کد خبر: ۳۰۵۰۰۷
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۰

یک وعده قلیان معادل 100 نخ سیگار

اسدی ادامه داد: 45 دقیقه پس از مصرف قلیان، مونواکسید کربن موجود در خون، دو برابر و نیکوتین آن سه برابر زمانی می شود که فرد سیگار می کشد.
آفتاب‌‌نیوز : کارشناس مسوول واحد بهداشت محیط مرکز بهداشت شهرستان آبیک با اشاره به عوارض سوء مصرف قلیان گفت: هر مصرف کننده قلیان در هر وعده مصرف معادل 80 تا 100 نخ سیگار دود دریافت می کند.

به گزارش ایرنا، رضا اسدی افزود: بوی مطبوع و طعم متنوع توتون های قلیان باعث شده است برخی مردم به خصوص جوانان و نوجوانان بدون توجه به اثرات سوء آن، به مصرف قلیان روی آورند.

وی برونشیت و سرطان ریه، بیماری های قلبی و عروقی و بیماری های حاد تنفسی را ازجمله عوارض ناشی از مصرف دخانیات ذکر کرد و افزود: استفاده مشترک از قسمت دهانی قلیان، عاملی در انتقال بیماری های واگیردار مانند سل و هپاتیت در بین مصرف کنندگان می باشد.

اسدی ادامه داد: 45 دقیقه پس از مصرف قلیان، مونواکسید کربن موجود در خون، دو برابر و نیکوتین آن سه برابر زمانی می شود که فرد سیگار می کشد.

وی گفت: تنباکو و توتون مورد استفاده در قلیان، به طور معمول از بی کیفیت ترین و نامرغوب ترین انواع موجود و در واقع خطرناکترین آنها بوده و اسانس ها و مواد معطر استفاده شده در تنباکوهای معسل یا میوه ای حاوی مواد سمی و کشنده است.

اسدی، نسبت به مصرف قلیان در نزد فرزندان هشدار داد و خاطرنشان کرد: فرزندان والدین مصرف کننده قلیان و سیگار در مهارت هایی مانند خواندن مطالب و ریاضیات سه تا پنج ماه عقب تر از همسالان خود هستند.

وی ادامه داد: زمانی که کودک، هوای آلوده به دود سیگار یا قلیان را استنشاق می کند، به همان اندازه که اطرافیانش سیگار یا قلیان مصرف می کنند در معرض خطرات ناشی از مصرف آنها قرار می گیرد.

اسدی خاطرنشان کرد: خطر ابتلا به بیماری های ریوی در کودکانی که در معرض دود سیگار قرار دارند بیشتر است و این موضوع در مورد لوزه ها نیز صدق می کند زیرا باعث تورم لوزه ها و التهاب حلق می شود.

کارشناس مسوول واحد بهداشت محیط مرکز بهداشت آبیک گفت: اگر افراد در سنین نوجوانی شروع به کشیدن سیگار کرده و مدت 20 سال یا بیشتر به این عمل ادامه بدهند بین 20 تا 25 سال زودتر از افرادی که به هیچوجه در زندگی سیگار نکشیده اند، دچار مرگ و میر خواهند شد.

وی با بیان اینکه سرطان ریه یا بیماری های قلبی تنها پیامد استعمال دخانیات نیست، اظهارکرد: از دست دادن موها، ابتلا به بیماری هایی مانند آب مروارید، چین و چروک یا سرطان پوست، مشکلات شنوایی، فساد دندان ها، پوکی استخوان، زخم معده و تغییر رنگ انگشتان برخی از عوارض مصرف دخانیات به شمار می روند.

کارشناس مسوول بهداشت محیط مرکز بهداشت شهرستان آبیک با اشاره به اینکه نیکوتین موجود در قلیان 10 برابر بیشتر از هرویین اعتیادآور است، افزود: طی یکبار مصرف قلیان، مقادیر زیادی منواکسید کربن، فلزات سنگین و ترکیبات شیمیایی سرطان زای حاصل از احتراق ذغال و مواد ایجاد کننده حرارت و توتون استنشاق می شود که این ترکیبات در مقایسه با سیگار به مراتب بیشتر و اثرات سوء آن نیز برای مصرف کننده و همچنین افراد در معرض دود تحمیلی شدیدتر است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین