کد خبر: ۳۰۴۶۴
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۸۴ - ۱۱:۴۷

در جلسه نقد و یررسی فیلم حکم چه گذشت

آفتاب‌‌نیوز : بعد از نمايش فيلم، عزت الله انتظامي ( بازيگر نقش رضا معروفي)،مسعود كيميايي (كارگردان)، عليرضا زرين دست (مدير فيلمبرداري)، ليلا حاتمي (بازيگر نقش فروزنده)، پولاد كيميايي (بازيگر نقش محسن)، رضا يزداني (خواننده ترانه لاله‌زار) و اسحاق خانزادي (صدابردار) روي صحنه رفتند. 

در ابتداي جلسه مسعود كيميايي با اشاره به سختي ساخت فيلم حكم چه از نظر تهيه و چه از نظر سرمايه گفت : فيلم هماني است كه ديديد. ممكن است در ذهن شما سئوالات يا ابهام هايي پيش آمده باشد كه در پرسش و پاسخ به آنها جواب خواهم داد. وي همچنين در ارتباط با كار با عزت الله انتظامي گفت : براي اولين بار بود كه با انتظامي كار مي كردم.

 انتظامي از نسلي است كه فاصله زيادي با نسل رادان و پولاد و ليلا حاتمي دارد، چيزي در عرصه بازيگري و نمايش نيست كه با او درميان بگذاريد. او راهي طي كرده و از كوچكترين ها تا بزرگترين ها را تجربه كرده است . وي انتطامي را تاريخ نمايش ايران خواند و افزود: از اينكه با او كار كردم خيلي خوشحالم . 

كيميايي درباره موسيقي فيلم گفت : آنچه مي‌خواستم نشد و به فيلم‌ام لطمه خورد.  

پولاد كيميايي درباره حضور در فيلم چنين گفت : كوچكترين عضو اين فيلم بودم و از استاد انتظامي و خانم حاتمي خيلي چيزها ياد گرفتم. 

جواد طوسي، منتقد و همراه هميشگي كيميايي حكم را اتفاق فرخنده اي در كارنامه كيميايي خواند و گفت: حالا با وجود حكم مي‌توانم تمام سازهاي مخالف را به جان بخرم.حكم از جنس سينماست . فيلمي به شدت اجتماعي و تصوير كنايه آميز كيميايي نسبت به جامعه است . 

بعد از صحبت هاي جواد طوسي حضار سئوال هاي خود را مطرح كردند. كيميايي در پاسخ به سئوالي با اين عنوان كه  پولاد كه اين‌قدر بازيگر خوبي است چرا در فيلم هاي قبلي خوب نبود؟گفت:خانم حاتمي ، پولاد و ديگر بازيگرها هر چقدر كمتر در اماكن عمومي حرف مي زنند در جلوي دوربين بازيگرتر هستند. به اين دليل كه ياد گرفته اند چطور شخصيت خود را جلوي دوربين فراموش كنند.پولاد 6 ساله بود كه از مملكت خارج شد و دوباره 4 سال رفت و آمد. هنوز خودش آن‌قدر استوار نبود تا اين‌كه در 25 سالگي توانست خودش و كاراكتري كه بازي مي كند را از هم جدا كند . پولاد خودش به اين‌جا رسيده كه مي‌تواند از چشم‌هايش در ايفاي نقش به خوبي استفاده كند. من نمي‌توانم از او تعريف كنم .... ولي خوب بازي كرد. 

كيميايي در پاسخ به شخصي كه از او خواست كمي راجع به سربازهاي جمعه صحبت كند گفت : سربازهاي جمعه را خيلي دوست دارم و آن‌را جزو 5 كار برترم مي‌دانم .... شايد روزي برسد كه نسخه خوب و بدون خط‌خوردگي آن را ببينيم.... . 

كيميايي در پاسخ به مطلبي با اين عنوان كه " ديالوگ‌هاي حكم مثل فيلم هاي قبلي كيميايي ما را به شخصيت اصلي فيلم نزديك نمي كند" گفت: ترسيم انسان‌ها خيلي تغيير كرده، دختر 16 ساله قبلا وقتي به او تجاوز مي شد خودش را مي كشت اما دختر امروز تفنگ برمي‌دارد ... آن‌قدر روابط تغيير كرده كه ديالوگ نمي‌تواند جوابگو باشد. وي ادامه داد : يك فيلم يا دو فيلم ساختن يك فعل هنرمندانه است، اما در دو دوره مختلف بودن و فيلم‌ساختن مهم است.

در حاشيه:
- بهرام رادان، خسرو شكيبايي و مريلا زارعي از بازيگران اصلي فيلم در جلسه حضور نداشتند. 
- ليلا حاتمي از مراسم بزرگداشت پدرش – علي حاتمي – كه در سينما فرهنگ برگزار شده بود به فرهنگسراي نياوان آمد.
- از افراد سرشناس حاضر در جلسه مي توان به محمود دولت آبادي، محمود عزيزي، علي مصفا، لادن طباطبايي، مجيد انتظامي، عليرضا خمسه، زهرا حاتمي، سعيد تهراني، عليرضا اميني و سعيد پيردوست اشاره كرد. 
- شنيدن خبر فوت منوچهر نوذري سالن را براي مدتي در بهت و حسرت فرو برد. 
- خانزادي در واكنش به اعتراض تماشاگران به ورود بوم صدابرداري در دو صحنه از فيلم گفت : از تمام نكات خوب صدابرداري فقط همين ايراد ها را ديديد. 
- جمعيت زيادي در سالن حضور داشت كه حتي تا 15 دقيقه بعد از شروع فيلم هم هنوز افرادي وارد سالن مي شدند. عده بسياري ايستاده در مراسم شركت كردند. 
- انتظامي در پاسخ به اين سوال كه چرا در جلسات نقد و بررسي فيلم ها شركت نمي كند گفت : چون من را دعوت نمي كنند! 
- كيميايي كه گويا از حذف برخي سكانس هاي فيلم سربازهاي جمعه در زمان اكران ناراحت بود آرزو كرد روزي اين فيلم را به صورت كامل اكران كند. 
- در پايان مراسم به عوامل فيلم از طرف آموزشگاه فرهنگ و هنر لوح تقدير اهدا شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین