کد خبر: ۳۰۴۲۷۱
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۹

کارشناس سوئدي: شکست مذاکرات هسته اي ايران فقط به نفع تندروها است

اگر طرفهای حاضر در مذاکرات بدون رسیدن به توافق و امضای متن توافق از میز مذاکرات بلندشوند، ما در وضعی مبهم قرار خواهیم گرفت.
آفتاب‌‌نیوز : کارشناس سوئدی تصریح کرد شکست مذاکرات هسته ای ایران فقط به نفع تندروها است و در این زمینه آمریکا به شدت تحت فشار است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از شبکه تلویزیونی پرس تی وی، یان اوبرگ در گفتگو با این شبکه از شهر لوند سوئد گفت: «گفتگوهای هسته ای ایران همچنان ادامه دارد. بی اعتمادی شدید بین ایران و آمریکا که سابقه آن به سال هزار و نهصد و پنجاه و سه (کودتا علیه دولت دکتر مصدق) بازمی گردد بر گفتگوها سایه افکنده است.

یکی از مسائل مطرح در شرایط جاری مذاکرات، موضوع تحریمهای ایران است. مشکل مطرح درباره تحریمها این است که اعمال تحریمها بسیار آسان است اما برداشته شدن تحریمها بسیار دشوار است.

 از زمان توافق ژنو در نوامبر دو هزار و سیزده، ایران گامهای بزرگی در جهت صحیح برداشته است. آمریکا در این مدت، گامهای بسیار کم و ناچیزی برداشته است.

اگر آمریکا به علت فشارهای اسرائیل یا هر عامل دیگری، با ایران به توافق نرسد، این وضع برای ایران و غرب و کل جامعه جهانی، بسیار بد خواهد بود. باتوجه به اینکه تا این اندازه به توافق نزدیک شده ایم، تعجب آور است که غرب اینگونه عمل می کند.»

وی در ادامه افزود: «من در گذشته به نتیجه بخش بودن گفتگوها بسیار خوشبین بودم اما دیگر چنین خوشبینی ندارم. فشارها بر باراک اوباما رئیس جمهور و جان کری وزیر امورخارجه آمریکا که خودشان خواهان توافق هستند، بسیار زیاد و بی سابقه است. اسرائیل و عوامل دیگری دوست دارند هیچ توافقی حاصل نشود.

 کل ماجرای ترتیب داده شده برای ایران از ابتدا غیرمنصفانه بوده است زیرا این کشوری نیست که دارای توان هسته ای(تسلیحات هسته ای) باشد و این کشور یکی از اعضای معاهده منع گسترش جنگ افزارهای هسته ای(ان پی تی) است.

درنتیجه، ایران باید وضعی همانند بسیاری از دیگر کشورهای عضو ان پی تی داشته باشد. درحالی با ایران اینگونه برخورد می شود که اسرائیل دارای قدرت هسته ای(تسلیحات هسته ای) است اما عضو ان پی تی نیست و هیچکس درباره فعالیتهای هسته ای اسرائیل سخنی به زبان نمی آورد.

نه تنها این کار انجام نمی شود بلکه غرب به نوعی به اسرائیل چک سفید داده است تا همچنان تهدیدکند، به توسعه طلبی هایش ادامه بدهد و همچنان قدرتی اشغالگر باشد.»
وی گفت: «اگر توافق هسته ای حاصل نشود، خطر بروز تقابل نظامی افزایش خواهد یافت.

اگر طرفهای حاضر در مذاکرات بدون رسیدن به توافق و امضای متن توافق از میز مذاکرات بلندشوند، ما در وضعی مبهم قرار خواهیم گرفت.

این وضع برای کل جهان خطرناک است. مردم ایران هیچ کار اشتباهی انجام نداده اند که مشمول تحریمها باشند. ادامه تحریمها به ضرر مردم ایران تمام خواهد شد. من همواره مخالف تحریمها بوده ام. تحریم، ابزاری ابلهانه است.

تحریمها سبب ایجاد صلح و اعتماد نمی شود. مذاکره کنندگان دیگر کجا هستند؟ چینی ها و روس ها و فرانسوی ها و آلمان ها کجا هستند؟ چرا آنها در مذاکرات کاری انجام نمی دهند؟ منافع همه در این نهفته است که توافق هسته ای حاصل شود.

 آنها نباید اجازه بدهند عناصر افراطی در آمریکا یا عناصر افراطی در ایران، بتوانند مانع از توافق هسته ای شوند. این عناصر افراطی از ادامه تحریمها استقبال می کنند زیرا می توانند به قاچاق و اقدامات مجرمانه اقتصادی خود ادامه بدهند. اگر تحریمها برداشته و توافق هسته ای حاصل شود، به نفع کل جهان خواهد بود.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین