کد خبر: ۳۰۴۷۳۶
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۶

ساخت« هتل فرشته» متوقف نمي‌شود

از لحاظ شهرسازي و معماري تخلفي از سوي مالك صورت نگرفته بلكه تنها تخلف انجام شده، از سوي كميسيون ماده ٥ وقت بوده كه معلوم نيست با چه استدلالي مجوز تخريب باغي كه هم اينك محل ساخت برج است را صادر كرده است؟!
آفتاب‌‌نیوز : انگار قصه تخلف برج‌هاي بزرگ و گرانقيمت پايتخت تمامي ندارد. بعد از پرونده‌هاي علاءالدين، مجتمع تجارت جهاني فردوسي و هتل اسپيناس٢، حالا مدتي است كه انگشت اتهام رسانه‌ها به سمت برجي ديگر نشانه رفته است؛ برجي درخيابان فرشته – خيابان مهديه كه برخلاف پرونده‌هاي قبلي، هنوز در مرحله گودبرداري است.

به گزارش اعتماد، اما با اين وجود عمق گودبرداري آن نيز چنان عظيم و خوفناك است كه هوش از سر آدم مي‌برد. گودي‌اي با حدود ٥٠ متر عمق كه بسياري از كارشناسان شهرسازي از آن به عنوان يك شاهكار معماري ياد مي‌كنند و گروهي ديگر آن را خطري براي ساختمان‌ها و ابنيه اطرافش مي‌دانند. با اين وجود مساله‌اي كه باعث شده برج پاسارگاد كه حالا به هتل فرشته معروف شده، از حدود يك ماه قبل يكي از اخبار جنجالي شهرسازي باشد، عمق و شيوه خاكبرداري آن نبود، بلكه ايرادهاي واردشده در مورد تعداد طبقات و همچنين ترافيك ايجادشده بعد از احداث اين سازه غول‌آسا بود؛ سازه‌اي كه به گفته رسانه‌ها ٥٧ طبقه بوده و بعد از تكميل آن به دومين برج مرتفع پايتخت، بعد از برج ميلاد بدل خواهد شد. در گزارش‌هاي منتشر شده عرض خيابان مهديه هشت متر عنوان شده است. حالا سوال اينجاست كه اولا چطور در خياباني با اين عرض كم مجوز احداث يك غول ٥٧ طبقه صادر شده است. ثانيا: آيا اصولا احداث برجي ٥٧ طبقه در زميني با وسعت ٤٦٠٠ متر از لحاظ طرح تفصيلي قانوني است؟

زير و بم يك برج:


سرمايه‌گذار برج هتل پاسارگاد شخصي حقيقي است كه گفته مي‌شود قرار است با مشاركت يك سرمايه‌گذار خارجي اين برج عظيم را علم كند؛ برجي كه قرار است هم باشگاه‌هاي ورزشي داشته باشد و هم رستوران‌هاي متعدد و هم طبقات متعدد تجاري و هم ٢٣ طبقه آن به هتل اختصاص پيدا كند؛ هتلي كه شايد نخستين هتل ٥ ستاره «واقعي» ايران باشد؛ هتلي با تمام مشخصه‌هاي يك هتل ٥ ستاره. حتي طراح اين برج نيز يكي از معماران بزرگ جهان به نام «زاها حديد» است. به قول يكي از دوستان گويا همه‌چيز اين هتل «خارجكي» است و بالطبع ميهمانان آن هم از طبقه از ما بهتران خواهند بود.

مالك بي‌تقصير است، شهرداري مقصر

برخلاف تمامي جنجال‌هاي به پا شده در مورد تخلف‌هايي كه در مورد هتل پاسارگاد انجام شده، رييس كميسيون شهرسازي و معماري شوراي شهر در گفت‌وگو با «اعتماد» رسما اعلام مي‌كند كه از لحاظ شهرسازي و معماري تخلفي از سوي مالك صورت نگرفته بلكه تنها تخلف انجام شده، از سوي كميسيون ماده ٥ وقت بوده كه معلوم نيست با چه استدلالي مجوز تخريب باغي كه هم اينك محل ساخت برج است را صادر كرده است؟! محمد سالاري، پس از گذشت حدود دو هفته سكوت از آغاز بحث هتل فرشته و تخلف‌هاي صورت گرفته در آن، بالاخره روزه سكوت خود را مي‌شكند و همان روزي كه براي بازديد ميداني از محل ساخت اين پروژه رفته است به «اعتماد» مي‌گويد: برخلاف روايت‌هاي مختلفي كه از انجام تخلف در ساخت هتل پاسارگاد در رسانه‌ها مطرح شده است، در مورد ساخت آن هيچ تخلفي صورت نگرفته است.

وي در مورد مساله عرض خيابان و كوچه‌هاي اطراف اين برج نيز مي‌گويد: گفته مي‌شود كه اين برج هتل در خياباني با عرض پنج يا هشت متر ساخته شده است، اما بررسي‌ها و بازديدهاي ميداني حكايت از آن دارد كه اين برج در زميني درحال احداث است كه از يك طرف به باغ روسيه و از سه طرف ديگر به خيابان‌هاي اطراف با عرض‌هاي ١٢ و ١٨ متر مرتبط است. حتي مالك مي‌خواهد داوطلبانه عرض مشترك برج خود با خيابان گلپاد را به حدود ٣٠ متر برساند كه در اين صورت ديگر نبايد مشكل ترافيكي خاصي وجود داشته باشد.

وي درمورد برخي گزارش‌ها كه حكايت از ترك خوردن ديوارهاي ساختمان‌هاي اطراف اين برج دارد نيز مي‌گويد: بازديد ميداني ما چنين چيزي را تاييد نمي‌كند. ضمن اينكه تكنولوژي به كار رفته براي گودبرداري و ايمن‌سازي آن شايد براي نخستين‌بار است كه در ايران استفاده مي‌شود و جزو شاهكارهاي معماري محسوب مي‌شود. به هر حال تاكنون هيچ‌يك از مالكان ساختمان‌هاي اطراف حاضر نشده از مالك اين برج شكايتي را مطرح كند كه همين امر نشان از بي‌اساس بودن اين خبر دارد. به گفته سالاري، قبلا به جاي اين برج باغي قرارداشته كه در سال ١٣٨٥ با حكم كميسيون ماده ٥، راي به تبديل آن به برج هتل مزبور داده شده و پروانه ساخت آن نيز در سال ٨٨ برهمين اساس صادر شده است. اما آيا براساس طرح تفصيلي مي‌توان ساختماني ٥٧ طبقه را در زميني ٤٦٠٠ متري ساخت؟ رييس كميسيون شهرسازي و معماري اين برج ولي با ذكر اينكه برخلاف ادعاي رسانه‌ها اين برج ٤٦ طبقه است، نه ٥٧ طبقه، در پاسخ به اين سوال مي‌گويد: اين را بايد كميسيون ماده ٥ جواب دهد. در واقع به نظر مي‌رسد كميسيون ماده ٥ وقت كه مسوول صدور مجوز براي تخريب اين باغ ٥ هزار متري و همچنين صدور پروانه ساخت برجي با اين تعداد طبقات بوده دراين مورد مسوول و مقصر هستند و بايد اعضاي آن پاسخگو باشند.

با اين وجود وي براين نكته نيز تاكيد دارد كه هدف از طرح اين موارد، مخالفت با فرآيند هتل‌سازي نيست بلكه اعمال قانون در مورد تخلف آشكاري است كه صورت مي‌گيرد. رييس كميسيون شهرسازي و معماري ضمن اشاره به اينكه از ٤٦ طبقه اين برج ٢٣ طبقه آن هتل و مابقي، مراكز تجاري و ورزشي و تفريحي خواهد بود، تاكيد مي‌كند: البته ما هم معتقديم كه بايد از سرمايه‌گذاري در عرصه هتل‌سازي كه يكي از نقاط ضعف گردشگري است حمايت كرد، به همين دليل به دنبال بررسي راهكارهايي براي حل مشكلات احتمالي ترافيك ناشي از احداث اين برج هتل، براي شهروندان و اهالي منطقه هستيم.  اما آيا ممكن است تخلف‌هاي صورت گرفته و همچنين گره‌هاي ترافيكي، بهانه‌اي شود براي جلوگيري از ادامه كار هتل فرشته؟

سالاري در اين مورد معتقد است: اين برج هتل شايد تنها هتلي باشد كه واقعا «٥» ستاره خواهد بود و مطابق معيارها و استانداردهاي روز جهان ساخته خواهد شد و مي‌تواند يكي از افتخارات معماري ما باشد. اگر هم تخلفي صورت گرفته باشد از سوي كميسيون ماده ٥ وقت بوده است. در مورد دغدغه‌هاي ترافيكي ناشي از ساخت اين برج هم مالك مدعي است كه اين طرح پيوست‌هاي ترافيكي هم دارد و در آن مشكل ترافيك حل شده است كه بايد اين ادعا بررسي شود و بالاخره راهي براي حل اين مشكل احتمالي پيدا كنيم. ولي در مجموع لزومي نيست كه بخواهيم جلوي كار مالك آن را بگيريم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین