از لقب های وی در یکی از حملات خود خبر دادند. اما وی بعدا در سال 2010 در راس گروه داعش که در آن زمان شاخه القاعده در عراق بود، ظاهر شد.
ابوبکر البغدادی بعد از مدتی توانست این گروه را که در آن زمان به خاطر راهبرد آمریکا در مبارزه موثر با شورشیان به حاشیه رانده شده بود، به یک گروه پرقدرت، ثروتمند و خشن در جهان تبدیل کند. اقدامات خشونت باری که این گروه تحت رهبری ابوبکر البغدادی انجام می داد و می دهد ، خشن ترین اقدامات تروریستی در سراسر جهان به حساب می آید.
جنگ داخلی در سوریه و بی ثباتی در عراق این فرصت را به داعش داد تا در سال 2013 پایش را به سوریه نیز برساند و در ژوئن سال 2014 عملیات گسترده خود را در این کشور همسایه عراق آغاز کرد.

قبل از اینکه این اتفاقات روی دهد داعش از القاعده جدا شد . دلیل این جدا شدن نیز این بود که ابوبکر البغدادی حاضر نشد دستورات ایمن الظواهری را اجرا کند . الظواهری از ابوبکر داعش خواسته بود فعالیت های خود را فقط به عراق متمرکز کند و سوریه را به گروه جبهه النصره بسپارد.
اقداماتی که داعش انجام داد از اسلام تصویری به جهان نشان داد که گویی اسلام ، دین جنگ است و این چیزی بود که خود البغدادی در پیامی بر آن تاکید کرده بود.

سازمان ملل داعش را به ارتکاب جنایت علیه بشریت متهم کرد. این گروه از زمانی که فعالیت تروریستی خود را آغاز کرده است تاکنون چند هزار نظامی و غیر نظامی را کشته است . شمار زیادی از روزنامه نگاران و اتباع کشورهای خارجی را گردن زده است و زنان ایزدی را مانند برده فروخته است.
داعش با دهها هزار نفر جنگجو، هم اکنون کنترل 50 درصد خاک سوریه و بخش وسیعی از خاک عراق را در اختیار دارد. البغدادی در این گروه به عنوان فرماندهی شناخته شده است که در میادین نبرد حضور دارد، برعکس ایمن الظواهری که در اتاقی نشسته و در فاصله بسیار دور عملیات تروریستی گروه القاعده را نظارت می کند.

مسیری که البغدادی طی می کند حتی با اسامه بن لادن سرکرده سابق القاعده نیز فرق دارد. بن لادن گروه القاعده را با پول و ثروت خود راه انداخت . بن لادن فردی بود که حتی قبل از آنکه عملیات تروریستی یازده سپتامبر انجام گیرد در جهان شناخته شده بود. تصاویر وی در رسانه های جهان قبلا خیلی پخش شده بود . معروف شدن البغدادی نمی تواند با دیگر سرکردگان گروههای تروریستی مقایسه شود.

اسکینر می گوید بن لادن از قبل معروف بود و از این گذشته، او دینداری خود را به نمایش می گذاشت. اما البغدادی اصلا این گونه نیست . او دوست ندارد در ملاء عام ظاهر شود و او در سخنان خود از خلیفه گری و دشمنان و نه خودش حرف می زند.
خود البغدادی در آخرین پیام صوتی که در 14 ماه مه امسال منتشر شد با تاکید بر اینکه اسلام دین جنگ است و دین صلح و آرامش نیست از همه مسلمانان جهان خواست یا به خلافت اسلامی تحت رهبری داعش بپیوندند یا در کشورهایی که زندگی می کنند جهاد به راه اندازند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین