کد خبر: ۳۰۴۴۱۹
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۹

تماس محرمانه ترکیه با تل‌آویو

مولود چاوش اوغلی وزیر خارجه ترکیه روز چهارشنبه تماس محرمانه مقامات بلندپایه وزارت خارجه ترکیه و رژیم صهیونیستی در ایتالیا را تایید کرد و گفت: بدون تماس چگونه می توان به توافقی دست یافت.
آفتاب‌‌نیوز :
چاوش اوغلی در پی انتشار خبری در روزنامه اسراییلی هاآرتص، مبنی بر دیدار محرمانه «فریدون سینیرلی اوغلی» قائم مقام وزارت خارجه ترکیه در رم پایتخت ایتالیا با «دور گولد» مقام بلند پایه وزارت خارجه رژیم صهیونیستی این مطلب را امروز چهارشنبه در دیدار با اعضای انجمن خبرنگاران عکاس ترکیه عنوان کرد.

به گزارش ایرنا، به نوشته تارنمای خبری روزنامه حریت، در این دیدار خبرنگاران در خصوص ادعای روزنامه صهیونیستی و اینکه آیا ترکیه خواهان احیای دوباره روابط دیپلماتیک با تل آویو است، سوالی از وزیر خارجه ترکیه پرسیدند که وی نیز در پاسخ گفت: تماس ها مورد تازه ای نیست و اصولا کارشناسان دو طرف هر از گاهی تماس داشته اند و اگر قرار باشد توافقی حاصل شود، این بدون تماس ممکن نخواهد بود.

او در خصوص شرایط ترکیه برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی گفت: یکی از این شرایط عملی شده، ولی در خصوص دو شرط دیگر ترکیه، توپ دیگر در زمین تل آویو است. آنکارا منتظر پاسخ آنهاست. ولی به نظر می رسد موازنه های سیاسی داخلی در اسراییل، حتی توافقات پیشین دو طرف نیز نمی تواند جامه عمل پوشد.

در مارس 2013 میلادی در جریان دیدار باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا از سرزمین های اشغالی، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی به خاطر حمله به کشتی مرمره و کشتار 9 تن از شهروندان ترکیه در جریان کمک رسانی به مردم محاصره شده غزه در سال 2010 میلادی، از رجب طیب اردوغان نخست وزیر وقت ترکیه عذرخواهی کرده بود.

عذرخواهی یکی از سه شرط ترکیه برای عادی سازی دوباره روابط با تل آویو، پس از بحران کشتی مرمره بود.

بعد از این عذرخواهی گام هایی برای عادی سازی روابط برداشته شد و مذاکراتی در خصوص میزان و نحوه پرداخت غرامت از سوی رژیم صهیونیستی به بازماندگان حادثه شروع شد، ولی متن توافقنامه آماده شده از سوی نتانیاهو تایید نشده بود.

ترکیه در پی حمله نیروهای رژیم صهیونیستی به کشتی مرمره که حامل کمک های انساندوستانه به مردم محاصره شده غزه بود، روابط دیپلماتیک خود را با تل آویو به پائین ترین سطح تقلیل داده ولی روابط تجاری دو طرف ادامه دارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین