کد خبر: ۳۰۴۹۳۹
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۵

کورتون مصرف می کنید؟!

مسئول آموزش کمیته کشوری تجویز و مصرف منطقی داروی سازمان غذا و دارو به عوارض مصرف خارج از چارچوب کورتن‌ها اشاره کرد.
آفتاب‌‌نیوز : دکتر نوشین محمد حسینی در خصوص کورتن‌ها و مصرف بی‌رویه آنها، گفت: کورتن‌ها به گروهی از دارو‌ها اطلاق می‌شود که نام علمی آنها «کورتیکو استروئید» است و بسیار قوی بوده و در بازار دارویی به اشکال قرص، آمپول، اسپری و پمادهای موضعی عرضه می‌شوند.

مسئول آموزش کمیته کشوری تجویز و مصرف منطقی داروی سازمان غذا و دارو، افزود: این داروها علیرغم سودمندی‌های حیاتیشان برای درمان و نجات بیماران در صورت مصرف بی‌رویه و غیر منطقی می‌تواند مشکلات عدیده‌ای برای افراد ایجاد کند.

وی با بیان اینکه «کورتیکواستروئیدها» موادی هستند که بصورت طبیعی در بدن و توسط غدد فوق کلیوی تولید می‌شوند، تصریح کرد: بجز موارد خاص که ممکن است سیستم ایمنی بدن در اثر بیماری علیه خودش فعالیت کند یا مواردی مثل تصادفات شدید که آسیب‌های جدی به اعصاب وارد می‌شود یا در فشار خون‌های ریوی و مواردی از این قبیل نیاز به تامین خارج از بدن آن وجود ندارد.

محمد حسینی با تاکید بر اینکه نحوه استفاده و مقدار مصرف این دسته از داروها باید با توصیه و نظارت پزشک صورت بگیرد، عنوان کرد: کورتن‌ها کارهای بسیار مهمی برای ما انجام می‌دهند که از جمله آنها می‌توان به کنترل آب بدن، الکترولیت آن و همچنین تنظیم غدد اصلی بدن مثل هیپوفیز و تیروئید اشاره کرد. کورتن‌ها بر اشتهای انسان و کنترل فشار خون هم تاثیر گذار هستند و به همان میزان وسیعی که در بدن عملکرد دارند در صورت استفاده نا به جا و غیر منطقی می‌توانند عوارض ایجاد کنند و منجر به آسیب در بدن شوند یعنی همانطور که قند بدن و پوکی استخوان را کنترل می‌کنند می‌توانند عوارضی نیز ایجاد کنند یا با تاثیری که کورتن‌های طبیعی روی چشم دارند مصرف بی‌رویه آنها آب مروارید چشم را در بر خواهد داشت.

مسئول آموزش کمیته کشوری تجویز و مصرف منطقی داروی سازمان غذا و دارو همچنین از التهاب، حساسیت و نازک شدن پوست به عنوان دیگر مشکلات مصرف بی‌حساب و کتاب کورتن‌ها اشاره کرد و گفت: علیرغم تصورات اشتباه برخی افراد که کورتن‌های موضعی را به دلیل غیر خوراکی بودن خطرناک نمی‌دانند؛ مصرف غیر منطقی شان موجب نازک شدن پوست و از بین رفتن خاصیت حفاظتی پوست و افزایش زخم در سطح بدن می‌شود.

وی در ادامه اظهار کرد: جابجایی چربی‌های بدن و تجمع آنها در مناطق نابجا از دیگر ایرادات کورتن‌ها به حساب می‌آید ضمن اینکه عدم استفاده صحیح این دارو می‌تواند کاهش حجم عضلات را در بر داشته باشد و اینطور که عده‌ای به ظاهر توجه می‌کنند و احتباس آب و الکترولیت و ورم ناشی از آنها را چاقی به حساب می‌آورند نیست چرا که این ورم‌ها، خونریزی‌های زیر پوستی را در بر خواهد داشت و احتمال بالا رفتن خونریزی‌های داخلی را در کسانی که استعدادش را دارند افزایش می‌دهد.

محمد حسینی در پایان خاطرنشان کرد: حتی در برخی موارد سردردهای مصرف کنندگان کورتن می‌تواند به دلیل بالارفتن فشار مغزی ناشی از این داروها باشد و از آنجا که این داروها سرکوب سیستم ایمنی بدن را انجام می‌دهند وقتی این کار بی‌رویه انجام شود ممکن است منجر به کاهش مقاومت بدن در مقابل عفونت‌ها شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین