کد خبر: ۳۰۴۰۰
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۸۴ - ۱۶:۲۶

20 نقطه مبهم در سانحه هوایی سقوط هواپیمای سی 130

آفتاب‌‌نیوز :

کاظم جلالی نماینده شاهرود در جمع خبرنگاران پارلمانی با اشاره به اینکه برخی از خطاها و قصورها در حادثه سقوط هواپیما از دید کمیسیون امنیت ملی محرز است اظهار داشت: از جمله این خطاها که به نام نقض فنی مطرح شده مربوط به هدایت هواپیما با مشخص شدن نقض فنی است که باید هدایت هواپیما در اختیار سیستم کنترل زمینی قرار می گرفت در حالی که هدایت هواپیما به برج مراقبت سپرده شده است. 

وی اظهار داشت: این موضوع از نظر ما خطای محرز است و باید با عوامل این کار به شدت برخورد کرد. 

مخبر کمیسیون امنیت ملی اضافه کرد: گزارش های رسیده از سانحه حاکی از آن است که سرهنگی به نام آ‌ذرکیش در آخرین لحظات از برج مراقبت با خلبان هواپیما صحبت کرده است. 

جلالی تصریح کرد: کارشناسان فنی پرواز معتقدند به جای کنترل ماهواره ای باید در آن لحظات کنترل زمینی می گرفت که انجام نشدن این روش نوعی خطا محسوب می شود. 

وی با بیان اینکه کمیسیون هنوز به جمع بندی در این رابطه نرسیده اظهار داشت: برای رسیدن به یک نتیجه واحد نیاز به جلسات دیگری داریم. 

نماینده شاهرود گفت: بخشی از دلایل این سانحه مربوط به نارسایی هایی است که در ناوگان هوایی کشور وجود دارد و متاسفانه سیستم حمل و نقل و هواپیماهای کشور طبق استانداردهای جهانی به روز نمی شوند. 

مخبر کمیسیون امنیت ملی با تاکید بر این نکته که بخشی از دلایل این سانحه ناشی از خطاهای سیستم هدایت هواپیما در فرودگاه بوده خاطر نشان کرد: این خطاها غیر قابل کتمان است و باید تمهیداتی اندیشیده شود که در درجه نخست دیگر این گونه حوادث تکرار نشود و از سوی دیگر با متخلفان برخورد صورت بگیرد. 

جلالی اشکال در سیستم ناوبری هواپیما را علت اصلی در سقوط این هواپیما ندانست و تصریح کرد: نقض فنی سیستم ناوبری ارتباطی به امنیت پرواز ندارد و این موجب سقوط هواپیما نشده است. 

وی اظهار داشت: هنگامی که شهید خلبان گوهری نقض در سیستم ناوبری را به اطلاع مسئولان فرودگاه رساند در فاصله اینکه خلبان دیگری برای پرواز انتخاب شوداین نقض فنی جبران شده است. 

مخبر کمیسیون امنیت ملی تاکید کرد: ضمن اینکه از کارشناسان فنی پرواز که از نیروی هوایی ارتش هستند نیز این موضوع را سوال کردیم و آنها نیز بر این موضوع تاکید کردند. 

جلالی در پایان افزود: این کارشناسان همچنین تاکید کرده اند که اجازه پرواز به هواپیما به دلیل داشتن نقض فنی در سیستم ناوبری خطا بوده هر چند این عامل هم عامل اصلی سقوط هواپیما نیست.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین